Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

SNØSCOOTER, har jeg lov til å kjøpe snøskuter?


bisken123

Anbefalte innlegg

enn snøscooter brukes til å herje å kjøre ved.

du må søke om løyve til komunen for å kunne kjøre.

du kan vere 10 år å kjøpe snøscooter men du må ha lappen og løyve for å kjøre lovlig.

 

det er mye ulovlig kjøring i norge men folk har det bare gøy. eg skal ikkje blande meg opp i kva andre jør :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Folk flest pleier å gjøre unna vedhenting på høsten, og man bruker gjerne Traktor eller ATV. Da kan man viderebehandle veden når den er fraktet ned dit den skal lagres for tørking. Det er få eller ingen fordeler med å gjøre dette vinterstid. Hvorfor skal du grave deg ned i en meter snø for å kutte ett tre, for så å kave rundt i snøen mens du kvister og deler opp i passende lengder før du laster lite og lavt på en slede og kjører hjem mens du ikke får med deg motorsaga??

 

OMG! Vi er mange lengere nordover som sager ned skog om sommeren/høsten. Så setter vi den på høykant (altså masse stammer opp imot ett stort kraftig tre) Når vinteren kommer henter vi tømmeret (som hele stokker) og transporterer det på dertil egnet slede. Hvor mange stokker man kan ta er avhengig av tømmerdimensjon, type snøskuter og føreforhold. Men man kan ta med temmelig store lass. Altså: Ingen kaving etter pinner i dypsnøen, ingen enkeltkjøring med en og en pinne (som en lengere oppe i tråden skrev!) og rett og slett ikke en utopi som enkelte kanskje tror. Vel hjemme blir veden kappet opp og kløvet. Deretter lagt/stablet til tørking.

Dette er selvfølgelig ikke noe særlig hvis man skal drive profesjonellt, men det er mere enn nok transportevne til å transportere ved til eget bruk (og eventuelle venner, slekt)

Traktorer og andre hjulkjøretøy er ofte ikke egnet. Lengere nordover har vi mye myrer. Ikke bare synker traktorene ned i dem, men sporene blir synelige i naturen i flere tiår. Jo lengere nordover man kommer jo bedre bevares slike spor. På Svalbard er det lett synlige hjulspor fra tiden rundt første verdenskrig.

 

ps: Jeg skrev opp hele prosessen ettersom flere her tydeligvis ikke har gjort dette noengang :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk flest pleier å gjøre unna vedhenting på høsten, og man bruker gjerne Traktor eller ATV. Da kan man viderebehandle veden når den er fraktet ned dit den skal lagres for tørking. Det er få eller ingen fordeler med å gjøre dette vinterstid. Hvorfor skal du grave deg ned i en meter snø for å kutte ett tre, for så å kave rundt i snøen mens du kvister og deler opp i passende lengder før du laster lite og lavt på en slede og kjører hjem mens du ikke får med deg motorsaga??

 

OMG! Vi er mange lengere nordover som sager ned skog om sommeren/høsten. Så setter vi den på høykant (altså masse stammer opp imot ett stort kraftig tre) Når vinteren kommer henter vi tømmeret (som hele stokker) og transporterer det på dertil egnet slede. Hvor mange stokker man kan ta er avhengig av tømmerdimensjon, type snøskuter og føreforhold. Men man kan ta med temmelig store lass. Altså: Ingen kaving etter pinner i dypsnøen, ingen enkeltkjøring med en og en pinne (som en lengere oppe i tråden skrev!) og rett og slett ikke en utopi som enkelte kanskje tror. Vel hjemme blir veden kappet opp og kløvet. Deretter lagt/stablet til tørking.

Dette er selvfølgelig ikke noe særlig hvis man skal drive profesjonellt, men det er mere enn nok transportevne til å transportere ved til eget bruk (og eventuelle venner, slekt)

Traktorer og andre hjulkjøretøy er ofte ikke egnet. Lengere nordover har vi mye myrer. Ikke bare synker traktorene ned i dem, men sporene blir synelige i naturen i flere tiår. Jo lengere nordover man kommer jo bedre bevares slike spor. På Svalbard er det lett synlige hjulspor fra tiden rundt første verdenskrig.

