Gå til innhold

Befalsskole - 3 årig krigsskole vs. 4 årig gjennomgående krigsskole


Hepolite

Anbefalte innlegg

Hei! Er litt nysgjerrig på hva som er forskjellen mellom disse to veiene innenfor forsvaret:

 

2 årig befalskole (Panserbataljonen) - 3 årig krigsskole (operativ)

 

4 årig krigsskole (gjennomgående)

 

 

Ser jo raskt at den første er 1 år lengre, men det siste året på befalsskolen er praksis som befal. Ser ut som at den gjennomgående krigsskolen er noe mer teoretisk(?)

 

Noen som har gått noen av disse løpene som kan fortelle litt?

 

Hvordan er hverdagen som befal i f.eks. Panserbataljonen? Om jeg er lei av skole og ikke klarer tanken på å tilbake inn på et klasserom.

 

Hva er fordelene ved å ha gått Krigsskolen fremfor kunn å ha gått befal-kurset?

 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har planer om å ta den toårige BS ved 2. Bn eller Panser Bn for så å gå å den treårige krigskole utdanninga. Dette er fordi jeg vil ha en "pause" fra skolen i 2 år og oppleve noe nytt. Jeg tror også man har godt av litt erfaring som sersjant før man blir løytnant etter KS. Krigsskolen er uansett ikke en plass for de som avskyr skole da det er minst lie mye teori som praksis.

 

Fordelen med å gå krigskolen fremfor kun befalskole er at du får høyere utdanning - du lærer mer og blir løyntnad fortere. Du har i større grad muligheter til å stige i gradene, også over kaptein. (Du kan max bli kaptein uten KS). Krigskole utdanninga er også ettertraktet i det sivile siden de som har gått der har en svært god lederutdanning.

 

Håper dette svarte på noen av spørsmålene dine. :)

Lenke til kommentar

Hverdagen som befal vil variere veldig, spesielt om man er i en avdeling med mye felt. De fleste dagene vil starte med at du tar rominspeksjon, og etter det vil det variere fra å klargjøre utstyr til øvelse, lede fysisk fostring, holde leksjoner osv. Du skal stort sett ha ansvar for, og sørge for at de menige ikke krøller til altfor mye.

 

Personlig ville jeg tatt førstegangstjenesten før befalssutdannelse. Etter min mening gjør dette en til en bedre leder. Man kan lettere sette seg inn i situasjonen til de du har ansvar for, samtidig som du får erfart hvordan livet i militæret er. Ikke noe er verre enn befal som egentlig er dritt lei militæret, men som må være der ut tiden. Det vil også gjøre befalsopptaket mye lettere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei! Er litt nysgjerrig på hva som er forskjellen mellom disse to veiene innenfor forsvaret:

 

2 årig befalskole (Panserbataljonen) - 3 årig krigsskole (operativ)

 

4 årig krigsskole (gjennomgående)

 

 

Ser jo raskt at den første er 1 år lengre, men det siste året på befalsskolen er praksis som befal. Ser ut som at den gjennomgående krigsskolen er noe mer teoretisk(?)

 

Noen som har gått noen av disse løpene som kan fortelle litt?

 

Hvordan er hverdagen som befal i f.eks. Panserbataljonen? Om jeg er lei av skole og ikke klarer tanken på å tilbake inn på et klasserom.

 

Hva er fordelene ved å ha gått Krigsskolen fremfor kunn å ha gått befal-kurset?

 

 

Takk for svar!

 

Hei!

 

Først og fremst vil jeg si det er flott å høre du vurderer utdannelse i militæret.

Samtidig vil jeg i likhet med andre her anbefale at du tar fgtj før du begynner på befalskolen. Dette mye fordi man ikke helt vet hva man går til når man starter befalskolen uten noen erfaring på forhånd. I tillegg stiller man sterkere når skolen begynner, i og med at man har den basic soldatkunnskapen man får ila et år i grønt.

 

Selv gikk jeg 6 mnd fgtj før jeg søkte befalskolen. Helst ville jeg tatt et helt år, men dette lot seg ikke gjøre grunnet ulikt innrykk i fgtj/befaskole for min del.

 

Befalskolen i Hæren gir deg en utrolig solid erfaringsbank som er verdt å ha med seg videre i livet. Man møter utrolig mange flotte mennesker som er like villig som deg selv, til å både lære, og lære bort.

 

Når det gjelder KS-gjennomgående VS BS+pliktår+KS operativ, ville jeg anbefalt deg å ta sistnevnte. Dette fordi jeg stiller meg undrende til hvorvidt en nyutdannet løytnant fra gjennomgående KS stiller like sterkt som en med tidligere avdelingserfaring gjør.

 

Det pliktåret du får etter BS er nesten mer lærerikt enn selve skoleåret, da du får satt alt du har lært ut i praksis, samt at du lærer en hel del om hva som står i bøkene som IKKE stemmer. Etter gjennomgående KS har man desverre ikke den samme erfaringsbanken med seg, grunnet at man ikke har dette pliktåret man vanligvis får etter BS.

