Gå til innhold

Modeller - Positurer - Hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å ta mer og mer bilder av mennesker, venner, par, søsken osv. i mitt lille studio.

Men kjenner jeg sliter litt med fantasi til positurer og hva som ser bra ut på bildet.

 

"Litt opp med haken, litt mer vridning mot venstre, litt nærmere hverandre" og den typen ting!

 

Finnes det noen gode guider på nett evt bøker?

Gjerne forskjellige positurer og hva som ser bra ut, hva som ikke virker o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På akkurat det der er det kun et fotografisk øye som gjelder :)

 

Uttrykket som en "kunstner" ser i en modellen behøver nødvendigvis samme kunstner se i en annen modell.

 

Det beste for og få litt innblikk/ideer er og se på bilder som har den type uttrykk som du er ute etter og etterlingne de så godt du kan,men modellene du benytter behøver ikke og gi bilde samme uttrykk da omtrent alle denne type bilder er laget for og vise modellen fra deres beste sider.

Hvis du ser på modeller/personer og "fanger" et øyeblikk som du synes er fotogent,kan du prøve og få foreviget det på kameraet etterpå.

Lenke til kommentar

På akkurat det der er det kun et fotografisk øye erfaring som gjelder :)

 

 

Slik er det for alle i starten.

 

Det tar tid, men når du har fotografert nok mennesker klarer du å lage poseringer uten problemer. Du kan så klart skrive ut bilder og ta med i studio osv og vise til modellen, men om du bare tar masse bilder så kommer det til å komme av seg selv. Se på litt bilder før du drar ut på fotograferingen. Lager du noe veldig spesifikk kan det though anbefales å lage en moodboard e.l av andre bilder o.l som du kan vise fram.

Lenke til kommentar

Et utgangspunkt i f.eks bøker eller utdannelse er verdifullt.

 

Et enkelt tips er å se gjennom hva du synes fungerer i ukeblader/reklame, og så ha det som utgangspunkt. Jeg synes det er en naturlig del av forbredelsene å tenke gjennom hvilke poseringer jeg tror passer, og så improvisere ut fra det.

 

Jeg synes boken "Posing Techniques" av Billy Pegram var ok, men har ikke funnet noen bøker som er så bra at jeg vil anbefale dem videre.

Lenke til kommentar

Her er det bare å prøve seg fram, men som en hjelp på veien er Internett fantastisk, her kan du se på andres bilder og hente ideer..

 

På siden til DPS (digital photography school) kan du finne masse bra.

 

Jeg kom over bla. denne en gang..

DPS - Photographing People Du kan bla. finne linken, til et PDF- dokument med forslag til Positurer.

 

http://polisphotography.com/Documents/Imagesforweb/posing.pdf

 

Håper dette kan hjelpe deg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker sider som f-eks deviantart mye for "inspirasjon" og søker ellers mye på portrettbilder rundt på nettet. Har en mappe på labtopen med mye sånne bilder som jeg har brukt å ha fremme når jeg holder på, så kan de jeg skal ta bilde av se litt der selv og, og være med å bestemme hva vi skal gjøre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...