Gå til innhold

Hva skal til for å handle momsfritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer faktisk på hva som skal til for å handle momsfritt? Hvis jeg forstår det rett så skal det være nok med å ha et eget firma, men må det våre AS, eller kan det være et lite enkeltmansforetak?

Kan jo være en del penger å spare der vettu...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det koster ikke penger. Man må ikke registrere seg i foretaksregisteret når man kun har enkeltmannsforetak. En mer komplex selvangivelse er uansett et faktum.

Skrevet

Du kan jo starte ett enkeltmannsforetak ja.. som faktisk er gratis å starte (i motsettning til hva han før meg sa). Ville nok ikke råde deg til å bare starte firma for å få handla mva fritt, ettersom dette ikke gjelder ved de 30.000 første inntjente pengene, samt at du vil bli nødt til å levere mva oppgave hver andre mnd og i tillegg ha årsoppgjør osv.. selvangivelsen blir også noe helt annet ! (JÆVLIG mye værre)..

Skrevet

Hmmm, så da er det jo egentlig bare å registrere seg? Kan jo ikke være så utrolig dumt, har jo tenkt å begynne å importere en del varer fra Spania. I alle fall så er det vell skateetaten som kan reglene om dette regner jeg vel med.

Takk for alle svar :D .

Skrevet

Vel.. vet du noe om regnskap i det hele tatt før du begynner? hvis ikke kan det bli dyrt med regnskapsførere osv.. Jeg har ett regnskapsprogram som jeg fører alle bilag osv, samt at jeg levere mva oppgaver osv selv. Det eneste regnskapsføreren gjør for meg er årsoppgjøret og selvangivelsen, samt spørsmål jeg har underveis hvorvidt ting er lovlig osv. Når du skal importere er det flere papirer som må fylles ut, men det er ikke så veldig mye..

Skrevet

Tja , hadde jo ikke akkurat tenkt å tjene mindre enn 30.000 i året da på denne hobbybedriften da...

MEn litt kjipt at man ikke kan handle varer fra starten av mva fritt... Er jo en del utstyr som kunnet vært greit å hatt fra starten av.

Skrevet

okey.. vel, når jeg startet firma så fakturerte jeg med mva fra første kr.. ettersom det ikke står noe sted at man ikke kan gjøre det.. (alle sier at man ikke kan gjøre det). Etter ca en halv mnd kom jeg over 30.000 og kom inn i mva registeret.. så man kan gjøre det ;)

Skrevet

Får ta meg lant tid og sette meg godt inn i det hele, samt organisere meg sånn at det blir enkelt å føre regnskap.

Regner med at jeg kjøper inn en del datautstyr etter hvert mva fritt også som jeg garantert får bruk for :D .

Men takk for hjelpen weer.

Skrevet
Det koster ikke penger. Man må ikke registrere seg i foretaksregisteret når man kun har enkeltmannsforetak. En mer komplex selvangivelse er uansett et faktum.

Jo du må registrere deg i momsregistret,de første 30 000.- du tjener er momsfrie dersom du ikke overstiger dette beløpet første år gjør du det må du betale moms på alt, Skal du ha momsfritak på varer som skal "brukes" i firmaet må disse vere relatert til firmaet altså du må ha bruk for dem for å kunne drive firmaet,dette er det spesielle regler for.

Det er et ganske avansert system og det er ikke bare å starte opp og kjøpe ubegrenset dessuten må du betale moms for så å få den tilbake fra staten når du sender inn momsoppgave,denne skall sendes inn hvert kvartal, osv osv.

Hilsen en selvstendig neringsdrivende. :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...