Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Beregning av takbjelker..


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor i et hus fra 1963, som har takbjelker i 5x2" dvs 50mmx125mm bjelkelag i innertak (og overtak, med kaldt loft.)

Spennvidde mellom yttervegger er ca 5,2m.. (6 bjelkers bredde, der det er 5,2m)

Pr idag, er det lagt 22mm spoplater på loftet, ca 12stk over den delen av huset. (dvs plater går ikke helt ut i mønebokser)

 

Innvendig er vanlig plank i tak, og ettermontert tak-ess innvendig.. (tidligere duk)

 

(Jeg har shingel på utvendig tak. )

 

Har funnet noen vekttabeller, som sier følgende om vekt:

Sponplatene på loftet veier ca 300 kg

Tak-plank veier ca 200 kg

Tak-ess veier ca 180 kg

 

Det som er tingen, er at vegvesenet skal legge om veien, og har med dette utredet støy.

Et firma har foreslått 2x13mm gipsplater i tak innvendig, i lydbroer.. med isolasjon mellom.

Jeg fant da ut at gipsplatene veier ca 9,5kg/kvm.. dvs ca 380 kg

 

Det jeg da lurer på, er om ikke dette er litt mye last, med tanke på hvor lav høyde det er på takbjelkene.. Altså 125mm høyde..

Vet jo ikke om de tar bort et eller flere lag med gammelt tak..

Men, om de ikke gjør det, så blir det jo 300kg+200kg+180kg+380kg = ca 1060kg..

Men, regner med at man også må ta høyde for utvendig snølast, selv om hoveddelen av den lasten går på yttervegger da.. Eller, kan jeg se bort fra den lasten ?

 

 

Noen som kan beregne sånt no ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss firma foreslår løsningen så må de samtidig stå for styrkeberegningen. For å fritte litt kan du jo stille en forsiktig spørsmål om de tror det vil "holde" ut fra dim på bjelkelag. Ut over det er plassbygde sperrer ikke enkelt å beregne viss man ikke har kontroll på utførelse av sammenføyningene, jeg tenker på spiker/lasker. At det vil falle ned er tvilsomt, men nedbøying er også et moment. Det er jo også et spørsmål hvor mye du selv har lagret på loftet. Ut fra at det tross alt har stått en god del år siden det ble bygd, så har det vel bevist sin styrke. Samtidig kan man jo ikke glemme at det ikke er bygd etter dagens krav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...