Gå til innhold

Flytende luft.


Anbefalte innlegg

Heisann, husker jeg for en tid tilbake siden så en som hadde bygget en fasekjøler/cascade (er ikke helt sikker på fagtermene her) som kjølte vanlig luft ned til det punktet at sluttproduktet var flytende. Det ble brukt 4 svære kompressorer i denne riggen. Jeg vil tro samme resultat kan oppnås med små kompressorer også, det er vel bare mengden og ikke temperaturene det står på?

 

Mine planer er ikke å kjøle en pc, men jeg tenker denne passer i denne kategorien. Jeg skal bruke min cascade til å cryobehandle bildeler, så på en eller annen måte må jeg ha en microcontroller som kan regulere temperaturendringen over tid. Om metall kjøles ned for raskt blir det sprøtt.

 

Jeg vil i tillegg kunne ha muligheten til å fylle en delwar (igjen, riktig faguttrykk?) flaske med flytende luft. Dette skal så brukes til å kjøle ned en intercooler på en bil til veldig lave temperaturer, for å få ned inntakstemperaturen til langt under nullpunktet. Finnes det noe pumpe/regulator som klarer dette?

 

Er ute etter input til dette prosjektet, har fint lite peiling på ekstremkjøling  :ph34r:

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å senke inntaktstempraturen til langt under frysepunktet er vel ikke noe påeng.

Mengden besin og luft skal jo passe, ikke uendelig mye kald luft + bensin = bra.

Vi snakker forbrenningsmotor ikke rakettmotor.

Intercooleren er der for å senke temp. på luften etter at den har gått igjennom turboen og blitt oppvarmet slik at den tar mindre plass, men volumforskjellen på luft er ikke så stor mellom -180 C og 20C p.g.a. at det er vanndamp som utgjør største volumøkning.

Hvis man unngår temp. slik at man ikke får vanndamp så er det bare problematisk å senke mere.

Å ta vekk vannet helt i fra luftblandingen vil også kunne resultere i lavere effekt.

+ problemene ved ising ved å senke så mye.

 

Man får faktisk mest effekt hvis man får riktig mengde vann til å fordampe inne i sylindren ved forbrenning da vanndampen vil øke kompresjonen. Enkelt forklart får man effekten i fra benin og okygen som forbrenner + at man får trykkøkning når vannet fordamper og tar mer plass(dampmaskin).

Lenke til kommentar

Å senke inntaktstempraturen til langt under frysepunktet er vel ikke noe påeng.

Mengden besin og luft skal jo passe, ikke uendelig mye kald luft + bensin = bra.

Vi snakker forbrenningsmotor ikke rakettmotor.

Intercooleren er der for å senke temp. på luften etter at den har gått igjennom turboen og blitt oppvarmet slik at den tar mindre plass, men volumforskjellen på luft er ikke så stor mellom -180 C og 20C p.g.a. at det er vanndamp som utgjør største volumøkning.

Hvis man unngår temp. slik at man ikke får vanndamp så er det bare problematisk å senke mere.

Å ta vekk vannet helt i fra luftblandingen vil også kunne resultere i lavere effekt.

+ problemene ved ising ved å senke så mye.

 

Man får faktisk mest effekt hvis man får riktig mengde vann til å fordampe inne i sylindren ved forbrenning da vanndampen vil øke kompresjonen. Enkelt forklart får man effekten i fra benin og okygen som forbrenner + at man får trykkøkning når vannet fordamper og tar mer plass(dampmaskin).

 

Skulle kanskje nevnt at bilen kjører 2,5 bar overtrykk, vil kjøre mer. Inntakstemperaturene er oppe i 250 grader uten kjøling (når det er sagt ligger inntakstemperaturen opptil 90 grader under boost). Luft på -50 grader tar 77% av plassen til tilsvarende luft på 20 grader. Mer luft, mer bensin - mer effekt.

 

 

Effektøkningen av vann som fordamper i forbrenningskammeret er nesten neglisjerbar. Hovedsakelig brukes vann-injeksjon for å senke inntakstemperatur og temperatur i forbrenningskammeret generelt. Samtidig senker det forbrenningshastigheten til blandingen, slik at detonasjon ikke inntreffer like lett.

