Gå til innhold

Akvarium!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenkte jeg skulle starte med akvarium nå.

 

Men jeg har en engstelig far, han er veldig redd det skal sprekke eller lignende... for 90 liter vann utover gulvet er det mye som må rives og bygges på nytt. Forsikingen vår dekker slike skade, Men! blir utrolig mye arbeid og fikse!

 

Så spørsmålet er, Hvor stor sansynelighet er det at akvariumet rett å slett sier poff og vann renner utover alt? Er 100% i vatter der akvariumet skal stå! Er akkurat det man ser på bildet jeg har lagt ved!

 

-Sokken91

post-214281-0-54698800-1293566050_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjedde med mitt på 190 liter. DET er mye vann. Fikk tørket det opp raskt og ble ingen fuktskader i parketten :) Jeg mistenker at det skyldes at "ramma" som akvariet stod på (beskyttelse rundt kantene i bunnen så glasset ikke skal stå helt nedtil bordet. Du ser det på bildet du la ved også) har skylden.

 

Hvis akvariet sprekker vil det sannsynligvis være skade i glasset på forhånd, noe du vil merke ved at det lekker. Anser det som veldig lite sannsynlig at det knuser så lenge det står stødig og med hele flaten på bordet/benken.

Endret av indiska
Lenke til kommentar

Står det i vater skal det ikke være noe fare for at slikt skjer. Det kan være lurt å ha noe liggende under karet da :)

Ja har vurdert å ha det stående i et kar lissom, Men det blir utroligt vanskeligt å få det til og stå 100% rett...

 

Skjedde med mitt på 190 liter. DET er mye vann. Fikk tørket det opp raskt og ble ingen fuktskader i parketten :) Jeg mistenker at det skyldes at "ramma" som akvariet stod på (beskyttelse rundt kantene i bunnen så glasset ikke skal stå helt nedtil bordet. Du ser det på bildet du la ved også) har skylden.

 

Hvis akvariet sprekker vil det sannsynligvis være skade i glasset på forhånd, noe du vil merke ved at det lekker. Anser det som veldig lite sannsynlig at det knuser så lenge det står stødig og med hele flaten på bordet/benken.

Er ikke så redd for at ruten skal regel rett sprekke, Tenker mer på om glasset løsner fra siliconen og bare detter ned med alt vann utover alt! :| Endret av Sokken91
Lenke til kommentar

Det skal mye til at silikonen på et fabrikkbygget kar løsner. Glassene blir avfettet og limt med kvalitetssilikon hos alle seriøse produsenter. Skulle noen være så uheldige å ta på glasset avfettes det igjen, så vedheften er svært god. Men hold deg unna billige Europris-kar og lignende, det beste er å handle hos noen som driver med akvarieutstyr/dyrebutikk. De tar som regel inn skikkelige akvarier. Google gjerne navnet på produsenten hvis du er i tvil. Kjente produsenter som Akvastabil, Juwel og MP er sikre valg. Plasserer du akvariumet på et plant og vannrett underlag (gjerne med et liggeunderlag under for å fordele trykket) er du rimelig godt sikret. Sjekk også at underlaget tåler vekten av karet godt, 90-liter blir fort rett over 100kg med sand og alt oppi.

 

Selv har jeg drevet med akvarier siden slutten av 80-tallet og har for tiden fem stykk i drift. Har kun opplevd sprekkdannelse en gang på disse årene, og da var det min egen feil som dunket en stein på 4-5kg borti glasset slik at det sprakk. Var heldigvis ikke vann i det da det skjedde, men surt likevel.

 

Sjekk gjerne ut Nettakvariet og Akvaforum for tips om oppstart, fisk, planter og generelt vedlikehold :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...