Gå til innhold

Klipp-til-filter


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor jeg kan få tak i et rundt filter til mitt objektiv som er 58 mm i diameter?

Hvis ikke: er det noen som vet om noen rimelige filtere som kan klippes til, slik at jeg kan sette dem på solblenderen min (blir i så fall firkantet)?

 

Trenger et UV-filter og et ND-filter (25% mørkt eller noe sånt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lømorks har en del filtre, samt XD.no og sikkert en hel del av de online-forhandlere du kan finne i Prisguiden. Men når jeg tar med porto så kommer ofte en av de lokal forhandlerne ikke så ille ut på slike småsaker...

 

Kjente merker som Cokin, Hoya m.fl. har jo også som oftest 2-3 forskjellige mhp kvaliteten på belegget og glasset. Og vil ikke et polariseringsfilter kunne virke som et ND-filter med sin ca. 2 f-stops reduksjon? Eller...

 

Og du har altså 58mm gjenger?

Lenke til kommentar

ND-filter (neutral density, også kalt gråfilter) i 58mm bør ikke være problem. Det er vel et ND4 du skal ha, om jeg ikke har regnet feil. Du skal iallefall to stop ned.

 

58mm er svært vanlig på EOS-og Nikkor-objektiv. Dvs at 58mm er noe av det vanligste du finner her i verden. Selv om det er litt uvanlig på et videokamera. Ikke noe problem å bruke vanlige filter for film, de har iallefall ikke noen lavere kvalitet...

 

Stikk innom den lokale fotosjappa (Helges Studio, om jeg ikke tar feil). Dersom ikke han vet hva du snakker om, så bør han bytte yrke.

 

Lømork har ND4 til 210 kr.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Der var det jeg lette etter, ja .

 

Stikk innom den lokale fotosjappa (Helges Studio' date=' om jeg ikke tar feil).

Nesten rart du sier det. Han er nemlig onkelen min :)

Hadde han hatt noe sånt på lager så tror jeg boren hans - min far - hadde nevnt det.

Fant forresten et UV-filter på Fototorget som hadde omtrent samme pris som Lømorks Foto. Da er det sikkert smartere å kjøpe lokalt, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...