Gå til innhold

Starte reisebyrå (fotballturer, England) - trenger tips/hjelp

Frosland

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får starte med å dele ideen.

Planen er å kjøpe leilighet i Liverpool, UK i prisklassen; 1,5 millioner. Leie den ut "short term", altså tre-fire dager om gangen, og inkludere fotballbilletter i prisen. Altså starte et lite fotballreisebyrå. Jeg vil også gjøre leiligheten tilgjengelig uten fotballbilletter, men vil ikke kun selge billetter, ift. svartebørsregler.

Eks.

Tre netter for fire pers. (to dobbeltsenger)og fire kampbilletter (Premier League) 1800,- pr. pers.

Intensjonen er ikke å gjøre meg rik på prosjektet, men tjene nok til at lånet og andre utgifter (strøm, Internett, billetter, osv) dekker "seg selv".

Planen er å låne opp til 300.00 i norsk bank (med sikkerhet på nedbetalt bolig - foreldres), for så å bruke de pengene som depositum, og ta opp resten av lånet i engelsk bank, med sikkerhet på leiligheten.

Lån

- Hva slags rettigheter og muligheter har jeg når det kommer til lån i England? Vurdere for øvrig å flytte til England, og drive firmaet der.

- Er det lettere å ta hele lånet i Norge?

Firma

- Kan jeg selv velge om jeg vil starte engelsk eller norsk firma. Hva anbefales? Avhenger det hvor jeg selv bor?

- Lønner deg seg å starte AS, og at firmaet kjøper/eier leiligheten?

- Må jeg starte firma, eller kan jeg gjøre det legitimt ift. skatt uten å faktisk starte firma?

Skatt

- Til hvilket land skatter jeg til?

- Norsk eller engelsk regnskapsfører? Føre selv?

Jeg har gode kontakter, og har selvtillit og tro på at jeg vil lykkes om jeg klarer å få orden på det tekniske innen oppstart av firma, lån osv.

Tar i mot svar, tips, anbefalinger, råd og hjelp med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tips til hvordan selve selskapet bør drives er jeg også åpen for det, selv om fotball og reiser er et felt jeg kan.

Forresten, hvilke selskaper lager greie og billige hjemmesider? Er heller ingen rev når det kommer til å lage nettsider, dog er jeg relativt kompetent med bruk av pc, nett og egne nettsider (blogg, osv.).

Skrevet

Lån

- Hva slags rettigheter og muligheter har jeg når det kommer til lån i England? Vurdere for øvrig å flytte til England, og drive firmaet der.

- Er det lettere å ta hele lånet i Norge?

Du bør ta opp lån der det er rimeligst, altså hvor du får lavest rente.

Dog, økonomisk teori tilsier at prisen skal være den samme i begge landene, da renteforskjellen skal bli justert for på endringer i valutakursen.

Og når det kommer til valuta, så vil du som bosatt i Norge med drift i utlandet være eksponert for valutarisiko.

Firma

- Kan jeg selv velge om jeg vil starte engelsk eller norsk firma. Hva anbefales? Avhenger det hvor jeg selv bor?

- Lønner deg seg å starte AS, og at firmaet kjøper/eier leiligheten?

- Må jeg starte firma, eller kan jeg gjøre det legitimt ift. skatt uten å faktisk starte firma?

Du kan velge selv hvor du vil opprette firmaet. Da jeg ikke er særlig bevandret innen britisk selskapsrett så vet jeg ikke fordelene og ulempene vs. Norge.

Da du skyter inn såpass mye kapital, enten ved egenkapital eller gjeld så kommer du over minimumsgrensen for å danne et AS.

Fordelen med AS er du som person ikke vil måtte hefte for eventuelle tap i ettertid, om så skjer. Ulempen kan være at låneopptak kan være noe tyngre da kreditor ikke kan gå på deg i etterkant av en evnt. avvikling/konkurs.

Skatt

- Til hvilket land skatter jeg til?

- Norsk eller engelsk regnskapsfører? Føre selv?

