Gå til innhold

Største tabbe du har gjort mot ditt system


Anbefalte innlegg

Jeg kom på det, når jeg nå nettopp klarte å slette hele /bin.

Jeg skulle slette bin-katalogen på en bootdisk jeg driver med, men i stedet for rm -rf bin skrev jeg rm -rf /bin.

Jeg var root, fordi jeg måtte mounte imaget i loop, noe bare root kan.

Solution: cp, ls, bash, alt var gone. Jeg hadde ett shell oppe å gjøre det på. Jeg hadde en busybox-installasjon på den bootdisken, så jeg brukte den sin cp, og kopierte alle /bin tinga fra den gamle Slackware installasjonen jeg hadde. Takk gud for at jeg ikke sletta den!

 

Jeg har også klart å slette /etc/passwd, eller blanka den ut iallefall.

heldigvis hadde jeg en backup :D

 

Noen andre som har gjort tabber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sletta brukere jeg mente var "unødvendige" en gang :D

Brukere som f.eks bin,sbin,daemon.wheel osv. Jeg sletta like godt hjemmekatalogene dems også... Du kan selv tenke deg resultatet. :lol:

 

Første kommandoen jeg lærte meg i DOS var forøvrig format :D

 

Edit: skrivefeil

Lenke til kommentar

Er ikke root på noen boxer så det kan ikke gå så veldig gale, men jeg klarte å få Apache til å nekte å starte.

 

Jeg ryddet litt i homedir'en min og slettet ~/public_html/skole/.

 

Det jeg hadde glemt var at det var en egen vhost, slik at parsinga av httpd.conf klikket :grumpy:

Lenke til kommentar

Hmm, la meg tenke...

 

Jo, det dummeste jeg noengang har gjort var når jeg skulle overskrive MBR med dd. Kjørte

dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512

og etter en stund begynte jeg å lure på hvorfor det tok så lang tid. :lol:

 

Jeg hadde jo glemt å legge til count=1 så dd bare fortsatte å overskrive harddisken min med nuller :roll:

 

Endte med ødelagt partisjonstabell og full repartisjonering :grumpy:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Hmm, la meg tenke...

 

Jo, det dummeste jeg noengang har gjort var når jeg skulle overskrive MBR med dd. Kjørte

dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512

og etter en stund begynte jeg å lure på hvorfor det tok så lang tid. :lol:

 

Jeg hadde jo glemt å legge til count=1 så dd bare fortsatte å overskrive harddisken min med nuller :roll:

 

Endte med ødelagt partisjonstabell og full repartisjonering :grumpy:

 

MarcelSB

"How to destroy an entire system with only one command"

Den der slår det meste....

Lenke til kommentar

Skulle forandre modus på en del filer under /var/www/html en gang, for at folk skulle få tilgang til html-dokumentene der. Kjørte frekt og freidig kommandoen


find . -type f -exec chmod 444 {};

(som root selvsagt :roll: ). Filene som ble modifisert blafret over skjermen, da jeg plutselig ser at filene i /bin/ katalogen min også fikk forandret modus... Med skrekk ser jeg at jeg skrev kommandoen i feil terminalvindu, og der var jeg plassert i rota (/). Resultat: så å si alle kjørbare filer i bin-katalogene hadde nå kun leserettigheter...

 

Prøvde å forandre modus tilbake, slik at filene under bin katalogene ble eksekverbare, men det var ikke så lett siden cd, chmod, ls osb. hadde forandret modus.:lol:

 

Fikk fikset det på et vis til slutt, men fant ut det var like greit å reinstallere som å finne ut hvilke rettigheter hvert bidige program måtte ha... Moralen er: ikke logg inn som root med mindre du må.

Lenke til kommentar

For dere som ikke har gjort noe skikkelig dumt enda, så kan dere jo spille russisk rulett (som root):


[ $[ $RANDOM % 6] == 0 ] && rm -rf / || echo "You win!"

 

DISCLAIMER: Hvis det er NOEN SOM ER SÅ DUM/UVITENDE til å tenke på å gjøre dette fordi dere ikke forstår hva det er, så tro meg; IKKE GJØR DET!

(Kom bare på at det hadde vært litt kjipt hvis en eller annen n00b bestemte seg for å prøve :roll:).

Lenke til kommentar
For dere som ikke har gjort noe skikkelig dumt enda, så kan dere jo spille russisk rulett (som root):


[ $[ $RANDOM % 6] == 0 ] && rm -rf / || echo "You win!"

 

DISCLAIMER: Hvis det er NOEN SOM ER SÅ DUM/UVITENDE til å tenke på å gjøre dette fordi dere ikke forstår hva det er, så tro meg; IKKE GJØR DET!

(Kom bare på at det hadde vært litt kjipt hvis en eller annen n00b bestemte seg for å prøve :roll:).

:lol:

Lenke til kommentar
For dere som ikke har gjort noe skikkelig dumt enda, så kan dere jo spille russisk rulett (som root):


[ $[ $RANDOM % 6] == 0 ] && rm -rf / || echo "You win!"

 

DISCLAIMER: Hvis det er NOEN SOM ER SÅ DUM/UVITENDE til å tenke på å gjøre dette fordi dere ikke forstår hva det er, så tro meg; IKKE GJØR DET!

(Kom bare på at det hadde vært litt kjipt hvis en eller annen n00b bestemte seg for å prøve :roll:).

 

Får det ikke til å virke, må jeg prøve flere ganger? :yes:

Lenke til kommentar
For dere som ikke har gjort noe skikkelig dumt enda, så kan dere jo spille russisk rulett (som root):


[ $[ $RANDOM % 6] == 0 ] && rm -rf / || echo "You win!"

 

DISCLAIMER: Hvis det er NOEN SOM ER SÅ DUM/UVITENDE til å tenke på å gjøre dette fordi dere ikke forstår hva det er, så tro meg; IKKE GJØR DET!

(Kom bare på at det hadde vært litt kjipt hvis en eller annen n00b bestemte seg for å prøve :roll:).

 

Hva skjer da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...