Gå til innhold

Kjøp av mediacenter - en del krav, kan alle oppfylles?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk ikke den riktige kontoen, [email protected], til å fungere dessverre, men får bruke denne.

 

Jeg planlegger å kjøpe en mediacenterpc til våren igjen. Flytter til ny leilighet og kommer til å få CanalDigital som leverandør. Jeg forstår det slik at det er mulig å kjøpe en kortleser, CAM, for å lese av CD-kortet fremfor å bruke PVR-dekoder. Dette er planen foreløpig, men jeg ser at man da mister opptaksmuligheter om man stapper den rett i TVn. Det er viktig for meg med opptaksmuligheter så dette må fungere med pcn. Noen som har prøvd dette og kan dele erfaringer? Jeg har allerede en slik kortleser som for norsk tipping, men tror det er litt tricky å få denne til å fungere? Vil jo helst ikke kjøpe kortleseren som canal digital tilbyr til 900,- (håpløst for en liten kortleser). Jeg er godt kjent med PVR-dekoderen fra canal digital og vil ha så mye av de samme muligheten med denne pcn. Hvordan er det med "tvguide" osv når man ikke bruker dekoder lengre?

 

Jeg reiser også en del og vil derfor ha muligheten til å spille av filmer som kjøpes andre steder enn i Norge da spesielt i USA. Trenger både blue-ray og dvdavspiller. Fruen skal bruke denne og unger skal bruke denne, må være tilnærmet "stapp i og funk".

 

Jeg har notert ned "allsidighet". Med dette mener jeg at vil ha mulighet til å utvide alternativer. Kan ting installeres på windows bør de kunne installeres her (merk at jeg ikke har satt krav til OS, forstår det slik at linux er hakket mer stabilt, uten at jeg har all verden med erfaring fra linux) ala spotify. Med det sagt er dette langt i fra en spillpc. Men vil gjerne kunne bruke den til litt websurfing.

 

Jeg vil ha en pc som er enkel å bruke og med fint design. Den skal kobles til TV via hdmi og lyden går til en forsterker (kjøpes senere).

Budsjett: maks 6000,-

 

Krav

  • Avspilling av Blue ray og DVD (flere soner)
  • Visning av bilder og film fra kamera
  • Overføring av data gjennom nettverk
  • Bruk av diverse mediaprogrammer ala Spotify
  • Dekoder til CanalDigital
  • Fjernkontroll
  • Harddisk

 

Fordel med

  • Radiosignaler fra fjernkontroll (mao ikke ir, slik at boks kan gjemmes i skap om ønskelig)
  • Allsidighet
  • Stilrent Design
  • Ferdigbygd
  • Så stille som mulig

 

Greit, da tror jeg at jeg har fått med meg det viktigste. Jeg har jo lest en del på forumet allerede og gjort litt bakgrunnsundersøkelse. Ser at svært mange anbefaler ASRock ION330HT og den ser egentlig ganske så fint ut. Men jeg ser ingen som har brukt denne som en dekoder til TVn. Om dette fungerer så stiller den ganske så sterkt. Men jeg kan som sagt nada om dette med kortleser...

 

Kan legge til at jeg ikke laster ned noe som helst, så det er ikke et must at den kan spille av all verden med formater. Men det må samtidig være mulig å stream eks. gjennom nett-tv

 

Om det skulle være noe informasjon som virker utelatt, informer meg om det så skal jeg poste så kjapt som mulig.

Endret av Knallpose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Dustin:

 

DUSTIN OPPGRADERINGSPAKKE HTPC INTEL I3 530 5010460865

GIGABYTE GA-H55M-USB3 H55 S-1156 USB3.0 M-ATX (art. nr. 5010457542)

INTEL CORE I3 530 2.93GHZ 4MB S-1156 (2X2GB) (art. nr. 5010373836)

DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (2X2GB) (art. nr. 5010168426

 

ANTISTATBÅND HÅNDLEDD 1.5M + KROKODILLEKLEMME 5007610029

SCYTHE NINJA MINI REV B S-775/1156/1366/AM2+/AM3 5010470047

Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver Thermal Compound - termomasse

CORSAIR VX 550W ATX12V 2.2 / EPS12V 5010133748

WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB 5010372415

LG CH08 BLU-RAY 10X BD-R RETAIL

SAPPHIRE RADEON HD5450 1GB DDR2 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT LP

2x Nexus Real Silent 1000 RPM vifter

 

 

Totalt 5300 inkludert frakt.

 

Ville ikke brukt Atom prosessor for å ta opp tv programmer.