Bedriften skatter til det landet som bedriften er registrert i.

Du skatter til det landet du er registeret i.

Har du ingen kompetanse for å føre regnskap sett det vekk.

Har du vilje og evne til å lære litt så kan du gjøre det selv.

Jeg har gode kontakter, og har selvtillit og tro på at jeg vil lykkes om jeg klarer å få orden på det tekniske innen oppstart av firma, lån osv.

Tar i mot svar, tips, anbefalinger, råd og hjelp med stor takk.

Generelt om forretningsideen;

Du bør ha en god ide om hvor stort belegg du vil ha på leiligheten, altså hvor mange døgn i året den er utleid. Da du vil tilby forballreiser, så vil leiligheten naturlig være tom utenom sesongen, gitt du ikke klarer å huke inn storbyferierende som typisk er der på helgeturer. Uten inngående kjennskap så er det vel heller få som tar lengre ferieopphold i Liverpool(?) slik at leiligheten vil stå tom i ukedagene.

Spørsmålet da vil være, hvorfor vil gjestene dine foretrekke deg foran hotell?

Typisk vil være pris, da leilighet ikke inkluderer renhold og annet som hoteller tilbyr.

Men for den prisen så skal du betjene renter og avdrag; renhold; offentlige avgifter (hvilket jeg antar også UK har); at du skal faktisk tjene på dette og sikkert en god del til jeg ikke kommer på i farten.

Og hva kostnader gjelder, så løper de like mye om leiligheten er tom som når den er utleid.

Ang. pris, så kan det være en ide å ta en grunnpris for leiligheten da du har de samme utgiftene om det bor en eller ti der og heller selge billettene enkeltvis (som et supplement i en pakke)

Min forståelse er at det kan være vanskelig å skaffe billetter særlig til storkampene. Da du selger en fotballreise må du ha kontroll på dette og egentlig garantere nok plasser.

• Liker 1
Skrevet

Takker for nyttig svar! Setter pris på det, og kom gjerne med ytterligere info og spørsmål om du har!

Når det kommer til selve forretningsideen har jeg tro på at det funker.

Først og fremst har jeg tilgang til billetter, og det blir ikke noe problem. Har bodd i Liverpool, og har gode kontakter mtp å kjøpe og selge billetter.

En tanke som gjør meg "trygg" på ideen er den lave risikoen. Målet er at "bedriften" totalt sett skal tjene såpass mye at leiligheten i praksis betaler seg ned. Da tenker både lån, og andre utgifter. Det tror jeg definitivt er realistisk. Planen er ikke (i første omgang) å livnære meg på dette, men som sagt gjøre en leilighetsinvistering.

La oss si jeg får 8000 i snitt inn pr. utsolgte kamp. Ca. 30 kamper i sesongen. Hjemme, enkelt bortekamper (i nærheten av Liverpool), og cupkamper. I tillegg kan jeg leie ut til Everton- og Man Utd-fans, om Liverpool ikke spiller.

Det er alltid en risiko, men jeg har stor tro på at dette vil funke!

Skrevet

Du har absolutt et poeng med at kapitalen du binder opp ikke er utelukkende knyttet til forretningsideen.

Worst case scenario så har du en leilighet som du kan selge, evnt flytte inn i selv.

Så skal ikke rokke mer med forretningideen per se.

Det du derimot bør gjøre er å lage en break even analyse, om hvor stort belegg du må ha for å gå i null da med hensikt at leiligheten er et utgangpunkt for ekspansjon. For det blir dyre penger om du drifter med minus for en privatperson.

Rett og slett innsamle nok informasjon til at du kan fastslå forventete utgifter for dermed å se hvor mye du må selge.

Da bør du også legge inn alternativkostnaden med prosjektet, for om du bruker si ti timer i uken for å drifte utleien så kunne du jo valgt å heller jobbet de ti timene selv.

Skrevet

Du har absolutt et poeng med at kapitalen du binder opp ikke er utelukkende knyttet til forretningsideen.