 

ps: Jeg skrev opp hele prosessen ettersom flere her tydeligvis ikke har gjort dette noengang :-)

 

Bra det er noen som er enige med meg, at det går bra å kjøre ved på snøscooter ( IKKE bare pinne ved). Hva mener dere andre at jeg skal kjøre veden med? Mener dere at jeg skal kjøpe en lastbærer for å kjøre hjem de få stokkene mine?

Lenke til kommentar

Bra det er noen som er enige med meg, at det går bra å kjøre ved på snøscooter ( IKKE bare pinne ved). Hva mener dere andre at jeg skal kjøre veden med? Mener dere at jeg skal kjøpe en lastbærer for å kjøre hjem de få stokkene mine?

Vel det kan bli resultatet. Som andre allerede har påpekt. Du må ha egen tillatelse for bruk av snøscooter (i tilleg til riktig sertifikat). Det hjelper ikke at du (din familie) eier skogen eller jordene. Og tillatelse er pr gang (ikke generell tillatelse).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vil ikke starte noe krangel her.

Men det er tydeligvis at det er ikke så mange her som er vandt med og bo på landet.

her jeg bor (og andre plasser i nord) kan jeg huske at vi har hentet ved med snøskuter så lenge jeg kan huske. fordi det er faktisk plasser det er rett og slett umulig og komme seg med traktor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

jeg vil ikke starte noe krangel her.

gu korr mange smarte hjærna d va..

 

Det er tydelig at enkelte ikke har forståelse for at noe kan være resultat av lokale fenomen, og ikke relevant for trådstarter som ønsker en scooter til å fise rundt på hadeland. Videre så ser jeg at dere nordpå må ut på høsten, kappe, tilrettelegge og slikt. På hadeland kan man da gjerne ta med seg traktoren og bli ferdig med det.

 

Definer bo på landet? jeg er vokst opp på gård. Vi har aldri brukt snøskuter til det formålet, og ikke har jeg hørt om andre som gjør det. Jeg har derimot vært med på utallig vedhenting med traktor.

Lenke til kommentar

Jeg bor på hadeland og har aldri sett noen bruke snøscooter her, med det er jo fordi det er så mange som har traktor her på Hadeland. jeg har et hus i finnmark hvor jeg bor halve året, og trenger ved å fyre med. I Finnmark er det ikke så mange traktorer og det er ikke 40 cm stammer på trærne der heller som det er på Østlandet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg vil ikke starte noe krangel her.

gu korr mange smarte hjærna d va..

 

Det er tydelig at enkelte ikke har forståelse for at noe kan være resultat av lokale fenomen, og ikke relevant for trådstarter som ønsker en scooter til å fise rundt på hadeland. Videre så ser jeg at dere nordpå må ut på høsten, kappe, tilrettelegge og slikt. På hadeland kan man da gjerne ta med seg traktoren og bli ferdig med det.

 

Definer bo på landet? jeg er vokst opp på gård. Vi har aldri brukt snøskuter til det formålet, og ikke har jeg hørt om andre som gjør det. Jeg har derimot vært med på utallig vedhenting med traktor.

 

 

herregud... Trådstarter ønsker å hente ved med en snøscooter, vi skjønner at du synes at dette er helt hårreisende. You made your point.

Lenke til kommentar

Er fra finnmark og her henter vi ved med scooter, som nevnt tidligere. For å kjøre som en idiot må man ha litt erfaring og kontroll over maskinen, ellers sitter man ikke på lenge. :p

 

Angående førekort trenger du ikke førekort klasse S hvis du har førekort klasse B fra 2004 eller tidligere. Man kan søke om løyve hos kommunen sin for å transportere ved, materiale til hytta osv.

 

Med kjøp av scooter burde du passe på å få en scooter som takler ditt bruk og klarer seg utenfor løypene med slede (siden du skal i vedskogen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...