Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med nett (faller ut i 10 sek)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har litt problemer med nettet hjemme.

Det som skjer veldig ofte er at jeg mister tilkobling til internett (det står no internet access nede i hjørnet, men jeg er koblet til routeren), og dette varer i 15-30 sekunder før nettet kommer tilbake.

 

Dette skjer både ved trådløs tilkobling og ved bruk av kabel.

Har også prøvd mange forskjellige PC'er og det samme skjer på alle.

 

Noen som vet hva dette kan skyldes?

 

Bruker Windows 7, routeren er av type Thomson Gateway TG585 v7 og jeg har internettabonnement fra Powertech (Oslo).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyldes nok at routeren blir overbelastet. Har du noe bittorrent kjørende?

Jepp, men ingen av torrentene laster ned eller opp noe.

 

Når det er sagt, er det ganske mange enheter som bruker routeren, da jeg bor sammen med noen kompiser. 4 PC'er + et par iPhones som er koblet til samme router.

 

Kan dette være problemet?

Lenke til kommentar

Utifra hvor lang tid det tar, plus meldingne du får opp (som indikerer mistet forbindelse til ruteren i seg selv i og med at du får den opp så raskt) - så vil jeg tippe det er ruteren som restarter. Dette er desverre et nogenlunde kjennt problem med denne serien av rutermodeller. Jeg har jobbet med en del tusen av disse over årene og dette høres veldig kjennt ut for å si det sånn ;)

 

Dette kan du forsovidt bekrefte relativt enkelt på to måter:

 

- Med en gang du mister forbindelsen - se om ruteren har mistet alle lysene og så begynner å sakte få dem tilbake èn etter èn, med power først blandt dem (akkurat som normal oppstart).

 

- Du kan også sjekke oppetiden i ruteren i webgrensesnittet (eller CLI forsovidt). Den vil fortelle hvor lenge siden det var siden forrige restart - og så lenge du holder kontroll med hvor lenge det var siden du sist restartet med vilje så kan du jo dermed lett se om den har spontant-restartet.

 

Dette skjer forsovidt på noen av disse modellene ganske uavhengig av belastning. Jeg fannt aldri helt ut av hva svakheten egentlig er - det er værken en spesifikk firmware versjons bug eller en svakhet for gjelder absolutt alle i modellserien.

 

Anyway - om du bekrefter at den spontan-restarter er det beste du kan gjøre å be om en annen ruter - fortrinnsvis en annen modell om det er mulig. Ikke det at Speedtouch er noe spesiellt værre enn alt annet som brukes nødvendigvis - men det blir litt for dumt å få tilbake en annen ruter som ender opp med å reagere helt likt på dine lokale forhold.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ja, selv om det ikke lastes opp eller ned mye, så vil torrentprogrammet belaste router med mange forbindelser.

Lønner seg å sette opp begrensning i torrentprogrammet ved å slå av DHT og begrense antall forbindelser (globalt).

Det er også andre ting som kan sette opp masse forbindelser, som f.eks spotify, skype, iTunes og diverse spill.

 

Den beste løsningen kan være å sette routermodemet i bridge og så la routingen foregå i en skikkelig router.

Lenke til kommentar

Utifra hvor lang tid det tar, plus meldingne du får opp (som indikerer mistet forbindelse til ruteren i seg selv i og med at du får den opp så raskt) - så vil jeg tippe det er ruteren som restarter. Dette er desverre et nogenlunde kjennt problem med denne serien av rutermodeller.

Det er endel speedtouchmodeller som har problemer med uttørkede elektrolyttkondensatorer. Dette skjer i mange produkter hvor man f.eks har en varm strømregulator like ved kondensatorene. Da vil de rett og slett koke, til de tørker ut.

Lenke til kommentar

Utifra hvor lang tid det tar, plus meldingne du får opp (som indikerer mistet forbindelse til ruteren i seg selv i og med at du får den opp så raskt) - så vil jeg tippe det er ruteren som restarter. Dette er desverre et nogenlunde kjennt problem med denne serien av rutermodeller.

Det er endel speedtouchmodeller som har problemer med uttørkede elektrolyttkondensatorer. Dette skjer i mange produkter hvor man f.eks har en varm strømregulator like ved kondensatorene. Da vil de rett og slett koke, til de tørker ut.

 

*shrug* Mehh..

Er nok ikke så enkelt. Jeg fikk faktisk samme problem selv. Etter å ha brukt 585 i mange år stabilt og fint så plutselig begynnte jeg å få spontan-reboots (som jeg visste var et problem en del Speedtouch brukere opplevde av erfaring fra jobben). Siden jeg egentlig hadde mest lyst til å fortsette med Speedtouch av veldig spesifikke tekniske grunner og jeg tross alt hadde fri tilgang til rutere og mye erfaring med teknisk feilsøking på nettop dette området så testet jeg GRUNDIG med en hel bunch av modellvarianter i samme 500-serie, forskjellige firmware både offsielle og modifiserte, inkludert flere rutere som var rett fra fabrikken og under 2 mnd fra produksjonsdato. Utrolig nok viste samtlige samme feilmønster - og det var til og med mens de var disconnected fra resten av LAN'et.

 

Jeg kom som sagt aldri helt til bunns i det. Det eneste jeg er overbevist om er at problemet må være ihvertfall delvis environment-based. Sansynligvis er det en kombinasjon av en svakhet i designet + spesielle miljømessige faktorer som "slår ut" når begge to sammenfaller.

 

I uansett tilfelle, om OP opplever dette samme problemet så er den mest direkte måten å fikse det på å gå over til en annen modell. Det er som regel det jeg har foreslått til folk som er berørt av denne spesifikke problemstillingen. Når jeg sier annen modell mene jeg da fortrinnsvis en annen produsent, eller ihvertfall ikke noe fra 500-serien da de fra min testing vil reagere likt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for info Stigma.

 

 

Jeg har lest at det er noen problem med interoperabillity mellom modem i sentral og enkelte routermodem.

Dette var bl.a. årsak til at forbindelsen kuttet ved midnatt hos enkelte.

 

"Problemet oppsto etter Telenor byttet ut en haug med urgamle DSLAM'er basert på ATM, og heller gikk over til IP baserte DSLAM'er, slik de fleste andre ISP'ene har gjort noen år.

 

Kompatibilitetsproblemer med modem er restultatet, som forårsaker drop out. Vet at de jobber med det, men ingen løsning i sikte enda. "

 

Men dette problemet var for Zyxel og ikke Speedtouch :-)

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig at det kan ha noe med DSLAM utstyret som brukes ja. Desverre gikk jeg ikke inn i loggene og sjekket om jeg hadde blitt byttet over til noen annen kontakt da problemet oppsto. Jeg annser dette som en mulighet. Det må nesten være noe sånt siden jeg fikk utelukket veldig mye annet, men jeg fikk aldri bekreftet det med noen sikkerhet. For meg var det ikke systematiske utfall på spesielle tidspunkt dog, men rimelig random fra mellom en halvtime-time til flere dager mellom spontane reboots.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...