 

Det du sier om ising er et problem ja. Værst er det vel om luftfuktigheten er høy. Vil vel tro den eneste tiden man kunne kjøre virkelig lave inntakstemperaturer vil være i -20 føre med tørr luft. Fortsatt, om dette kan brukes til å kjøle ladeluften ned mot null (ved feks et dragrace) ville det gi store fordeler ;)

 

 

Lenke til kommentar

Hva slags motor er det snakk om og er det noen motorsportsregler du må overholde, eller er det fritt frem med løsninger som øker effekt?

 

Kan nok stemme det du sier vedr. tetthet på luft ved -50 og +20 , men det er vel mest p.g.a. at vannet er borte ved -50.

 

Har du sjekket om det er bestemte turtall turboen ligger ekstra høyt ?

Har du 250 på inntaksluften så må jo selve turboen ligge på en vanvittig høy temp?

 

Er det dette du vil ha?

turp_0510_01_z+cryo2_intake_system+schematic.jpg

Lenke til kommentar

Hva slags motor er det snakk om og er det noen motorsportsregler du må overholde, eller er det fritt frem med løsninger som øker effekt?

 

Kan nok stemme det du sier vedr. tetthet på luft ved -50 og +20 , men det er vel mest p.g.a. at vannet er borte ved -50.

 

Har du sjekket om det er bestemte turtall turboen ligger ekstra høyt ?

Har du 250 på inntaksluften så må jo selve turboen ligge på en vanvittig høy temp?

 

Regler setter ikke en stopper for disse modifiseringene, så vidt jeg veit. Snakk om en relativt heftig modifisert boblemotor, bensin.

 

 

Det er jo trykket som gjør dette. Luft som komprimeres øker i temperatur, relativt til absolutte nullpunkt. Dette gjelder alle turboer, derfor trenger du intercooler. 

Det kittet med Co2 der er noe av det jeg vil ha ja, men det fungerer med at Co2en er kald når trykket minskes. Så langt jeg vet er ikke Co2en flytende i flaska. Har sett noen som har brukt Co2brannslokkere til samme formål.

 

Hovedformålet til dette prosjektet er likevel cryo-behandling av motordeler.

 

 

Lenke til kommentar

Problemet med flytene gasser på -200 C er jo at de blir oppvarmet og må få dampe vekk.

Har kun vært borti stor tankanlegg med nitrogen og de må etter det jeg har fått med meg slippe ut trykk etter hvert. Flytende nitrogen oppbevares under vakuum for å hole lenger sikker samme for andre gasser også.

 

Jeg tror du får problemer p.g.a. den ekstreme temp.forskjellen du vil operere med.

Flytende gass som treffer noe som er 200 C varmere vil ikke være bra.(tror jeg)

Sikkerheten må også tenkes på ved å drive med flytende gasser.

 

Den eneste trygge gassen du kan bruke som er rundt -200C er Nitrogen og det er faktisk en del dødsfall med denne pr. år også. Frostskader og kvelning.

Lenke til kommentar

Flytende luft er mindre farlig enn flytende nitrogen. Intercooleren som blir spraya, vil bli "sprø" av den ekstremt raske nedkjølningen. Jeg tror ikke samme problemet inntreffer på resten av motoren, siden nedkjølt luft transporterer varmen ueffektivt. Hurtig nedkjølning gjør de fleste metaller "porøse", så det er noe å ta stilling til ja.

 

De store nitrogentankene er ikke trykksatt, de er bare veldig godt isolert - aka delwar flaske. De har en tank inni tanken med vakum mellom ytre og indre flaske, slik at det er lite varmeoverføring fra omgivelsene.

 

Jeg har vært borti nitrogen, for å dø av frostskader må du omtrentlig dette oppi en tank for å stryke med - du kan helt trygt helle det over hånden. Gassen fordamper ekstremt fort og danner ett lag som vesken flyter oppå. (kan sammenlignes med vann på kjempevarm kokeplate). Samme gjelder flytende luft.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...