Gå til innhold

GlacialTech Silent Breeze mod


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en artikkel på forumet her om modifisering av Silent Breeze, ville jeg forsøke dette selv.

 

Moddingen er svært enkel, og inebærer bare å slipe/pusse av det belegget som ligger på kobberblokka under kjøleren (kontaktflaten mot CPU), slik at man får en ren kobberoverflate.

 

Av en eller annen grunn, så har GlacialTech påført et lag (lakk?) på kobberoverflaten, og dette laget har en mye dårligere ledningsevne av varme enn rent kobber.

 

Kjørte endel cpu tester og noterte idle og load temp. Det var svært varmt (over 25 grader i rommet).

 

Tok så løs kjøleren og brukte en enkel slipemaskin til å få en fin kobberoverflate.

 

Monterte så kjøleren.

 

Så, de oppsiktsvekkende resultatene(antall grader på cpu, vcore 1,65, 167*13,5):

 

PCMARK2002

Max load (loop)

før sliping 60

etter sliping 52

 

Sandra Burn in

før sliping 63

etter sliping 52

 

Idle temp

før sliping 50

etter sliping 44

 

Hvorfor leveres ikke Silent Breeze med renslipt kobberbunn? Det gir jo en mye bedre kjøler...

 

 

Konklusjon: Anbefaler alle som har Silent Breeze å utføre denne enkle mod'en. Det tar en liten time, inkludert av/på montering på hovedkortet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dette stemmer faktisk. Det er kobber under den laken.

 

Slipet med sandpapir, hadde ikke noe maskin. Kom halveis og ble lei. Monterte kjøleren på og tempen gikk den fra 53 under load til 46. Flott, tenkte jeg. Hvis jeg gjør slipingen ferdig så får jeg enda bedre kjøling. Slipet videre og temp gikk opp til 50C, finish er ikke helt ok (vet det). Må nok prøve å slipe en gang til og se om det hjelper.

 

 

Staljin

Lenke til kommentar

Hvorfor leveres ikke Silent Breeze med renslipt kobberbunn? Det gir jo en mye bedre kjøler...

Grunnen til at det er lakket under er etter all sannsynlighet at kobberen reagerer med luft (korroderer). Reaksjonen som skjer er:

 

2 Cu(s ) + O2(g ) --> 2 CuO(s )

 

Etter en stund vil du kanskje kunne observere et grønn/brun-aktig salt på undersiden av kjøleren din. Dette er CuO(s)

 

Reaksjonen går ikke veldig fort ved vanlig romtemp., men går vesentlig fortere etterhvert som temperaturen øker. Som kjent er jo temperaturen ved prosessorkjernen ca 50C. Dette bør ikke være høyere enn at du kan kjøre en god stund uten problemer. Hadde jeg vært deg ville jeg kanskje likevel ha tatt en kikk om noen mnd for å se om dette kan skape problemer. Ellers får du kose deg på Gruben i sommer :)

Lenke til kommentar
Hva blir det brukt da på copper baserte kjølere for å forhindre denne reaksjon? Klar lakk!? :shrug:

 

Staljin

Hmmm.... ikke godt å si. Det bør jo være et eller annet som kan feste til overflaten, som isolerer fra luft og som samtidig har så god ledningsevne som mulig. Kommer ikke på noe passende i farten, og det er ikke sikkert det er så enkelt å komme opp med en sånn forbindelse. Det er vel derfor ytelsen til kjøleren blir så mye bedre når man fjerner gørret. Det beste er vel kanskje å gjøre som blackburn, men bare på det området som er i direkte kontakt med prosessoren. Så lenge kjøleren er korrekt montert, og det i tillegg er påført et tynt lag med goop på det området hvor "lakken" er fjernet vil det være minimale mengder oksygen som kommer til?

 

Noen andre som har innspill på hvor stort dette problemet er i praksis? :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg slipte først med 60-papir, så med 80, så med 120.

 

Jeg merket ingen forskjel, muligens litt negativ men det vet jeg ikke helt ennå.

 

Jeg slipte til jeg kunne se kobberet og så gjorde jeg litt finish på det,

 

Brukte bare litt kjølepaste siden jeg nå er TOM!

 

Mvh.

Erik

Lenke til kommentar
Jeg slipte først med 60-papir, så med 80, så med 120.

 

Jeg merket ingen forskjel, muligens litt negativ men det vet jeg ikke helt ennå.

 

Jeg slipte til jeg kunne se kobberet og så gjorde jeg litt finish på det,

 

Brukte bare litt kjølepaste siden jeg nå er TOM!

 

Mvh.

Erik

 

60-80-120 sandpapir!? Du mener vel 600-800-1200? 60-120 sandpapir er ALTFOR GROVT. Du bør bruke 400-600 for å slippe med og minst 800 for polering finish. Jeg har brukt 600 til å slippe med deretter 1000 og 1200 til slutt. Finish ble ikke så veldig god fordi jeg brukte lite tid så kjøleren ble ikke akkurat SPEIL GLATT.

 

 

Staljin

Lenke til kommentar
Jeg slipte først med 60-papir, så med 80, så med 120.

 

Jeg merket ingen forskjel, muligens litt negativ men det vet jeg ikke helt ennå.

 

Jeg slipte til jeg kunne se kobberet og så gjorde jeg litt finish på det,

 

Brukte bare litt kjølepaste siden jeg nå er TOM!

 

Mvh.

Erik

 

60-80-120 sandpapir!? Du mener vel 600-800-1200? 60-120 sandpapir er ALTFOR GROVT. Du bør bruke 400-600 for å slippe med og minst 800 for polering finish. Jeg har brukt 600 til å slippe med deretter 1000 og 1200 til slutt. Finish ble ikke så veldig god fordi jeg brukte lite tid så kjøleren ble ikke akkurat SPEIL GLATT.

 

 

Staljin

 

Det ble nesten helt finfint... var ikke noen grove riper eller noe...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Måtte jo prøve dette jeg også da selvom jeg har en cooler master blokk med kobber bunn,brukte 400/600/1000 papir og slipte en rask halvtime ikke særlig nøye heller.

Idle temperatur sank umiddelbart med 5 grader fra 48 til 43 :-)

Og når bare artic silver 3 pastaen får godgjort seg i noen dager nå blir nok resultatet enda bedre.

 

P.S vet ikke om cooler master har dette belegget men overflaten var veldig ruglete...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...