24erBest Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Hei! Hva betyr (1,f(2)) ? F(2) er x ikke sant? Er 1 = y? Takk for all hjelp
henbruas Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 (endret) Det betyr punktet hvor x er lik 1, og y er lik den verdien du får om du putter x=2 inn i funksjonen f. Edit: Skrivfeil Endret 23. november 2010 av Henrik B
compus Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Hei! Hva betyr (1,f(2)) ? F(2) er x ikke sant? Er 1 = y? Takk for all hjelp Det er sannsynligvis et punkt med koordinater (1,f(2)), men når du stiller slike kryptiske spørsmål er det vanskelig å gi fornuftige svar! Dette forekommer sikkert som en del av en større sammenheng!
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Skrevet 23. november 2010 Det betyr punktet hvor x er lik 1, og y er lik den verdien du får om du putter x=2 inn i funksjonen f. Edit: Skrivfeil ok, takk betyr det at begge er x? Skjønte ikke helt.. Campus: Beklager, det er et punkt. Tangent til det punkteret tror jeg.
henbruas Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Mener ikke at begge er x. f(2) er en y-verdi, det er den verdien du får om du regnet ut f(x) med 2 som x-verdien.
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Skrevet 23. november 2010 Mener ikke at begge er x. f(2) er en y-verdi, det er den verdien du får om du regnet ut f(x) med 2 som x-verdien. Ok Hva betyr 1 da?
henbruas Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 (endret) 1 vil bare si at x-koordinatet til punktet er 1. Punkter oppgis jo alltid slik: (x,y) Endret 23. november 2010 av Henrik B
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Skrevet 23. november 2010 1 vil bare si at x-koordinatet til punktet er 1. Punkter oppgis jo alltid slik: (x,y) Ok , men hva med f(2) da? 2 er jo også x..? Er det x-en i utrykket (stigningstallet)? Også den andre x-en er for koordinatet som du sa?
henbruas Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Som jeg forklarte, 2 er en x-verdi, ja, men f(2) er ikke en x-verdi, det er en y-verdi. 2 er den x-verdien du må sette inn i funksjonen f(x) for å få ut y-verdien f(2).
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Skrevet 23. november 2010 Som jeg forklarte, 2 er en x-verdi, ja, men f(2) er ikke en x-verdi, det er en y-verdi. 2 er den x-verdien du må sette inn i funksjonen f(x) for å få ut y-verdien f(2). Ok, da er 2 stigningstallet? Eller stigningstallet gange med det 2-tallet? Hvis jeg skal finne (1,f(2)) på grafen og jeg skal finne funksjonsutrykket, hva gjør jeg da?
Betenkt Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Som jeg forklarte, 2 er en x-verdi, ja, men f(2) er ikke en x-verdi, det er en y-verdi. 2 er den x-verdien du må sette inn i funksjonen f(x) for å få ut y-verdien f(2). Ok, da er 2 stigningstallet? Eller stigningstallet gange med det 2-tallet? Hvis jeg skal finne (1,f(2)) på grafen og jeg skal finne funksjonsutrykket, hva gjør jeg da? Er det ikke oppgitt et uttrykk for f? For EKSEMPEL f(x) = 2x+3 Siden det står (1,f(2)) i oppgaven betyr det at du i uttrykket f(x) = 2x+3 skal sette inn 2 slik at det blir f(2) = 2*2 + 3 = 7. Dermed er koordinatet du skal finne i mitt eksempel her (1,7). Flott om du skriver ut hele oppgaven i klartekst (ikke nødvendig med eventuelle tegninger).
srbz Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 Som jeg forklarte, 2 er en x-verdi, ja, men f(2) er ikke en x-verdi, det er en y-verdi. 2 er den x-verdien du må sette inn i funksjonen f(x) for å få ut y-verdien f(2). Ok, da er 2 stigningstallet? Eller stigningstallet gange med det 2-tallet? Et koordinat har ikke stigningstall. Hvis du tenker deg en rett linje som går gjennom origo (der origo = (0,0)) og punktet (1,f(2)), så vil ikke 2 være stigningstallet, f(2) vil være stigningstallet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå