Gå til innhold

Hvordan sette opp en ftp-server

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan jeg kan få en ftp server opp og gå.

Jeg har WS ftp server evaluation (foreløpig). Det jeg sliter med er hva jeg skal sette inn som host og ip adresse. Og hva blir adressen til ftp serveren etterpå.

Hvis det er andre viktige ting jeg bør vite om, bare kom med dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IP adressen er adressen du har på ADSL linjen din (antar du har det) Men for at andre skal få kontakt må ADSL routeren route requester til serveren din. (Du mapper opp i rutingstabellen i ruteren. Så hvis du din server har 10.0.0.3 så må all trafikk på port 21 rutes ditt) Du trenger ikke noe host navn, men du kan få gratis på dyndns.com

Skrevet

OK, jeg tror jeg må ha det inn med teskje siden jeg er helt ny på dette området.

Jeg har chello (sikkert ingen betydning), betyr det at jeg må legge inn routingtabellene i modemet til chello? eller må det gjøres på serveren til chello?

I WS ftp server må jeg sette inn et hostname.

Skrevet
OK, jeg tror jeg må ha det inn med teskje siden jeg er helt ny på dette området.

Jeg har chello (sikkert ingen betydning), betyr det at jeg må legge inn routingtabellene i modemet til chello? eller må det gjøres på serveren til chello?

først finner du ut hva den lokale IPen til maskinen serveren skal stå på er.

da forwarder du Port 21 i ADSL routeren til den lokale IPen til FTP serveren.

Skrevet

først finner du ut hva den lokale IPen til maskinen serveren skal stå på er.

da forwarder du Port 21 i ADSL routeren til den lokale IPen til FTP serveren.

Og hvordan forwarder jeg denne? Må jeg da ikke ha tilgang til routeren? passord og greier?

EDIT: jeg vet ip adressen på maskinen.

Skrevet

ja du må ha tilgang til routeren. passord og brukernavn fikk du sikkert med på papirene når du bestilte ADSL.

får å komme inn på routeren din må du skrive inn IPen din (ikke den lokale) i adressefeltet i f.eks IE. da vil du få opp en boks med passord og brukernavn.

Skrevet

Får ikke til å komme inn på ruteren. har prøvd med den adressen jeg har som gatway, dette er vel adressen på routeren.

Nå har jo ikke jeg ADSL, jeg har Chello kabel.

Skrevet
Får ikke til å komme inn på ruteren. har prøvd med den adressen jeg har som gatway, dette er vel adressen på routeren.

Nå har jo ikke jeg ADSL, jeg har Chello kabel.

ok. da vet ikke jeg så mye mer. har ikke peiling på hvordan det med kabel fungerer. :shrug:

men du får sikkert hjelp med noen andre.

Skrevet
Jeg har chello (sikkert ingen betydning)

Vel, standardkontrakten man inngår når man tegner Chello-abonnement sier klart i fra at man *ikke* har lov til å kjøre ftp-servere.

Dersom du ikke har tenkt å overholde kontrakten, bør du, når du setter opp serveren, uansett ta med i beregningen at UPC sperrer både port 20 og port 21.

Skrevet
Vel, standardkontrakten man inngår når man tegner Chello-abonnement sier klart i fra at man *ikke* har lov til å kjøre ftp-servere.

Dersom du ikke har tenkt å overholde kontrakten, bør du, når du setter opp serveren, uansett ta med i beregningen at UPC sperrer både port 20 og port 21.

Men, det går også ann å kjøre FTP på andre porter en port 20/21.

Port 80 er kjekk (hvis man ikke kjøre Apache eller lignende applikasjoner), kommer igjennom de fleste firewallene ;)

Skrevet

[quote name="EcthelionMen' date=' det går også ann å kjøre FTP på andre porter en port 20/21.

Port 80 er kjekk (hvis man ikke kjøre Apache eller lignende applikasjoner), kommer igjennom de fleste firewallene ;)[/quote]

Hehe, det er jo ikke lov å kjøre http-servere heller, så port 80 er nok også stengt for innkommende. Men, seff, det er nok av andre porter å velge blant :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...