Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med "kompis" - Klarer han ikke mer


Anbefalte innlegg

Gutt på 21 år her.

 

Dette er en fyr jeg ble kjent med på videregående og som jeg hadde en del felles interesser med den tiden. Denne tiden er forbi og vi har en felles aktivitet igjen som begge bedriver enda. Utover det har vi ingen felles interesser, få felles venner og generelt er vi ikke på samme nivå når det kommer til humor, atfærd og generelt ganske mange viktige ting.

 

Problemet oppstår ved at når jeg skal på fjellet for å kjøre ski (noe jeg titt og ofte) har jeg en slags meldeplikt overfor han til å si fra at jeg skal på fjellet slik at han kan være med. Han har ingen andre venner av seg som kjører ski på fjellet om vinteren, så meg er liksom den eneste han kan kjøre med.

Jeg på min side har svært mange venner innenfor dette ski-miljøet og som jeg også er ganske gode kompiser med utenfor skikjøringen også. Dette er folk jeg har kjent siden barndomen.

 

Denne kompisen som jeg begynner å få et svært anstrengt forhold til har en tendens til å lyge på seg veldig mye. Så mye at jeg bare blokkerer alt han sier i bilen på veg til fjellet med "ja" "mhm" "du sier det ja" Det er gått så langt og det er så åpenbart løgn at jeg tar alt han sier som skvipp og ikke annet enn svada. Han har i tillegg en del holdninger om ting og saker som jeg er helt uenig i og vi går rett og slett ikke i hop mere. Det er flere år siden vi brukte å dyrke våre interesser i lag, og etter det sitter man liksom igjen med ingenting - annet enn skikjøringen.

 

For å toppe det hele kom han for noen uker siden mens vi var på fjellet med en anntydning i den rettning at han snart var høyt ferdig utdannet og at jeg sikkert kom til å sitte i kassa på rimi når han var høyt utdannet (3 år høgskole) Jeg kjente jeg ble sint inni meg, for jeg er en ganske oppegående person med mange ambisjoner i livet som jeg vet jeg kommer til å klare - og de ligger langt over de han er i ferd med.

 

Nå i dag ble han sur fordi han så noen bilder fra en fjelltur jeg og noen kompiser hadde vært på med ski. Gøye bilder med pudderkjøring og det som var. Jeg fikk da slengt en melding "Tusen takk for at du sier fra" og dette var egentlig helt som forventet. Jeg føler meg pliktig til å si i fra.. men det går ikke, for han kommer ikke overens med noen andre av de vennene jeg har i ski-miljøet heller. Det går rett og slett bare ikke, for vi alle er på en helt annen sosial planet enn hva han er. I tillegg kommer dette med løgnen og hele pakka. Nok til at.. ja det går bare ikke.

 

Spørsmålet er:

Hvordan unngå han? Hvordan bryter man naturlig kontakten uten at man havner på en isfront og jeg risikerer at andre får masse løgnehistorier om meg fordi han føler seg snur. Han oppfører seg allerede som en idiot med frekke kommentarer på sosiale medier osv fordi jeg dro på en fjelltur uten å kontakte han først.

 

Jeg ønsker bare ikke å ha noe med fyren å gjøre lenger og jeg orker ikke lenger å ha meldeplikt over en fyr jeg ikke lenger har noe til felles med på det sosiale plan hver gang jeg skal bedrive mine aktiviteter.

Dette må skje uten at jeg blir uvenn med fyren. Aner ikke hvordan jeg skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det et lignende problem før. Forskjellen: vi hadde mange felles venner, og han var fryktelig aggresiv.

 

Jeg bestemte meg etterhvert for å bare blokke han ut. Ikke ta tlf. Kom han på døra, var jeg opptatt. Ignorere alle meldinger på msn og sms. Det var ikke veldig gøy, og jeg følte meg ganske dårlig. Men noe måtte jeg jo gjøre! Det funket til en viss grad også, men pga felles venner, ble han aldri helt borte. Heldigvis for meg, greide han å rote det til selv. Nå sitter han hjemme hos farsan, nettopp sluppet ut av fengsel for fyllekjøring, og er diagnosert schizofreni.

 

Er det en ting jeg har lært så er det at rema 1000 slagordet har noe for seg. Det enkle er som regel det beste. Så nå sier jeg ting rett ut, om det er noe alvorlig som plager meg. Du må ta litt tak i ballene. Men herregud som det er verdt det. Ting blir så mye enklere. Så gjør det jeg ikke torde; ta en alvorsprat med han.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid gjort som han over meg. Stoppet gradvis å ta tlf og bli mer og mer opptatt.

 

Kommentarer som "jeg skulle ikke på ski, de bare dro meg med før/etter (...) hadde ikke muligheten til å si fra. Kan si fra en gang senere (IKKE neste gang) jeg skal ut å stå på ski" etc. kan gjøre det lettere å gradvis minske kontakten fremfor å bryte helt med en gang.

 

Kan du finne andre måter å bryte kontakten med han på? Isåfall ville jeg gjort det.

 

Etter 1. året på vgs "slo jeg opp" med ei barndomsvenninne av meg. Vi hadde mange felles venner, men jeg hadde samtidig begynt å få nye venner slik de fleste gjør på vgs. Jeg sliter enda (22 år) ved at gamle venner som fremdeles henger med henne ikke engang hilser når vi møtes på butikken etc.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan dere ikke bli uvenner? Hvis du ikke vil være vennen hans lenger, er det vel det samme for deg om han er sint eller hater deg? Hva er det verste som kan skje? Det enkleste, og det jeg ville gjort, er bare å slutte å kontakte ham, og hvis han kontakter deg, sier du at du ikke vil være sammen med ham.

Lenke til kommentar

Eh, ja stusser litt på dette. Hvorfor ikke si det til han? Hadde jeg helt klart foretrukket. Selvfølgelig, enkelte ganger så bare ignorer man, men hvis man vil slutte helt så si det som det er, du funker ikke med disse folk, for mye løgn som kommer ut. Gi han en sjanse til.

 

Har en kompis som er litt upopulær, nekta han å prate om det som er problemet, og nekta andre å ta det opp. Han ble jo litt sjokkert, men var jo bare glad etterpå. Det fungerte.

 

Det er ikke lett, prøver å gjøre det slik, men kan innrømme at ofte så får jeg det ikke til, og heller klager til noen andre. Må jo som regel presse ut av andre, hvis jeg føler det er noe der angående meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...