Gå til innhold

Excel - FInne tall nærmest X


Zaxo-BF.no

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en kolonne med tallverdier. Disse er samtlige av typen "10,42340", mao mange desimaler. Jeg trenger en formel som finner tallet som er nærmest 10. formelen må kunne gi ut både tallet som er nærmest 10 ovenfra og nedenfra (mao må jeg kunne finne både 9,9213 og 10,2312 om de to tallene er nærmest 10). Disse tallene skal i hver sin celle, mao A5 skal ha 9,9213 og A6 skal ha 10,2312.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Om det var noe uklart med problemstillingen så si ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Det der var vel ingen formel? :p

 

2) Da får jeg vel ikke både det tallet som er nærmest, men fremdeles høyere enn 10 og også det tallet som er nærmest 10, men lavere enn 10.

 

Men forstår jo at jeg ikke gjorde meg særlig godt forstått, så jeg har laget bilder for å vise bedre..

 

Jeg har 1 tabell med input-verdier navngitt som "Data". Der har jeg en liste over registrerte temperaturer og samsvarende trykk. Det jeg vil ha ut av den listen er trykkverdiene ved heltall, mao 20 grader fremfor 20.2 grader, navngitt som "Output". Slik jeg har tenkt meg det hittil er at jeg bruker FINN.RAD til å lokalisere 20 grader og får formelen til å skrive ut den tilsvarende verdien for trykket. Men siden jeg ikke har helt korrekte temperaturverdier vil ikke FINN.RAD gi noen verdi for trykk. Jeg kunne utelatt [søkeområde] (altså latt den stå som SANN) og dermed fått den verdien som er nærmest verdien jeg leter etter, men dette krever at listen er sortert i stigende rekkefølge og det har ikke jeg mulighet til (input som skal analyseres er langt større enn hva som vises i eksempelet). Dessuten får jeg da bare tilnærmet verdi og jeg vil ha så nøyaktig som mulig. Dvs at jeg kommer til å itterere for å finne en trykkverdien som passer til en temperaturverdi. Itterasjonen vises i F9 til F14 (ikke hundre prosent sikker på om itterasjonen er korrekt, men det er nesten rett). Se figur for formler. Jeg har også tatt med en figur som viser resultatet av formlene. Som dere ser har jeg ikke skrevet inn formel i E2 til E7 siden jeg ikke vet hva jeg skal putte inn her..

 

dmweg.png

 

2wo79.png

 

Om noen vet om en "lettere" måte å gjøre det på så lytter jeg gjerne. Skulle virkelig visst hvordan man finner formel tilsvarende hva jeg trenger i E2 til E7..

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Faktisk ingen som kunne gi svar på dette her? Etter en god del leting fant jeg følgende:

 

DMin( database, field, criteria )

 

database is the range of cells that you want to apply the criteria against.

 

field is the column to find the smallest number in. You can either specify the numerical position of the column in the list or the column label in double quotation marks.

 

criteria is the range of cells that contains your criteria.

 

Ved å bruke DMin og DMax kunne jeg finne det laveste og høyste tallet i en kolonne. Ved å sette kriterier som <10 og bruke DMax kunne jeg finne det høyeste tallet i kolonnen gitt at det var under 10 og dermed fant jeg tallet som var nærmest 10, men fremdeles lavere enn 10.. Deretter DMin ved >10 for å finne laveste tallet gitt at det var større enn 10.

Endret av Knallpose
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...