Gå til innhold

Lagret som UTF-8, vises som ISO 8859-1


Anbefalte innlegg

Hei.

Driver med et prosjekt på skolen, om å lage et nettsted. Gruppa har blitt enige om å bruke UTF-8 på alle HTML/PHP-filer. Det virker helt fint på alle sidene, bortsett fra de jeg har lagt ut.

Jeg har både lagret som utf-8, og lagt til

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

i <head>.

Likevel vises den som ISO 8859-1 (Vestlig) i både Firefox og IE som default.

Jeg kan selvsagt velge tegnkoding manuelt i browseren til UTF-8, men vil jo selvsagt at det skal komme opp av seg selv. Problemet er at æ,ø,å ikke vil vises i ISO-tegnkodingen.

 

Er det noen som vet hva problemet kan være?

 

Mvh Lars.

 

Edit: Har brukt Notepad++ hvis det skal ha noe å si.

Endret av Lars-H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, men fant ikke løsningen der heller. Har gjort det som står der.

Fant ut at jeg kunne bruke et php-script som satte tegnstandaren. Skjønner fortsatt ikke hvorfor det ikke fungerte i starten, men det funker da nå. Jeg brukte forresten (helt øverst på siden) denne koden.

 

<?php
header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8');
?>

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Prøver å laste opp tekst til en nettside som bruker iso-8859-1. Teksten jeg lagrer i notepad og/eller evernote lagrer seg som utf-8 (hvis jeg velger lagre som html-fil og viser), og dermed blir det krasj når jeg laster opp til nettsiden. Utrolig irriterende at æ, ø og å blir helt feil. Jeg har lett rundt lenge, men ikke funnet noe som gir meg en løsning. Pluss at jeg ikke kan eller forstår noe av denne kodinga.

 

Har mac og bruker firefox, hvis det skulle ha betydning.

Lenke til kommentar

Takk, men fant ikke løsningen der heller. Har gjort det som står der.

Fant ut at jeg kunne bruke et php-script som satte tegnstandaren. Skjønner fortsatt ikke hvorfor det ikke fungerte i starten, men det funker da nå. Jeg brukte forresten (helt øverst på siden) denne koden.

 

<?php
header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8');
?>

Om du uansett har tilgang til å bruke PHP så er det like greit å ha denne f. eks plassert i en index- eller head-fil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...