Gå til innhold

OS vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går når når jeg skulle prøve å starte linux, så ble skjermen bare helt svart i det den skulle laste opperativsystemet. Jeg gadd ikke begyne å fikle med problemet, og startet heller opp WinXP Pro istedet (dualboot).

Det gikk helt fint i går, men i dag når jeg kom hjem, så hadde maskina hengt seg fullstendig (viste konstant bilde på skjermen), og jeg måtte starte på nytt med svenskeknappen, men når Boot-screeenen egentlig skulle komme, så skjedde det samme som skjedde med linux i går, alt ble helt svart. Får fortsatt ikke startet linux heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, hvis du fikk starta windows etter restart av bios så for du jo kommet inni windows å sletta linux partisjonene dine å installert linux på nytt igjen. regner med at det ikke er annet å gjøre enn å reinstallere linux igjen. eller så kunne du jo ha tatt å satt inn linux plata di å tatt en liten recovery på linux installasjonen, hvis du hadde mye viktig i Linux, det funker å gjennopprette installasjonen i XP iallefall. eller så kan du jo bruke gode gamle FDISK som ligger på en bootdisk, f. eks Windows 98 bootdisk, å slette linux partisjonene dine derifra.

Skrevet

Du har et hardware-problem.

For å kunne si noe om problemet med Linux, må du forklare i detalj hvor i boot-prosessen det stopper.

Knoppix er greit å ha i slike situasjoner, for å reparere med.

Skrevet
Du har et hardware-problem.

For å kunne si noe om problemet med Linux, må du forklare i detalj hvor i boot-prosessen det stopper.

Knoppix er greit å ha i slike situasjoner, for å reparere med.

Fyr opp knoppix og bruk fsck med bad-block test, det kan være det ikke er værre.

Hvis dette ikke løser problemet og du må bytte harddisk:

Hvis du har tilgang til en annen pc:

Last ned Knoppix, brenn den på to cder. Fyr opp problem-pcen og pc#2 med knoppix: bruk partimage på knoppix til å ta backup av hele/deler av harddisken over nettverket til en image fil på pc#2.

Bytt harddisk i problem-pc, og bruk samme fremgangsmåte som over, men denne gangen overfører du fra pc#2 til problem-pc (som nå er fiksa). Det som er så praktisk er at dette redder både Linux og Windows, og alt er som det var før (bare med ny harddisk).

Verdt å merke seg: hvis det faktisk viser seg at harddisken er kaputt, så er det ikke sikkert denne metoden funker, hvis linux ikke klarer å lese av harddisken ordentlig. Men det er sikkert mulig å redde ut viktige ting ved å tar.gz'e det og overføre det til pc#2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...