Gå til innhold

Anskaffing av proffkamera


Anbefalte innlegg

Eg har eit storslått film-prosjekt på gang, og er interessert i å leiga eit bra kamera, i prisklassen 30-60 tusen. Er det ein plass dette går an, der det ikkje er så forferdeleg dyrt?

Er det nokon som kan anbefala eit kamera?

Det som er viktig er at kameraet har 3CCD og er bra på lys.

Det må gå an å filma i skumring uten at bildet blir "grumsete".

 

Anders.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony VX2000. Dette er et svært bra kamera. Dette kameraet var i utgangspunktet tiltenkt konsumentmarkedet og priset 10-15000 kroner under PD-150 som er proffversjonen.

 

Jeg fikk kjøpt et slikt for ca 1 år siden for 29.000 kr. inkl. moms. Et par måneder etterpå kostet dette kameraet over 40.000 kr. Årsaken til dette tror jeg kommer av at kameraet ble uhyre populært også for proffene. Bare se på sportarrangementer etc. Også BBC bruker en mengde av disse kameraene. Dette kameraet koster enda 37-38000 kr .

 

Jeg er svært fornøyd med dette kameraet, det gir utmerkede bilder....og også god lyd.

 

Leif S

Lenke til kommentar

Dersom prosjektet er budsjettert til 30000-60000 anbefaler jeg deg at du kjøper et hvilket som helst 3CCD-kamera så billig som mulig, helst brukt siden prisene på nye som oftest er veldig dyre (finner du noe demobrukt?). Dersom ingen kan filme profesjonelt i gruppen din, anbefaler jeg Canons XM-1 eller Panasonics 3CCD'ere siden de går for å ha de beste automatiske innstillingene.

 

En vanlig ting å tro, er at ved å kjøpe det beste kameraet i verden vil gi deg verdens beste bilder på filmen din. Det stemmer ikke overhodet. Siden det du jobber med er lys, vil også lys være det viktigste virkemidlet du kan bruke, udiskuterbart. Det sier enhver regissør med noen år i yrket. Så jeg anbefaler billig kamera, og desto mer til alt annet. 3*300 watt minimum lamper, sminke, kondensatormikrofon (veldig retningsbestemt) bruk tid på å finne skuespillere som er LITT flinke, og ikke bare dritpene (for å gjøre noe litt mer originalt enn det mange TV-serier gjør i dag.) Profesjonelle filmoperatører verdsetter muligheten til å bruke filter (formatt.co.uk) og linser på kameraene dem bruker over alt annet.

 

Selvfølgelig, desto mer seriøs filmen vil være, desto mer utstyr rundt omkring det å lage film vil du trenge. Skal du lage en komisk jackass-aktig film til visning i klassen, vil kamera egentlig være egentlig alt du trenger og så bruke sollyset å filme i.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Oj sann, der leste jeg feil gitt.

 

Altså: leie!

 

Canon XL1/XL1S går jo for å være det proffeste konsumentkameraet du får.

Sony VX9000 er kanskje enklere å bruke på skuldra, og operere, men noe dårligere bilder.

JVC DV500 er også en bra maskin (har aldri sett det engang da, men) med utskiftbar optikk.

Hør med 2MTV eller Video4 (når dems nettsteder kommer på plass da!) som er to av tre-fire norske proffvideo-butikker. Og hør.

 

Angående PD150 og VX2000 så er dette så godt som samme kamera, men PD150 er 33% dyrere (ca) og har XLR-inngang og bruker DVCam-formatet (det samme som DV, bare mer solide kassetter og BITTELITT mindre dropouts) VX2000 har vel bilder i VX9000-klassen, om ikke enda bedre (jeg vet ikke).

 

Men som sagt, et hvilket som helst 3CCD-kamera (og noen CCD-kamera også!) vil være bra nok med god belysning og skuespillere og sminke og lyd.

 

HEI!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234876

PD150 og VX2000

samme gode bildekvalitet

samme gode lydkvalitet

PD150 har seperat justering av høyre og venstre lydkanal -- men kjøper du Studio1Productions.com sin XLR-adapter og VU-meter til VX2000 så mener jeg du får et bedre kamera enn PD150.. du kan justere begge lydkanalene uavhengige samtidig.. på PD150 kan du kun justere en om gangen.. du kan bruke skjermen til å se blendertrinn, hvitbalanse ++ fordi VU-meteret ikke tar all plassen.

 

Kamera-micene til begge kameraene er ikke spesielt gode... på VX2000 slipper du å misse lyden fordi du glemte å plugge i kamera-micen, slik som på PD150.

 

PD150 har S/H -søker, mot VX2000 som har farge, hva du nå enn foretrekker.

 

På PD150 kan du sikre at lydnivået blir ok, ved å la kameramicen gå inn på begge lyd kanalene, og deretter justere lydnivå forskjellig på CH1 og CH2.. der med har du en kanal med høyt nivå, og en med lavt.. dermed er du forholdsvis sikret god lyd på enten den ene eller den andre kanalen!

 

miniDVCAM vs. miniDV

Dette påstår jeg at er bare et salgstriks ovenfor kjøperne. Da mener jeg at Sony "utvikler" et "proff-format" til forbrukerne som har råd til å betale mer, de kan derfor ta bedre betalt fordi det blir kalt et "proff-format." Men fakta er jo at det faktisk blir mindre sjanse for drop-outs når du skur opp hastigheten på båndet... men bruker du samme tape-merke til kamera ditt, og behandler det ellers bra.. da blir ikke drop-outs noe problem!

 

 

Uansett hva du velger... begge gir veldig bra lyd og bildekvalitet.. anbefaler disse fremfor XM1 som er dårligere i mørket og har dårligere lyddel!

 

EF

 

Quote:


On 2002-02-02 00:00, andersd skrev:

Spør deg som seier VX2000. Kvifor ikkje PD150?

Dette har vel fleire lydspor? Kan du sei kva som er betre/ verre med PD150?

Takk!


A


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...