Gå til innhold

TV uten lisensavgift


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tre mål i livet: De to første er å lykkes i forretninger og kjærlighet, det tredje er å aldri betale lisensavgift.

 

Måter å unngå lisensavgift på er selvsagt å sette TVen på noen andre, kjøpe brukt og så videre, men da står man alltid i fare for å bli kontrollert og tatt. Jeg ønsker derfor å kjøpe et apparat som ikke er lisensbelagt.

 

Jeg skal bruke apparaturet til film/tv-episoder fra web og konsoll, så jeg antar at LED er å foretrekke? Skal med andre ord ikke ha parabol eller tv-kanaler.

 

Spørsmålet er kanskje ikke så tydelig, så her er det: Hva kan jeg gjøre for å unngå lisensavgift, men likevel ha en stor og god TV til film/web/spill. Jeg ser for meg noe i størrelsesorden 50"+++.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, da får jeg sjekke ut det med plombering.

 

Jeg vurderer denne LG PK250 60" Plasmaskjermen til 11k hos Komplett. Ettersom jeg har forstått, skal ikke burn-in være noe problem. Det forsvinner vissnok etter noen minutter om man skulle være uheldig uansett. Dessuten tror jeg TVen vil bli mest brukt til film/spilling, og lite surfing da det går fint på vanlige skjermer.

 

Denne TVen har uheldigvis antenneinngang, så da må den nok plomberes om man ikke ønsker seg lisens. Uhorvelig irriterende at det ikke skal være mulig å få kjøpt en stor og fin TV uten tuner altså! Med lisensavgift i 5 år betaler man over 10 000 kroner for noe man ikke skal bruke...

 

Jeg skal skrive til lisensavdelingen og spørre dem om det er mulig å plombere.

 

Edit: Skal vissnok gå ann å plombere, eller kun melde fra til NRK om at tuneren ikke er i bruk, slik at de kan komme for å plombere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896074&st=50

 

§ 9 i Forskrift om fjernsynsmottakere: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19801023-8798.html#9

 

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Endret av Daddlemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...