Gå til innhold

Media og Kommunikasjon


Prfction

Anbefalte innlegg

Media og Kommunikasjon !(Beklager hvis jeg posta feil sted, var ikke helt sikker)

 

Hei!

 

Jeg er en gutt på 15 år, står fremfor noen store valg i livet ganske så snart, tentamen i more though. Matte :thumbup: Jeg har ikke så veldig mye peiling på hvor jeg skal søke, men føler at jeg heller litt mot Media og Kommunikasjon, om det blir det, blir det Akademiet - Privat skole i Bergen.

 

Jeg har interesser for å generelt sett drive med data, om det er å fikle litt rundt i systemet for og renske opp, redigere bilder, programmere programmer i VB(Visual Basic), eller for å lage filmer.

 

Utdannelsen min blir da, Media og Kommunikasjon - 2år, 2 år mediegrafiker.

 

Det jeg lurte på:

Er det "lett" og få seg jobb innenfor dette? Er det ett etterspurt yrke? Og generelt sett, hva gjør en mediegrafiker på? Hva start lønn kan man forvente som lærling?

 

Hvis DU skulle ha noen spørsmål, kjør på og post dem under :new_woot:

 

Ser frem til ett par gode svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er nok ikke et lett yrke å få jobb i. Kjenner flere som er utdannet innen grafisk design blant annet, og en rekke av dem er jobbløse, andre har kun en jobb som dekker deler av utgiftene og må derfor spe på med andre jobber. Fins selvsagt muligheter for å få seg jobb som mediegrafiker, men det er et tøft marked.

 

http://www.jobbfeber.no/yrker/index.lasso?id=28471 - her kan du lese litt.

Lenke til kommentar

Takk !

 

Edit: Ser nå at mediadesign heller med i rikgtig rettning, så blir vel kanskje der jeg søker. Var mye mer å jobbe med der (?) som jeg fant utav i hvertfall !

 

Det er vel ikke veldig enkelt å få jobb i mediebransjen, uavhengig av om du velge mediedesign fremfor mediegrafiker. Uansett så er det snakk om VGS, og hvis det er medier og kommunikasjon du vil begynne på, så gjør du jo det. Er det ikke lett å få jobb etter endt lærlingtid er det ikke verre enn å ta påbygg og studere noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Støtter Rampage her. MK + allmenn påbygg tredje året. Valget er ikke _så_ stort som du kanskje skal ha det til. MK er en veldig generell "utdannelse", og du blir i beste fall en generalist. På skolen legger de gjerne mest vekt på grafisk design etc, men dere skal innom alt. Tar du påbygg tredje året, har du så godt som alle muligheter foran deg. Da er det bare å gå videre med det du finner ut at du liker best.

 

Jeg gikk VG1 og VG2 på Bergen Private Gymnas, som holder til i samme bygg som Akademiet i Bergen, og det var alt i alt en positiv opplevelse. Det har blitt mye bedre etter at jeg gikk der også. Stort sett flinke og dyktige medialærere der, og du får mac :) Der er det media alle tre årene, så du får studiekompetanse.

 

Jeg kan ikke si så mye om designbransjen, men jeg har jobbet med TV/event-produksjon i flere år, og kontakter har alt å si. Jeg hadde ikke vært halvveis av der jeg er nå, hvis jeg ikke hadde hatt kontakter i bransjen. Det samme gjelder i filmbransjen, kanskje i enda større grad. Der er det utrolig vanskelig å få innpass. Du bør være svært dyktig i faget ditt, og du må gjerne regne med å begynne med TV-jobber. Etter hvert som du har bygget deg et bredt kontaktnett, er det muligheter for å ta noen filmjobber som produksjonsassistent, grip, eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...