navyboy Skrevet 4. juli 2003 Skrevet 4. juli 2003 har kjøpt nytt HK, cpu+vifte, ram og nå ny strømforsyning. Problemet er at pcen restarter ganske ofte. F.eks kan jeg jobbe endel med pcen. starte explorer, ta chkdisk i command. osv. plutselig restarter den. Eller hvis pcen bare står å slapper av i windows. etter 10 minutter trykker jeg på explorer knappen, da restarter den, lixxom akkurt i det jeg trykker. CPU temp er 50, enten den er idle eller den har jobbet masse. (jeg sjekker bare i biosen) forresten, får sånn derre "dont send" feil (i XP) hele tiden, jeg har jo ikke instalert noe annet enn XP og drivere til skjermkort og nettverkskort. why? I tillegg for jeg små linjer på skjermen hele tiden, forskjellig steder, og et par små linjer som følger musen. specs: Abit NF7-M Hovedkort for Socket A, LAN - nForce2IGP/MCP/, ATX, VGA, USB2.0 AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus - Socket A (Thoroughbred) prosessor 512 ddr 400 w strøm forsyning Kan det være noe i bios? Som gjør at skjermkortet ikke fungerer optimalt?
Nicci NO Skrevet 4. juli 2003 Skrevet 4. juli 2003 først: fiks en temp leser i Windows. nummer to: bare restarter den, eller får du først en blåskjerm? nummer tre: Prøv å bytt ut skjermkortet med et gammelt og stabilt ett. nummer fire: kjør litt tester, for eksempel cpu ved hjelp av prime95 med temp måleren oppe. test også minnet. nummer fem: sjekk at bios settings står "stabilt". Altså, ikke klokk opp noe, verken cpu eller minne.
navyboy Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Skrevet 4. juli 2003 først: fiks en temp leser i Windows. nummer to: bare restarter den, eller får du først en blåskjerm? nummer tre: Prøv å bytt ut skjermkortet med et gammelt og stabilt ett. nummer fire: kjør litt tester, for eksempel cpu ved hjelp av prime95 med temp måleren oppe. test også minnet. nummer fem: sjekk at bios settings står "stabilt". Altså, ikke klokk opp noe, verken cpu eller minne. 1. Nevn en temp leser pls? 2. Ikke blåskjerm, bare restarter, skjermen blir svart, så starter maskinen på nytt. 3. glemte å si at skjermkortet er innebygget. Ja kan prøve et gammel skjermkort. 5. har ikke overklokket ellerno, har LOADet optimized.
Nicci NO Skrevet 4. juli 2003 Skrevet 4. juli 2003 ska me sjå... Abit tenker jeg har en temp leser på cd'en som følger med hovedkortet. Hvis ikke så finnes MBM5 (motherboard monitor 5 eller noe sånt). innebygd skjermkort. det forandrer jo litt egentlig. forslaget kom jeg med på grunn av en svensk kamerat av meg som fant ut at skjermkortet hans fikk pc'en til å skru seg av mens han brukte WinDVD. uansett, kjør litt tester og sånt du. Ser det ut som alt funker fint (temperatur ikke for høy) ville jeg nok kanskje valgt å sende tilbake hovedkortet. La oss håpe du finner feilen fort.
navyboy Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Skrevet 4. juli 2003 ska me sjå... Abit tenker jeg har en temp leser på cd'en som følger med hovedkortet. Hvis ikke så finnes MBM5 (motherboard monitor 5 eller noe sånt). uansett, kjør litt tester og sånt du. Ser det ut som alt funker fint (temperatur ikke for høy) ville jeg nok kanskje valgt å sende tilbake hovedkortet. La oss håpe du finner feilen fort. Etter at jeg kjøpte den nye strømforsyningen med dual vifte greier så har temp på cpu gått ned til 40, og den er 40 grader selvom jeg jobber med mye forskjellig ting samtidig. Skjønner ikke hvorfor den restarter hele tiden.
Battone Skrevet 4. juli 2003 Skrevet 4. juli 2003 Ikke load optimized i bios.... sett fsb manuelt.... Har du f.eks 333 (2700) ram, etc...
FOOrK Skrevet 4. juli 2003 Skrevet 4. juli 2003 Kontrollpanel->System->Avansert->Oppstart og gjenoppretting Hak bort Start på nytt automatisk ved system feil. Da får du blåskjerm i stedet for at maskinen starter av seg selv på nytt og du kan se hva som forårsaket feilen!
navyboy Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Skrevet 4. juli 2003 Ikke load optimized i bios.... sett fsb manuelt.... Har du f.eks 333 (2700) ram, etc... Jeg har XP2600, jeg kjører på de instillingene lixxom. Bør jeg endre manuelt? overklokke lixxom? eller klokke den saktere? Ja jeg har 333 pc2700 ram. Hvirker som det er skjermkortet som gjør at d blir konflikt. Kanskje pga at skjermkortet bruker endel av ram'en til pcen lixxom, av 512 mb bruker skjermkortet 32 tror jeg.
Battone Skrevet 4. juli 2003 Skrevet 4. juli 2003 Jeg fikk samme mld.... det er IKKE skjermkortet.... Du trenger ikke å underclocke, bare kjør på normale innstillinger... abit kortet kjører fsb for høyt med optimized. Det vil si still manuellt... still fsb til 166, trur ikke du trenger å stille noe annet...
navyboy Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Skrevet 4. juli 2003 Jeg fikk samme mld.... det er IKKE skjermkortet.... Du trenger ikke å underclocke, bare kjør på normale innstillinger... abit kortet kjører fsb for høyt med optimized. Det vil si still manuellt... still fsb til 166, trur ikke du trenger å stille noe annet... Prøvde det får samme feil.
Battone Skrevet 4. juli 2003 Skrevet 4. juli 2003 jaja, det var mitt tips... jeg ville uansett prøvd meg frem i bios... forskjellige innstillinger... det hørtes ut som samme problemet som jeg hadde, men hvem vet... du har prøv å underclocke selvsagt og sett om den kjører stabilt da...
navyboy Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Skrevet 4. juli 2003 jaja, det var mitt tips... jeg ville uansett prøvd meg frem i bios... forskjellige innstillinger... det hørtes ut som samme problemet som jeg hadde, men hvem vet... du har prøv å underclocke selvsagt og sett om den kjører stabilt da... Nei det har jeg ikke. Er det bare å sette ned multiplyern lixxom? Er ikke så kjent med klokking. Forresten jeg får bluescreen og må restarte når jeg instalerer XP på denne maskinen.
Battone Skrevet 4. juli 2003 Skrevet 4. juli 2003 ikke rør mp.... prøv deg frem med de andre instillingene...
navyboy Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Skrevet 4. juli 2003 ikke rør mp.... prøv deg frem med de andre instillingene... en kompiss sa han hadde samme problem, at han fikk dont send feil hele tiden. han sa d var feil på minnebrikkene hans, han byttet dem og da var han kvitt all problem, tror dere det kan være d samme hos meg??? skjermkortet låner jo tross alt minne fra hovedkortet, og når ikke det funker så klikker også skjermkortet, og derfor kommer d sånne streker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå