Gå til innhold

Linuxbox som DAS?


moijk

Anbefalte innlegg

Det er ikke vanskelig sette opp en linuxbox som NAS. Det er jo bare nettverksdeling.

 

MEN jeg har litt lyst på høyere hastighet. disse DAS-boksene med raid koster jo skjorta. Så vurderer skaffe et fint tower med plass til en del disker, for så å sette opp i raid. Men vil gjerne ha maks hastighet mellom maskina og den boksen. (har bare plass til fem disker i maskina, og siden det er en mac pro så har jeg ikke lyst til å bytte til større tower på den). Så esata eller fw800-kobling hadde vært kjekt.

 

Så det jeg lurer på, er om man kan ha en slik kobling mellom to maskiner, og få det til å virke som ønsket? Eller vil man bare forvirre systemet? Siden alt går trådløst ellers, så kunne jeg jo hatt gigabit-nettverk mellom de to maskinene - men 3gb/s på esata mot 1gb/s på lan peker i retning esata om det lar seg gjøre.

 

Ideer?

 

Og hvordan er software-raid mtp disker? foruten at det sikkert ikke er lurt å blande kapasiteter, hva med merker/modeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med DAS. Angående Software raid er det vell ZFS og btrfa som gjelder - next-gen filsystemer.

 

Disse to er ganske tilsvarende for utenom at den ene er i alpha/beta og den andre ikke går på linux pga lissens tjafs.

 

Personlig har jeg mest erfaring med ZFS utviklet av sun. Problemet er at det bare kjører på BSD/Solaris fordi lissensen ikke passer til Linux. ZFS har bla sw raid(raid 0,1,Z , real time compression samt mye mer (se wikipedia)

 

btrfs er det tilsvarende som kjører på Linux. Prosjektet er ennå i beta(?) fasen , så vil nok være litt forsiktig med å sette det i produksjon. Har en test server på jobb som kjører x64 Linux og btrfs og har ennå til gode å oppleve noen problemer, så helt på jorde er det ikke. btrfs har ca samme funksjonalitet som ZFS.

 

 

Håper dette hjalp deg litt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...