Gå til innhold

Mandrake 9.1, hvordan forandre fil/user settings


Anbefalte innlegg

Hei, har nå begynt å leke meg med M9.1 og det fungerer nogelunde. Problemet mitt er at jeg skal legge inn en driver for modemet mitt(Speedtouch, og ja, jeg har lest alle Faq'ene pluss noen til :) ) skjer det. Jeg er ikke istand til å pakke ut som bruker, ei heller kopiere filer fra en plass til en annen, får beskjed om at dette ikke er tillatt, og jeg synes dette er tungvint å gjøre som rot.

Så spørsmålene

-Hvordan får jeg forandret slik at jeg som bruker kan kopiere/pakke ut/installere?

-Hvordan kan jeg få til å jobbe som rot i KDE/Gnome/hvilket som helst GUI?

 

Og før dere begynner med RTFM og Google er din venn så har jeg ikke noen manual men jeg googlet intensivt og lenge og lest div. Howto uten å bli så alt for meget klokere :( Mulig jeg ikke har spesifisert parametrene riktig når det gjelder Google, derfor henvender jeg meg her til på forumet.

På forhånd takk for all hjelp dere kan komme med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å logge inn som root med GNOME så kommer det jo opp et login vindu når du starter opp Linux, i det login vinduet, istede for å skrive det vanlige login navn og passord så skriver du root som brukernavn å root passordet ditt, da skal du komme inn som root. det samme gjør du i de andre window managerne også. jeg for min del holder meg til GNOME den er finest synes jeg, liker ikke KDE for den synes jeg er litt sånn for mye Windows, neida, er ikke derfor, men har prøvd så mange Linuxer med KDE som standard Window Manager så når jeg bruker linux nå fortiden når jeg bruker det da så bruker jeg bare GNOME, jo det var driverne dine ja, hvis du har funnet driverne dine på nette så kan du hvis det er RPM fil å pakke de ut ved å dobbelklikke på ikonet så installerer det seg selv, hvis det er tar, bz, gz .o.l så husker jeg ikke helt hvordan man pakker det ut, har ikke fått det til selv heller å pakke ut disse.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

hæ, du kommer da inn i linux å må skrive brukernavn å passord å greier, der du skal skrive brukernavn skriver du root der det står passord skriver du root passet ditt, det skal gå da. for å spørre på en annen måte hvordan logger DU inn som vanlig bruker da? hvis du gjør det på denne måten så skal du få til å logge inn som root på samme måten også, er ikke noe prob egentlig. det å logge inn som root er likt for alle linux distroer, så det er ikke vanskelig.

Lenke til kommentar

I mandrake så vil du som standar ikke få muligheten til å skrive inn bruker navn. Du kan bare trykke på bilder. Men du kan starte programm som root med å skrive inn navnet på programet du vil starte i en terminal som root. På menyen så vil du også kunne starte konqueror som superbruker(root). Tror du kan bytte rettigheter på filer da.

Lenke til kommentar

Vel, da sitter jeg her og skriver dette ved bruk av Galeon, da var man på nett :p Måtte forandre noen settings i userdrake og da kunne man logge inn som rot, men du verden for en stygg rød bakgrunn....

Vel, da er det på tide med prosjekt 2, laste ned og installere Opera :) noen som har forslag før jeg tråkker i gang?

Skal man laste ned .rpm eller .tar.gz, hva er enklest for en nybegynner som meg?

Forslag mottas med takk

Lenke til kommentar
for å logge inn som root med GNOME så kommer det jo opp et login vindu når du starter opp Linux, i det login vinduet, istede for å skrive det vanlige login navn og passord så skriver du root som brukernavn å root passordet ditt, da skal du komme inn som root. det samme gjør du i de andre window managerne også. jeg for min del holder meg til GNOME den er finest synes jeg, liker ikke KDE for den synes jeg er litt sånn for mye Windows, neida, er ikke derfor, men har prøvd så mange Linuxer med KDE som standard Window Manager så når jeg bruker linux nå fortiden når jeg bruker det da så bruker jeg bare GNOME, jo det var driverne dine ja, hvis du har funnet driverne dine på nette så kan du hvis det er RPM fil å pakke de ut ved å dobbelklikke på ikonet så installerer det seg selv, hvis det er tar, bz, gz .o.l så husker jeg ikke helt hvordan man pakker det ut, har ikke fått det til selv heller å pakke ut disse.

 

Lykke til

 

man skal ALDRI og da mener jeg ALDRI logge seg inn i X som root . hvor lenge har du egentlig brukt Gnu/linux wil ? du virker veldig uerfaren og burde ikke komme her å gi folk råd som kan skade deres maskin. Det du gjør er å logge deg inn i gnome ved å skrive inn brukernavn og passord , jeg går utifra at runlevel er 5 i og med at du logger deg automatisk inn i X , sett gjerne runlevel til 3 . hvis du mangler bruker så finnes det måter å gjøre dette på, når du går inn i x så trykker du inn ctrl + alt + f1 så går du automatisk inn i tekstbaser login.

 

der skriver du følgende : su og så passordet etterfulgt av følgende kommando : adduser og følg instruksjonene du får på skjermen , når du er ferdig skriver du exit og så logger du deg inn ved å skrive brukernavn , passord og så startx

 

:woot:

Lenke til kommentar

Hvordan man får root privilegier som bruker:

1.

su

Som bruker i kommandolinja

 

2. I KDE:

kdesu <programnavn>

Som bruker i kommandolinja eller "Run Command".

 

Bruk su når du vil være root i en kommandolinje for å bruke kommandolinjeprogrammer

 

Bruk kdesu <programnavn> når du skal kjøre grafiske programmer som root :wink:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...