 

Uansett hva du velger, ønsker jeg deg lykke til med valget ditt!

Er også tilgjengelig på PM!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hverdagen som befal vil variere veldig, spesielt om man er i en avdeling med mye felt. De fleste dagene vil starte med at du tar rominspeksjon, og etter det vil det variere fra å klargjøre utstyr til øvelse, lede fysisk fostring, holde leksjoner osv. Du skal stort sett ha ansvar for, og sørge for at de menige ikke krøller til altfor mye.

 

Personlig ville jeg tatt førstegangstjenesten før befalssutdannelse. Etter min mening gjør dette en til en bedre leder. Man kan lettere sette seg inn i situasjonen til de du har ansvar for, samtidig som du får erfart hvordan livet i militæret er. Ikke noe er verre enn befal som egentlig er dritt lei militæret, men som må være der ut tiden. Det vil også gjøre befalsopptaket mye lettere.

 

Jeg går nå allmennfag, så får min dose teori. Samtidig er det ikke noe stort problem, men setter pris på å høre meninger!

 

du sier du er dritt lei skole og ikke vil være i ett klasserom. du må tenke på at KS er en høyskole, som gir deg en bachelor. Så du må nok ta høyde for å tilbringe endel timer i auditoriet..

 

Jeg er ikke dritt lei skole, men er redd for at jeg raskt kan bli det etter to år til med teori og realfag ;)

 

Hei! Er litt nysgjerrig på hva som er forskjellen mellom disse to veiene innenfor forsvaret:

 

2 årig befalskole (Panserbataljonen) - 3 årig krigsskole (operativ)

 

4 årig krigsskole (gjennomgående)

 

 

Ser jo raskt at den første er 1 år lengre, men det siste året på befalsskolen er praksis som befal. Ser ut som at den gjennomgående krigsskolen er noe mer teoretisk(?)

 

Noen som har gått noen av disse løpene som kan fortelle litt?

 

Hvordan er hverdagen som befal i f.eks. Panserbataljonen? Om jeg er lei av skole og ikke klarer tanken på å tilbake inn på et klasserom.

 

Hva er fordelene ved å ha gått Krigsskolen fremfor kunn å ha gått befal-kurset?

 

 

Takk for svar!

 

Hei!

 

Først og fremst vil jeg si det er flott å høre du vurderer utdannelse i militæret.

Samtidig vil jeg i likhet med andre her anbefale at du tar fgtj før du begynner på befalskolen. Dette mye fordi man ikke helt vet hva man går til når man starter befalskolen uten noen erfaring på forhånd. I tillegg stiller man sterkere når skolen begynner, i og med at man har den basic soldatkunnskapen man får ila et år i grønt.

 

Selv gikk jeg 6 mnd fgtj før jeg søkte befalskolen. Helst ville jeg tatt et helt år, men dette lot seg ikke gjøre grunnet ulikt innrykk i fgtj/befaskole for min del.

 

Befalskolen i Hæren gir deg en utrolig solid erfaringsbank som er verdt å ha med seg videre i livet. Man møter utrolig mange flotte mennesker som er like villig som deg selv, til å både lære, og lære bort.

 

Når det gjelder KS-gjennomgående VS BS+pliktår+KS operativ, ville jeg anbefalt deg å ta sistnevnte. Dette fordi jeg stiller meg undrende til hvorvidt en nyutdannet løytnant fra gjennomgående KS stiller like sterkt som en med tidligere avdelingserfaring gjør.

 

Det pliktåret du får etter BS er nesten mer lærerikt enn selve skoleåret, da du får satt alt du har lært ut i praksis, samt at du lærer en hel del om hva som står i bøkene som IKKE stemmer. Etter gjennomgående KS har man desverre ikke den samme erfaringsbanken med seg, grunnet at man ikke har dette pliktåret man vanligvis får etter BS.

 

Uansett hva du velger, ønsker jeg deg lykke til med valget ditt!

Er også tilgjengelig på PM!

 

Har faktisk ikke tenkt på dette før. Jeg tenker at det da tar ett år ekstra, men det er ikke så "skolete", så det blir på en måte et "friår" (forstår at det blir alt annet enn avslappende).

 

Vanskelig, men for øyeblikket tror jeg det ligger ann til å ta førstegangstjeneste, og eventuelt BS etterpå.

 

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Du vil i de fleste tilfeller få tilbud om å gjennomføre fgtj så lenge det ikke er noe som skulle tilsi at du ikke er skikket til det.

 

Jeg må komme med et argument til for å vente noen år etter BS med å gå KS. Det er at etter krigsskolen så er det sansynlig at du får stilling som troppsjef. Det vil si at du skal lede 20-40 soldater. Jeg mener man burde ha god erfaring før det og være eldre enn 22-23 år som man er etter gjennomgående KS rett fra VGS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...