Worst case scenario så har du en leilighet som du kan selge, evnt flytte inn i selv.

Så skal ikke rokke mer med forretningideen per se.

Det du derimot bør gjøre er å lage en break even analyse, om hvor stort belegg du må ha for å gå i null da med hensikt at leiligheten er et utgangpunkt for ekspansjon. For det blir dyre penger om du drifter med minus for en privatperson.

Rett og slett innsamle nok informasjon til at du kan fastslå forventete utgifter for dermed å se hvor mye du må selge.

Da bør du også legge inn alternativkostnaden med prosjektet, for om du bruker si ti timer i uken for å drifte utleien så kunne du jo valgt å heller jobbet de ti timene selv.

Det er helt klart viktig å gå igjennom utgiftene nøye. Jeg ønsker ikke å bli tatt på senga. Men som sagt har jeg såpass stor tro på prosjektet at det er mest det tekniske vedr. å starte firma som "trøbler" meg. Markedsføring er jo også en utfordring...

Takker for interesse og tips! Kom gjerne med fler hvis du (dere) har!

Skrevet

Jeg tenker for øvrig å flytte til England selv.

Kan firmaet være norskregistrert selv om virksomheten er i England, og eier (meg) bor i England?

Skrevet

Litt usikker på om du kan ha norsk enkelmannsforetak og fortsatt være registrert bosatt i utlandet.

Et AS derimot går jo greit.

Uansett, ved å være bosatt i et land, og ha bedrift i et annet land så møter du jo usikkerhet ang. valuta.

Skrevet

Litt usikker på om du kan ha norsk enkelmannsforetak og fortsatt være registrert bosatt i utlandet.

Et AS derimot går jo greit.

Uansett, ved å være bosatt i et land, og ha bedrift i et annet land så møter du jo usikkerhet ang. valuta.

Det er sant det. Men om jeg skatter til Norge, og jeg selger i NOK, blir vel ikke problemet fryktelig stort. Det eneste er ift. lånet, om jeg tar det opp i UK...

Finner alt dette fryktelig vanskelig. Burde jeg snakke med en bank, eller andre for å få ytterligere hjelp?

Skrevet

Det er sant det. Men om jeg skatter til Norge, og jeg selger i NOK, blir vel ikke problemet fryktelig stort. Det eneste er ift. lånet, om jeg tar det opp i UK...

Lån og personlig uttak om du bor i uk.

Evnt selg i pund med real time kurser?

Finner alt dette fryktelig vanskelig. Burde jeg snakke med en bank, eller andre for å få ytterligere hjelp?

Banker, revisor, jurister.

Skrevet

Støtter den.

Et par andre tips;

Tenk litt nærmere på hvilken leilighet du skal kjøpe og kvalitetene den har. Da tenker jeg mest på å veie hvor viktig avstand til de ulike stadioene, lokale puber (og alt annet som er viktig i en slik tur!) opp mot hvor høy kvaliteten/standarden på leiligheten skal være (hvor mye du velger å investere).

Vil en gruppe på fire menn ha behov for to bad?

Vil de trenge høy standard på leiligheten?

Vil de foretrekke fire soverom med enkeltsenger eller to soverom med dobbeltsenger?

Hvorfor skulle de velge deg over et hotell eller en "bed and breakfast"?

Skrevet

Støtter den.

Et par andre tips;

Tenk litt nærmere på hvilken leilighet du skal kjøpe og kvalitetene den har. Da tenker jeg mest på å veie hvor viktig avstand til de ulike stadioene, lokale puber (og alt annet som er viktig i en slik tur!) opp mot hvor høy kvaliteten/standarden på leiligheten skal være (hvor mye du velger å investere).

Vil en gruppe på fire menn ha behov for to bad?

Vil de trenge høy standard på leiligheten?

Vil de foretrekke fire soverom med enkeltsenger eller to soverom med dobbeltsenger?

Hvorfor skulle de velge deg over et hotell eller en "bed and breakfast"?

Når det kommer til leilighet ser jeg kun etter plasser med gangavstand til sentrum, og uteliv. De færreste ønsker å bo nærme stadion, da Anfield-området nærmest må kalles slum. I tillegg er man bare der på kampdag.

Hvis jeg selger turer med kampbillett velger de mitt tilbud fremfor hoteller fordi de får kampbillett. Ettersom jeg tenker å selge pakkene billig, vil jeg også trolig klare å selge ut, til tross for konkurranse med andre reiseselskap. Jeg tenker å ta ca. 2000 pr. pers for tre netter og kampbillett. (Fra 1600 - 2500, avhengig av kamp). I så fall vil jeg trolig være Norges billigste reiseselskap (med salg av Liverpool-turer).

Driver jeg kun med utleie, altså uten kampbillett, vil jeg passe på å være billigere enn alternativene, og satse ytterligere på mitt eget kontaktnettvert for å komme i gang.

Leiligheten vil ha bra standard. Det er viktig å vite at man sover på en grei plass, i et greit strøk, nærme sentrum. Men det vil ikke være noe luksusleilighet.

Legger med en link med noen eksempler: LINK(leiligheter)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvorfor ikke leie i stedet for å kjøpe? I alle fall til å begynne med.

Fordel nr.2 er jo at du kan leie i flere byer - og du får et mye bedre tilbud på dine fotballreiser.

En annen ting er at jeg syns du burde ha minst 2-3 leiligheter i samme by. Alternativt kan du gå inn med en partneravtale med et hotel (i flere byer?). Finn et lite hotel med god standart, snakk med hotellsjefen og inngå prisavtale. Da fakturerer hotellet DEG. Dine kunder betaler selvsagt hele pakka fra deg. Fly - hotell - kampbilletter.

Start med de lagene som har flest supportere i Norge. Man Utd?? :) Det er nok lettere å markedsføre enn en klubb med få supportere i Norge.

Markedsføring -> finn.no

Nettside med betalingsløsning (komplett for ditt bruk). Send meg en PM med litt info om detaljer og ønsker, så kan jeg sende deg et bra tilbud på en komplett nettside.

Skrevet

Hvorfor ikke leie i stedet for å kjøpe? I alle fall til å begynne med.

Fordel nr.2 er jo at du kan leie i flere byer - og du får et mye bedre tilbud på dine fotballreiser.

En annen ting er at jeg syns du burde ha minst 2-3 leiligheter i samme by. Alternativt kan du gå inn med en partneravtale med et hotel (i flere byer?). Finn et lite hotel med god standart, snakk med hotellsjefen og inngå prisavtale. Da fakturerer hotellet DEG. Dine kunder betaler selvsagt hele pakka fra deg. Fly - hotell - kampbilletter.

Start med de lagene som har flest supportere i Norge. Man Utd?? :) Det er nok lettere å markedsføre enn en klubb med få supportere i Norge.

Markedsføring -> finn.no

Nettside med betalingsløsning (komplett for ditt bruk). Send meg en PM med litt info om detaljer og ønsker, så kan jeg sende deg et bra tilbud på en komplett nettside.

Det er ingen tvil om at ideen din er god. La det være sagt!

Men jeg ønsker å investere i leilighet. Det er hovedpoenget. Billett-/tursalg er for å lette på utgiftene, og aller helst at leiligheten "betaler seg ned av seg selv". Jeg har ingen autorisasjon til å selge billetter, så å starte noe store greier via hoteller, som du snakker om tror jeg nok ikke er noe for meg, i hvert fall ikke i første omgang! Men jeg må si takk for bra tips!

Skrevet

Jeg hadde opprettet et engelsk AS. Ingen krav til egenkapital, ingen revisorplikt + lavere skatter. Du vil spare på det.

Ang. nettside kan du bruke anbudstjenester. Men sjekk hvor seriøse personene eller bedriftene som gir deg tilbud er, og be om referanser.

• 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...