Den vil klare å ta opp programmene. (Dette blir gjort av tv kortet), men vil være treg til å transkode filmene fra mpeg2 til mpeg4 (Ellers vil opptakene ta fryktelig stor plass). I tillegg kommer den med liten hardisk.

 

Er litt usikker på hvilket tvkort du trenger til Canal Digital. Selv bruker jeg Terratec Cinergy C + softcam til GET. Men det har lenge gått rykter om at Canal Digital skap paire programkort og dekoder.

Lenke til kommentar

Fra canal digital sine egne sider viser de til at man kan bestille kort tilegnet CAM-lesere, så det burde ikke være noe problem. Det er allerede 2 kortlesere som er godkjent av canal digital Technisat Force og Smit, men tipper begge to er relativt dyre (vet den ene er det).

 

Likte jo godt oppsettet du presenterte, men det ser da mistenkelig mye ut som et oppsett man kunne hatt i en vanlig pc som i tillegg skal kunne brukes til spilling, er det virkelig nødvendig med såpass hardware? Selv om budsjettet er på maks 6000 så er det jo ikke ille om det koster mindre..

 

Mangler forresten kabinett i den vareoppsamlingen din, så det blir nok hakket mer enn 5300.

 

Angående harddisk så hadde jeg egentlig mest tenkt meg en innebygget SSD disk, samtidig som jeg fikk sata utgang på utsiden for tilkobling av eksterne harddisker.

 

Men jeg tar selvsagt dine kommentarer til etteretning og spør derfor

 

Hva med ASROCK NETTOP CORE 110HT-BD?

 

Eneste jeg vil skifte der er egentlig harddisken.

 

Og noe jeg virkelig lurer på er: hvordan kobler man til kortleseren? Er usb greit nok? Slik at kortleseren bare ligger der ved siden av? Kan absolutt nada om kortleser..

 

Skulle gjerne visst om det virkelig blir kjipt med atom fremfor i3 iom at det er snakk om 2000 i forskjell på pris med de to oppsettene. Det viktigste er selvsagt at det funker knirkefritt, så om i3 anbefales sterkt så blir det nok det.

Endret av Knallpose
Lenke til kommentar

Kabinettet skulle vært Antec Fusion Remote:

 

https://prisguiden.no/produkt/105739

 

Fikk ikke helt prisguiden til å spille på lag, så mulig prisen blei litt feil ja.

 

Om det er verdt prisforskjellen er opp til deg å avgjøre, men det er ganske stor forskjell på ytelse:

http://www.anandtech.com/bench/Product/118?vs=110

 

Men på det oppsettet du linker til er skjermkortet faktisk kraftigere på ION330HT.

 

Med kortleser mener du vel CI (Common Interface?).

https://prisguiden.no/produkt/88805#productImageBig

 

Har ikke hørt om noen som har problemer med USB hverken på tvkort eller CI.

Men det er viktig at tvkortet og CI er av samme merke, det er ikke alltid de spiller sammen selvom det skal være en standard på dette.

 

Det er en del tråder om dette under http://mspc.no/index.php?/index

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Om det er verdt prisforskjellen er opp til deg å avgjøre, men det er ganske stor forskjell på ytelse:

http://www.anandtech.com/bench/Product/118?vs=110

Må le litt, ikke for å være stygg, men artig at det der er 5. gangen jeg ser den sammenligningen posta av deg :p Joda, og som du selv har sagt om jeg ikke tar feil: Både en ferrari og en kia kan holde fartsgrensen, men er kjøreopplevelsen den samme?

 

Helt enig der, men om kian gjør at man kan reise til Thailand mens ferrarien får deg til svinesund grunnet null penger igjen, hva er da best? :p

 

Joda, ble så satt helt på kanten, I know.. Aaah, artig lell!

 

Men på det oppsettet du linker til er skjermkortet faktisk kraftigere på ION330HT.

Ah, se der ja.. Så hvorfor har de faktisk satt inn et dårligere skjermkort i den eneste boksen med bedre cpu? Hva er vitsen liksom? Jeg kan jo dessuten ingenting om skjermkort til disse små boksene, så jeg aner ikke hva som er bra.. Er det kritisk at skjermkortet er av dårligere kvalitet?

 

Men poenget her er jo hva som kan dra det jeg vil ha.. Du har nevnt konvertering, er det det eneste ION330HT har problemer med? Og hva spesifikt mener du med problemer? Hva vil jeg, som brukeren se, i forhold til en med bedre CPU? Vil bilder hakke? Vil det bare ta lengre tid før den slår seg av pga konvertering?

 

Med kortleser mener du vel CI (Common Interface?).

https://prisguiden.no/produkt/88805#productImageBig

 

Har ikke hørt om noen som har problemer med USB hverken på tvkort eller CI.

