Gå til innhold

Selvbygg-høytalersett!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Har planer om å ønske meg et selvbygg-høytalersett til jul. Er ute etter noe som gir skikkelig trøkk. Designet er ikke noe farlig, syns bare det ser barskt ut med store høytalere, firkana, massive høytalere! :p Skal tross alt stå på "gutterommet".

Skal helst være så bra at de kan spille så høyt at jeg ikke orker å ta høyere, samtidig som at lyden holder seg helt klar!

Noen som har noen forlsag til nettsider, butikker, personer å kontakte eller noe som helst for å få itak dette? Eller har egene erfaringer?

Mvh Sivert

Edit: Regner med at prisen ligger rundt ca 1-5k. Rommet er ikke veldig stort, men høytalerene burde være i stand til å gi trøkk i store rom også. Hører mest på mettal musikk, men burde spille alle typer musikk bra. :) Alt fra The Beach Boys til Aura Noir!

Endret av TurboHolte
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm det første steget ditt blir vel å skaffe en forsterker? Deretter kan du vel stikke på en hi-fi sjappe i nærheten å høre om elementer og eventuelle kasser så du kan mekke! :D lykke til

Skrevet (endret)

Med et budsjett på 5k er det vel begrenset hva du kan få. God lyd kombinert med mulighet til å spille høyt, koster penger. Jeg hadde nok satset på PA-element, 2x12" eller 1x15" per side i bassen sammen med et horn med 1" driver. Deling i området 1200-1600Hz. PiSpeakers kan være et sted å begynne. Ferdige sett tror jeg det kan være vanskelig å finne.

Frode

Endret av fhl
  • 2 uker senere...
Skrevet

Tror FHLs forslag fra Pi Speakers vil være langt å foretrekke kvalitetsmessig. Sannsynligvis mer allsidige i spillestilen, og sannsynligvis mer kapable til å gi illusjonen av artistene står i samme rom og spiller. Ljudias forslag vil nok gi mer kvantitet - på bekostning av kvaliteten. At ett fornuftig konstruert 15-tommers basselement alene kan koste så lite som en tusenlapp kan jeg gå med på (dynaBel selger bl.a. en ålreit 18-tommer til 1495,-). Men at man kan få et kit med fire 15-tommere, fire 6-tommere, diskanter og delefilter til rett over to tusenlapper og samtidig få det til å spille bedre enn et kit med to tolvtommere, to diskanter og delefilter til samme eller litt høyere pris sliter jeg med å se logikken i.

Når det er sagt; utvalget av DIY ungdomshøyttalere som kan anbefales kvalitetsmessig er overraskende lite. Hadde jeg hatt tid og evner ville det fristet mye å gjøre noe med det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...