Gå til innhold

Overgangen fra Videregående Skole til Universitet.


Gjest medlem-197195

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-197195

Bare for å ta ett scenario, la oss si at jeg går i 3. på Studiespesialiering.

Eksamen kommer snart. Hvis jeg har forstått det riktig, om jeg tar Språk, Samfunn og Økonomi, vil fagene jeg må bestå (Standpunktkarakter) bli:

Religion & Etikk, Nyere Historie, Kroppsøving,

Norsk og de tre programfagene jeg velger. Stemmer dette?

I så fall tror jeg at jeg går ut i 3. med kansje 4,5 eller 5 i snitt, da dette er fag jeg liker godt. Hvis det er sommerferie, jeg har over 5 snitt, og vil studere Rettsvitenskap på UiO, hva gjør jeg nå?

 

Og hvis jeg skulle få under 5 i snitt, altså ikke nødvendig snittkarakter, nøyaktig hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er klar over at alle (eller i det minste de fleste) fagene du har tatt vil komme på vitnemålet? Man søker ikke med kun de karakterene man får 3. året, med mindre man tar alle fagene i løpet av det året (som vil være galskap med mindre man er et geni).

 

Søknadsfristen er 15. april, og da må alle de studiene du skal ha med i søknaden være med på listen. Du kan omprioritere en god stund inn i sommerferien, men kan ikke legge til andre studier.

 

Inntakskravene varierer som kjent fra år til år, men hvis du ikke kommer inn på førstevalget, så vil det nok være en fordel å ha tenkt gjennom søknaden såpass at man har alternativer på de andre prioriteringene man har til rådighet når man søker.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Egentlig, fagene jeg nevnte var, ettersom jeg har blitt informert, alle fagene jeg har i 3. trinn. Jeg er ikke helt sikker på hvordan eksamen fungerer, om jeg tar alle fagene eller ikke.

 

Men sier du at karakterene mine i 1. og 2. trinn også spiller en rolle?

Lenke til kommentar

Eksamen for allmenn er vel norsk skriftlig hovedmål og tre trekkfag 3. året, så vidt jeg vet. I tillegg skal man opp i en eksamen andre året. Jeg vet ikke om man kan komme opp i noe første året. Som du sikkert skjønner, så gikk ikke jeg vanlig allmenn.

 

Alle standpunktkarakterer - som er det du får på vitnemålet - teller. Totalt sett er det vanligvis litt over 20 fag karakterer som det regnes snitt av, og så kommer eventuelle realfagspoeng i tillegg.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Det trekkes blant ganske mange fag. Jeg var f.eks. oppe i historie.

 

En standpunktkarakter settes basert på det du prestererer gjennom skoleåret. En eksamenskarakter baseres på det du presterer på eksamensdagen. Alle karakterer på vitnemålet teller likt, med forbehold om at det for noen studium er minstekrav for noen fag (NTNU krever f.eks. minst 4 i R2 for deres siv.ing.-studier og alle lærerutdannelser krever vel 3 eller noe slikt i norsk og matte).

Lenke til kommentar

Kan du utdype hvilken rolle de spiller? Fikk ikke helt svar.

 

Når det skal regnes ut en poengsum for vitnemålet ditt når du er ferdig i tredjeklasse sees det på alle karakterene du har fått hittil gjennom alle tre årene. Alle karakterene teller dermed likt.

 

Edit: Formulerte meg dårlig/feil, karakterene i f.eks. norsk fra 1. klasse vil selvsagt ikke telle, da norsk ikke var avsluttende det året.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Kan du utdype hvilken rolle de spiller? Fikk ikke helt svar.

 

Når det skal regnes ut en poengsum for vitnemålet ditt når du er ferdig i tredjeklasse sees det på alle karakterene du har fått hittil gjennom alle tre årene. Alle karakterene teller dermed likt.

 

Edit: Formulerte meg dårlig/feil, karakterene i f.eks. norsk fra 1. klasse vil selvsagt ikke telle, da norsk ikke var avsluttende det året.

 

Hva gjør jeg da om det ikke er godt nok?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Da må du ta opp igjen fag som privatist for å forbedre karakterene dine.

 

For alle årene? Ser ut som om jeg ikke kommer inn på universitetet før jeg er 20, spør du meg. :whistle:

Lenke til kommentar

*snip*

 

Matematikk fra 1. klasse kommer vel også på vitnemålet?

 

Da må du ta opp igjen fag som privatist for å forbedre karakterene dine.

 

For alle årene? Ser ut som om jeg ikke kommer inn på universitetet før jeg er 20, spør du meg. :whistle:

 

Vel, det smarteste ville vel vært å bare ta opp igjen de fagene du evnt. får dårlig karakter i. :p

Lenke til kommentar

*snip*

 

Matematikk fra 1. klasse kommer vel også på vitnemålet?

 

Det kommer an på hvilken matematikk man har i andreklasse. Tar man 3-timersfagene i andreklasse, altså T- eller P-matematikk, kommer ikke førsteklassekarakteren i matte på vitnemålet. Velger man derimot R- eller S-matematikk i andreklasse, kommer karakteren i 1T/1P på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Ja. Det blir nok pga depresjon eller latskap. Har lidd av depresjon i over 3 år nå, det har gått over skolen ja.

Men la oss si det er sommerferie, og jeg ikke har godt nok; hvor går jeg, og hva gjør jeg nøyaktig? Til skolens rådgiver?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...