Men det er viktig at tvkortet og CI er av samme merke, det er ikke alltid de spiller sammen selvom det skal være en standard på dette.

 

Det er en del tråder om dette under http://mspc.no/index.php?/index

Vet ikke om CI også er en beskrivelse av CAM (Conditional access module), men du har vel en slik en på ditt GET oppsett, og det er vel da CAM du bruker.. Kommer til å lese i de trådene når jeg er hjemme igjen.

 

PS: takker for gode svar.

Endret av Knallpose
Lenke til kommentar

 

Må le litt, ikke for å være stygg, men artig at det der er 5. gangen jeg ser den sammenligningen posta av deg :p Joda, og som du selv har sagt om jeg ikke tar feil: Både en ferrari og en kia kan holde fartsgrensen, men er kjøreopplevelsen den samme?

 

Helt enig der, men om kian gjør at man kan reise til Thailand mens ferrarien får deg til svinesund grunnet null penger igjen, hva er da best? :p

 

Vi sammenlikner vel heller en moped med en folkevogn.

Ville du kjørt med mopeden til Thailand ? ;)

 

Ah, se der ja.. Så hvorfor har de faktisk satt inn et dårligere skjermkort i den eneste boksen med bedre cpu? Hva er vitsen liksom? Jeg kan jo dessuten ingenting om skjermkort til disse små boksene, så jeg aner ikke hva som er bra.. Er det kritisk at skjermkortet er av dårligere kvalitet?

 

Skjermkortet som sitter i den er integrert på CPU.

Det er godt nok til å dekode bluray 1080p filmer.

 

Men poenget her er jo hva som kan dra det jeg vil ha.. Du har nevnt konvertering, er det det eneste ION330HT har problemer med? Og hva spesifikt mener du med problemer? Hva vil jeg, som brukeren se, i forhold til en med bedre CPU? Vil bilder hakke? Vil det bare ta lengre tid før den slår seg av pga konvertering?

 

ION330HT kan alt, "oppsettet mitt" kan alt litt bedre. (Raskere oppstart av windows, raskere oppstart av mediasenter, raskere konvertering, utskiftbare komponenter (f.eks den dagen det kommer 3D tv).

 

Vet ikke om CI også er en beskrivelse av CAM (Conditional access module), men du har vel en slik en på ditt GET oppsett, og det er vel da CAM du bruker.. Kommer til å lese i de trådene når jeg er hjemme igjen.

 

PS: takker for gode svar.

 

Du trenger både CAM og CI. Du putter smartkortet inn i CAM som du igjen putter inn i CI.

 

TV tuner -> Common interface -> CAM -> programkort.

 

Det finnes ikke noe CAM for GET (pga pairing).

Derfor bruker jeg Softcam (NewCS) og smartkortleseren fra Norsk Tipping.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut til at jeg muligens bygger maskin selv ja på nyåret med god inspirasjon fra oppsettet du viste.

 

Jeg har sendt mail til Canal Digital angående mitt problem hvor jeg selvsagt bedyrer at jeg skal bestille CAM fra de.. Får se hva jeg gjør med det.. Uansett så spurte jeg om det fungerte med en slik CI og om jeg deretter kunne bruke dette i datamaskinen. Jeg klarer ikke se at dette ikke skulle være greit i Canal Digital sine øyne, så håper jeg får et godt svar fra de. Kommer til å poste eventuelt svar fra de i denne tråden selvsagt..

Lenke til kommentar

Da har jeg sendt inn spørsmål til Canal Digital og fått svar fra de. Dessverre er nok ikke det dekkende..

 

Hei

 

Takk for henvendelsen.

 

Er flere eksempler på at folk bruker kortlesere i datamaskinene, og dette fungerer også om du har riktig utstyr. Uansett så har ikke vi på kundeservice opplæring eller support på nevnte problemstilling.

 

Med vennlig hilsen

Canal Digital

 

Så da er jeg tilbake igjen hit gitt.

 

Skulle gjerne hørt om noen hadde kjennskap til om CAM fra CD fungerte sammen med f.eks. Terratech Cinergy.

 

På den som oberguru linker til Hauppauge! Smart CI USBstår det: "Virker kun til Hauppauge sine HVR og NOVA tv-kort".

 

Vil ikke bruke 1000,- på CAM fra CD og deretter 1000,- på CI slot bare for å finne ut at det ikke funker..

 

Hvordan er det forresten med interface om man faktisk får koblet til TV-kabelen? Tenker da på "info" man kan få opp ved bruk av CD PVR dekoder.. "my tv" hvor man legger til opptak og spiller av tidligere opptak. "Tv guide" man kan gå inn på osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...