Gå til innhold

Test: Noctua NH-C14


Anbefalte innlegg

Slik som den er levert fra fabrikk slår den jo D14? Er det ikke det som teller i en test? Og for forbrukere som skal bruke den med viftene som er levert.

Nei, C14 slår ikke D14. Alt i alt er D14 bedre. C14 har kanskje 0,6C lavere temp på 120W, men det holder ikke totalt; D14 er sterkere. C14 er fortsatt en veldig god kjøler, like bra som D14 på sin måte. Det er to forskjellige kjølere.

 

Og ikke nødvendigvis alle bruker kjøleren sånn den ble levert, for eksempel meg. Jeg har 2 stk 140mm-vifter, fordi jeg bruker 120mm-viften i kabinettet.

 

Jo, den slår D14 ved 120W belastning, slik den er levert. Jeg forstår også at selve ribba er større på D14, og bedre, men her blir den faktisk slått av C14 ved fabrikk levert oppsett, i 120 Watt scenarioet. Og jeg synes man bør trekke frem det at C14 faktisk kjøler rundt CPU-sokkel. Noe som jeg synes er viktig, og faktisk har savnet de siste årene.. Ville heller ha hatt 2 Celsius varmere CPU kontra bittelitt kjøligere CPU og ingen sirkulasjon rundt CPU sokkel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvor får man kjøpt Noctua NH-C14 ?

Den begynner å komme frem i butikkene, se her.

 

Jo, den slår D14 ved 120W belastning, slik den er levert. Jeg forstår også at selve ribba er større på D14, og bedre, men her blir den faktisk slått av C14 ved fabrikk levert oppsett, i 120 Watt scenarioet.

Jeg benektet ikke at den slo D14 ved 120w belastning, men heller totalt sett. Du fokuserer på denne ene testen.

 

 

Og jeg synes man bør trekke frem det at C14 faktisk kjøler rundt CPU-sokkel. Noe som jeg synes er viktig, og faktisk har savnet de siste årene.. Ville heller ha hatt 2 Celsius varmere CPU kontra bittelitt kjøligere CPU og ingen sirkulasjon rundt CPU sokkel.

Du mener luftstrømmen ned mot hovedkortet? Har du god luftflyt i kabinettet, så vil dette gjøre opp for dette. Du har jo som regel kjøleribbe rundt sokkelen, og D14 med god luftstrøm i kabinettet, så vil jeg tro dette er omtrent like godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...