Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Driftsikkerheten er mye høyere på Audien tross kilometeren.

A2 er laget i sin helhet i alu, så ingen rust.

 

Koster 24,000kr mer, noe som ikke er rare greiene.

Den er trafikksikker, komfortabel, skiller seg ut, bruker lite drivstoff, den klemmer trærene (hvis man bryr seg om slikt) og drar sikker mus også hvis han liker damer med hår under armene ;)

 

http://mobil.tv2.no/underholdning/broom/dette-er-verdens-mest-miljoevennlige-bruktbil-2815069.html

 

For tidlig fødte får ofte en hard start på livet. Audi A2 kom til verden noen år for tidlig, og det gikk riktig ille - den forsvant i 2005.

 

Fødselen var på bilutstillingen i Frankfurt 1999. A2 representerte noe helt nytt. Den kunne kjøre hele tre mil på én liter drivstoff. Bilen hadde et kjempelett aluminiumskarosseri, en avansert dieselmotor og girkasse som ga rekordlavt forbruk med svært lavt CO2-utslipp.

 

Bedre enn hybrid

 

 

A2 har ekstermt lav Cw-verdi Foto: Benny Christensen

 

1,2-liters TDI-motoren har et forbruk ved blandet kjøring på bare 0,299 l/mil. Den veier bare 855 kilo takket være det lette karosseriet. Aerodynamikken er også svært god, med en Cw-verdi på bare 0,25.

 

Disse tingene i sum resulterer i et CO2-utslipp på kun 81 g/km. Det er utrolig lavt, og bedre enn dagens hybridbiler. Den helt nye Toyota Prius har for eksempel 89 g/km og Honda Insight har 101 g/km. Ikke at dette er dårlig, men det sier litt om A2-en...

 

Det vil si at en ti år gammel Audi A2 banker disse såkalte miljøbilene ned i støvlene på CO2-utslipp. Det er ganske oppsiktvekkende – og sier litt om hvor sakte verden går framover.

 

Endret av AllFather
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel her hadde det skjedd mykje i gymtimen :p

Her er min respons til dei 2 bialane som er blitt mend medan eg var vekke:

Berlingo: det er alltids ein moglegheit, men eg treng ikkje varebil og den må ha airbag på sidene.

A2: den er litt over min prisklasse, men kunne vert ein aktuell bil om eg hadde støre busjett

Xantia: at den bruker slitedeler er ikkje så stort problem, eg har ein verkstad med løftebukk disponibel ;) men blir neppe den uansett.

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Noken har nemt Fiat Punto og Daewoo, noken tankar om det?

Fiat Punto er faktisk et veldig driftsikkert valg!

Kjenner flere som har eid slik som en bil fra a til b i flere år uten et feilslag.

94-99 modellen ble også kåret til "Car of the year" det året den kom.

 

Daewoo har jeg lite å kommentere på.

Skrevet

Den er ikke driftssikker.

 

"FIAT/Alfa joint worst for breakdowns attended by German ADAC during 2001. 12th from Bottom of 100 models for reliability in Auto Express 2002 survey. Rated average for breakdowns and problems, poor for faults in 2003 Which survey. FIAT Punto 1994-1999 10th least reliable car in 2005 Warranty Direct Reliability Survey with 48 repair claims per 100 cars. Link:- www.reliabilityindex.co.uk."

Skrevet

Har en kjæreste som er bilmekaniker, så har lært litt av hvert :)

 

Pluss han har diesel bil selv, den har gått over 430000 km, aldri vært noe problem med den :)

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Ellers ville jeg hatt litt i bakhodet at en diesel bil er lettere å få solgt igjen, og holder mye lenger enn en med bensin.

 

Dette baserer du på hva?

Det er ingen hemmelighet at diesel har solgt som hakkamøkk i norge de siste årene og folk flest (de som er under middels interesserte i bil) vil ha diesel. Dette gidder jeg ikke å bekrefte med en link en gang.

Vist du er uenig kan du vel finne noe hard fakta som sier noe annet?

Skrevet

Hva med SAAB 9-3 da? Du får dem til rundt 35.000, den bruker jo litt drivstoff, men den er trygg, og driftsikker, såfremt du hopper over bensinturboene, men de er dyrere uansett.

Skrevet (endret)

Ellers ville jeg hatt litt i bakhodet at en diesel bil er lettere å få solgt igjen, og holder mye lenger enn en med bensin.

 

Dette baserer du på hva?

Det er ingen hemmelighet at diesel har solgt som hakkamøkk i norge de siste årene og folk flest (de som er under middels interesserte i bil) vil ha diesel. Dette gidder jeg ikke å bekrefte med en link en gang.

Vist du er uenig kan du vel finne noe hard fakta som sier noe annet?

 

Jeg siktet mest til at diesel holder "mye lenger" enn bensin. Videre er det bare piss å påstå at diesel er lettere å selge igjen, det kommer HELT an på hva slags bil det er snakk om. Forøvrig festlig å observere at du fraskriver deg dokumentasjon av din påstand basert på "dette gidder jeg ikke", men forventer "hard fakta" i retur.

 

Husk også at en bil som koster 35.000 i dag ikke er "solgt i Norge de siste årene" som du skriver. Det var andre tider da biler til 35.000 i dag ble laget. Det kan være stor forskjell på en dieselmotor laget på midten av 90-tallet og en som ble laget "de siste årene".

Endret av Kent Touch This
Skrevet

Hva er det du er så kranglete etter? Ser ut som du hisser deg bare folk er litt imot deg.

