Gå til innhold

symptomer for ødelagt cpu?


splitker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del, som har "vraka" først en prosessor, deretter et hovedkort, så vil jeg vel si at det var ganske like "symptomer" begge gangene..

Men, det kommer jo litt an på hvordan PC'n ble ødelagt. F.eks om du drev å overklokka PC'n eller om du bare kom en dag og skulle slå den på, så startet ikke PC'n opp, f.eks.

 

Men, en fin måte å finne ut med god sikkerhet om prosessoren er ødelagt, er å kjenne om du merker svidd lukt fra CPU'n / socket'en. Jeg merket i hvertfall en kraftig lukt noen dager etterpå, hehe..

En sikker måte å vite at hovedkortet er ødelagt, er om du slår på strømmen og ingen lysdioder lyser på hovedkortet. Dette kan skje ved f.eks kortslutning på hovedkortet. Lyser pærene, kan det også være BIOS'en som er vraka..

 

Kjenner du noen som kjører samme socket som deg, kan du jo også selvfølgelig spørre om å låne hans CPU for å se om den starter opp da. Gjør den det, er det antakelig CPU'n som er ødelagt..

 

Hvis du har f.eks. prøvd å klokke PC'n kan du også holde "insert" inne mens du trykker start-knappen på boksen, og prøve det noen ganger. Skjer det forsatt ikke noe da, må du antakelig ha nytt hovedkort eller CPU... :cry:

 

Bare å spørre hvis du ikke skjønte de rotete forklaringene mine...

Lenke til kommentar

ser ut som du har gode erfaringer men, han drev ikke på med overklokking han tok bare og bytta rammen og ingen svidd lukt fra cpu og lysene funker fint.

så hvis biosen er ødelagt kan det fikses?

han hadde uansett tenkt å kjøpe nytt hk, men kun hvis en ikke kan fikses. :-?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å sette tilbake "gamle" rammen, eller å holde insert-knappen inne ved oppstart?

 

Kan være at hovedkortet ikke støtter rammen, men tviler på at noe kan bli ødelagt av den grunn. Spesielt ikke prosessorn... I så fall, om du ikke får strtet opp nå, så aner jeg ikke hva som er feil. Antakelig hovedkortet som har "tatt kvelden".

Lenke til kommentar
så hvis biosen er ødelagt kan det fikses?

 

Er litt usikker på. Men, tror det skal være myulig å sende inn BIOS-brikke eller noe sånt til reperasjon. Jeg gjorde det derimot enkelt og kjøpte nytt, og bedre hovedkort.. :D Er ikke sikkert at det ble så mye dyrere, samtidig som jeg fikk oppgradert PC'n.

Lenke til kommentar

TAkker for svaret det er sikkert hovedkortet som har tatt kvelden hadde uansett tenkt å kjøpe nytt hk pga innebygget grafikk-kort og ingen agp :cry: men va i tvil om det va noe me prossesoren :cry: han har ikke så mye cash så han har akkurat nok til nytt hk og grafikk-kort så skal hilse til ham takker deg gjerne stort men skal sjekke for sikkerhets skyld. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...