Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å sette sammen en ny server som skal erstatte vår gamle. I hovedsak en filserver, men kjører blant annet windows basert mailserver og booking-system jeg ønsker å beholde videre, så må bli en Windows-server. I nettverket er det ~12 brukere med windows XP/7-klienter og 6 andre windows 2000-servere. Hvilken versjon av Windows Server 2008 R2 trenger jeg? Klarer jeg meg med Foundation (~1.500,-)? Ser at det selges Standard versjoner med ex. 5 CAL (~5.000,-)....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du har Exchange mail er det nok SBS som vil være det beste alternativet. Verken Foundation eller standard server inkluderer Exchange, som koster vesentlig mer enn OS-et alene. Med SBS er dette inkludert, og du kan velge mellom standard uten SQL-server, og Premium med SQL-server og lisens til en ekstra standard-server dersom det er ønskelig.

Ulempene med SBS er at klientlisensene er dyrere, men med dere brukemasse er dere langt unna skjæringspunktet for når SBS ikke lønner seg lenger. SBS er heller ikke R2, men det har strengt tatt ikke noe å si med mindre dere har veldig spesifikke krav til funksjonalitet i OS-et. R2 er tøffere, men tilbyr egentlig ikke så mye ekstra reell funksjonalitet for en typisk SBS-kunde.

Endret av enden
Skrevet

Takk for tilbakemelding. Har hverken behov for Exchange eller SQl. Sålenge jeg får opprettet 12-15 brukere og den håndterer omtrent like mange smb-tilkoblinger jeg i mål.

Skrevet

Right, koblet automatisk windows mailserver med Exchange jeg :) Jeg vil tro du klarer deg med Foundation da, så lenge du er innenfor brukerlisensieringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...