Ja, med en kjæreste som bilmekaniker som skrur på biler hver dag hele tiden, og som har inne mange diesel og bensin biler så tørr jeg å påstå at diesel er bedre enn bensin. Han vet hva han snakker om, og han har god peiling! Han vet hvilke kunder som har mest problem med bilene sine, og hvilke biler som holder lengst. Og som oftest er det diesel biler.

  • Liker 1
Skrevet

Da snur vi saken. Hvorfor er bensin bedre enn diesel? Det er nemlig ikke det når vi snakker om en bruksbil. Diesel koster mindre, og er mer tolerante ovenfor stort sett alt. En dieselbil har også større bruktverdi generelt sett.

 

Alt av VW er ønskelig i diesel, det samme gjelder store Mercedeser og et utall andre.

Skrevet

Hva er det du er så kranglete etter? Ser ut som du hisser deg bare folk er litt imot deg.

Ja, med en kjæreste som bilmekaniker som skrur på biler hver dag hele tiden, og som har inne mange diesel og bensin biler så tørr jeg å påstå at diesel er bedre enn bensin. Han vet hva han snakker om, og han har god peiling! Han vet hvilke kunder som har mest problem med bilene sine, og hvilke biler som holder lengst. Og som oftest er det diesel biler.

 

Jeg er ikke kranglete, jeg synes bare det er latterlig å basere påstander på syltynne grunnlag slik du gjør.

Gjest Slettet+3165
Skrevet

 

Jeg siktet mest til at diesel holder "mye lenger" enn bensin. Videre er det bare piss å påstå at diesel er lettere å selge igjen, det kommer HELT an på hva slags bil det er snakk om. Forøvrig festlig å observere at du fraskriver deg dokumentasjon av din påstand basert på "dette gidder jeg ikke", men forventer "hard fakta" i retur.

 

Husk også at en bil som koster 35.000 i dag ikke er "solgt i Norge de siste årene" som du skriver. Det var andre tider da biler til 35.000 i dag ble laget. Det kan være stor forskjell på en dieselmotor laget på midten av 90-tallet og en som ble laget "de siste årene".

Du er veldig etter at alle andre skal dokumentere det de sier alltid, så tenkte det var på tide at du heller brukte din fritid på finne frem til gamle linker som sier det motsatte.

 

Nei, en bil til 35 000 er høyst sannsynlig ikke solgt som ny de siste årene.

Men selv om bilen er solgt ny for 14 år siden, tenker jo ikke en gjennomsnitts kjøper på hva som var populært for 14 år siden.

Interessen for diesel er stor idag, samme hvor gammel bilen er.

Ja det er stor forskjell på diesel motorene fra midten av 90-tallet og til de siste som er produsert, men det kan du også si om bensinmotorer, så forstod ikke helt relevansen i det.

Skrevet

Da snur vi saken. Hvorfor er bensin bedre enn diesel? Det er nemlig ikke det når vi snakker om en bruksbil. Diesel koster mindre, og er mer tolerante ovenfor stort sett alt. En dieselbil har også større bruktverdi generelt sett.

 

Alt av VW er ønskelig i diesel, det samme gjelder store Mercedeser og et utall andre.

 

For det første: Ingenting av VW er ønskelig.

Jeg mener at i prisklassen det er snakk om, 35.000, så er det ikke ønskelig å kjøpe diesel. Det har ingenting å si hva du ønsker at en stor Mercedes skal være utstyrt med, det er en helt annen prisklasse.

Skrevet (endret)

Du er veldig etter at alle andre skal dokumentere det de sier alltid, så tenkte det var på tide at du heller brukte din fritid på finne frem til gamle linker som sier det motsatte.

 

Nei, en bil til 35 000 er høyst sannsynlig ikke solgt som ny de siste årene.

Men selv om bilen er solgt ny for 14 år siden, tenker jo ikke en gjennomsnitts kjøper på hva som var populært for 14 år siden.

Interessen for diesel er stor idag, samme hvor gammel bilen er.

Ja det er stor forskjell på diesel motorene fra midten av 90-tallet og til de siste som er produsert, men det kan du også si om bensinmotorer, så forstod ikke helt relevansen i det.

 

Det er du som drar inn dokumentasjon her, ikke jeg. Da må du tåle å få svar på tiltale. Hva har fritid med dette å gjøre egentlig? Er det bare en krampetrekning for å forsøke å stille meg i dårlig lys? Hva vet du om min fritid eller ikke?

 

Jeg bryr meg ikke om hva du tenker på eller ikke. Tråden handler om en førstegangsbil til 35.000 - da er det totalt uvesentlig om det blir solgt mer dieselbiler nytt i dag eller ikke.

 

Forøvrig er dokumentasjon som regel alltid en bra ting. Når du påstår at Fiat Punto (94-99) er driftssikker (basert på noen du kjenner) så er det flott at det er dokumentert at det er totalt feil. Hadde vært synd om vedkommende tok ordene dine for god fisk og kjøpte en Punto når den er noe av det absolutt verste du kan kjøpe om du har lyst på en driftssikker bil.

Endret av Kent Touch This
Skrevet

Hva er det du er så kranglete etter? Ser ut som du hisser deg bare folk er litt imot deg.

Ja, med en kjæreste som bilmekaniker som skrur på biler hver dag hele tiden, og som har inne mange diesel og bensin biler så tørr jeg å påstå at diesel er bedre enn bensin. Han vet hva han snakker om, og han har god peiling! Han vet hvilke kunder som har mest problem med bilene sine, og hvilke biler som holder lengst. Og som oftest er det diesel biler.

 

Jeg er ikke kranglete, jeg synes bare det er latterlig å basere påstander på syltynne grunnlag slik du gjør.

 

Det er ikke JEG som er bilmekaniker, men tror nok at uansett hvem du snakker med så vil du få høre at det er flest dieselbiler som blir solgt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...