Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til å se over spansk presentasjon.


Anbefalte innlegg

Hei som titlen sier, kan noen hjelpe meg å se over spansk presentasjonen.

 

¡Hola! Me llamo Navn. Yo vivo en un lugar llamado sted en Noruega y vivo con mi familia. No tengo hermanas y hermanos eso es sólo conmigo, mi madre y padre y no tienen animales, también. Tengo år anos y cumplo år anos en cinco días. Estudio segundo año en skole. Tengo asignaturas como física, matemáticas, español, noruego, ciencia, ciencias sociales, ingles, música y alimentación y la salud. Me gustan las matemáticas, español, ciencia y ciencias sociales. Las matemáticas y español es lo mejor. Las clases comienzan a las nueve y termina dos y media de la mañana y el jueves son los mejores porque tienen el español. Después de la escuela, soy como de costumbre con mi amigos, jugar computador y hacer su tarea.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man snakker om "søsken" på spansk bruker man som regel "hermanos" dersom det ikke spesifikt er snakk om "søstre". Det er også verdt å merke seg at det på spansk brukes hankjønnsform om alle forsamlinger som består av minst én mann, uavhengig av hvor mange kvinner det er i tillegg. Dersom du alikevel velger å bruke "hermanos" og "hermanos" bør du bytte ut "hermanos y hermanas" med "hermanos o hermanas". Da endrer betydningen seg fra "jeg har ingen brødre og søstre", som blir feil også på norsk, til "jeg har ingen brødre eller søstre", som er langt bedre gramatikk.

 

På samme linje må "tambien" byttes ut med "tampoco" fordi "tambien" betyr "også" (som i både og) mens tampoco betyr ikke heller (som i hverken eller). Litt vanskelig å forklare, men du kan bruke dette eksempelet: Quieres algo de beber? Den ene: Fanta. Den andre: Fanta tambien. Skulle svaret vært negativt ville det blitt Quieres algo de beber? Den ene: No, gracias. Den andre: A mí tampoco.

 

"Las matemáticas y español es lo mejor." Her er det ikke samsvar mellom verbet og subjektene. Er det flere ting som er noe (matte og spansk) må du bruke "son" og fortsette med "los mejores" de beste i flertall, slik at det blir "Las matemáticas y español son los mejores."

 

"termina dos y media de la mañana" - her må du endre verbformen til flertall (terminan fordi "las clases" er flertall) og sette i a las etter verbet, da dette ALLTID skal brukes ved betegnelse av klokkelsett på spansk.

 

Costumbre er et dårlig ord for vanligvis, bruk heller "a menudo" og her er det "estar" og ikke "ser" som gjelder. Videre tror jeg det heter "jugar al computador", men det er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar

Costumbre er et dårlig ord for vanligvis, bruk heller "a menudo" og her er det "estar" og ikke "ser" som gjelder. Videre tror jeg det heter "jugar al computador", men det er jeg ikke helt sikker på.

 

Jeg ville brukt verbet Soler (vanligvis gjør jeg), suelo desayunar a las 8 de la mañana. Suelo jugar al computador/ordenador.

 

 

Saludos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...