Gå til innhold

Får ikke installert ubuntu på PB Imedia 8841 [Viktig]


RawGEE

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå prøvd å installere Ubuntu 9.04 på min stasjonære pc (Packard Bell Imedia 8841) men får ikke det til å fungere. Det er ikke noe galt med CD fordi det går ann å installere på barbæren men ikke stasjonære. Jeg får denne feil meldingen vær gang jeg prøver å kjøre ubuntu :

 

"BusyBox v1.10.2 (ubuntu 1:1.10.2-2 ubuntu7) built in a shell (ash)

Enter "help" for a list of built-n commands,

(int..)"

 

Jeg har prøvd å bruke minne penn her kom jeg et steg lenger :). Men ubuntu kunne ikke finne hard disken min så jeg fikk ikke installert det. Så jeg kikket litt rundt på BIOS og fant en ting jeg tror er problemet + at jeg leste litt rundt og det sto hvis ikke BIOS kunne finne hard disken så kunne ikke Linux, men pc'en fungerer fint på XP,Vista, Win7. Bare at jeg må bytte fra AHCI til SATA i Integrated Peripherals for WinXP.

 

Problemet er her da:

 

Primary IDE Master : Not detected

Primary IDE Slave : Not detected.

 

Hvordan får jeg fiksa det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har en harddisk ekstra, kan du legge inn windows på den, for så å bruke et program til å installere ubuntu. Det har jeg gjort på 2 PCer, funker veldig fint. Det finnes mange programmer som gjør dette. Selv brukte jeg ett som automatisk lastet ned Ubuntu image, men husker ikke navnet på det.

 

Vet ikke om det vil fungere for deg, men kan være.

Lenke til kommentar

Nå forsto jeg ikke helt hva du mente. Altså Win7, WinXp og Vista fungerer fint på harddisken i PC'en. Men ubuntu klarer ikke å finne den :S. Og hvis jeg skal installere et OS på en hard disk så må jeg formatere hard disken, noe jeg ikke ønsker fordi jeg har en del filmer på den.

Lenke til kommentar

Sier du kan installere Ubuntu på den harddisken, via ett program (til windows).

 

Brukes mest til å installere Ubuntu på minnepenner, men fungerer også for vanlige harddisker.

 

Sier du kan installere Ubuntu på den harddisken, via ett program (til windows).

 

Brukes mest til å installere Ubuntu på minnepenner, men fungerer også for vanlige harddisker.

Lenke til kommentar

Prøver å installere det på min andre bærbare pc fordi der kan jeg kjøre cd fra boot meny. Men du har du noen annelse om denne feil meldingen: "Windows could not format a partition on disk 0. The error occurred while preparing the partition selected for installations. Error code: 0x80070057." ??

Lenke til kommentar

Er ikke sikker, men fant dette på google:

 

http://ezinearticles.com/?How-to-Fix-0x80070057-Error-the-Easy-Way!&id=4233057

 

Det som gjør meg usikker er at det også var flere resultater som nevnte Windows Update.

 

Du kan jo prøve å sjekke harddisken for feil. Gå på min datamaskin, høyreklikk på harddisken, egenskaper, fanen "tools", så error-checking -> check now.

 

Vil anbefale å huke av begge boksene, så kjøre. Kan nok ta litt tid, men da er du sikker på at harddisken er feilfri.

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket harddisken for sektorfeil. Når Ubuntu skal installerer, sprer den stort sett filene på harddisken i motsetning til Windows som legger alt i starten. F.eks

|------Musikk----Videoer--Systemfiler-| Hvorav "-" er fri plass.

Dette gjør at den kan forsøke å legge en fil i en sektor som er korrupt. Fordelen med måten Linux installeres på er at du unngår endel clusterfeil, og dermed slipper unna defragmentering.

 

Men, da har du to muligheter sånn som jeg ser det:

1) Veldig ofte følger det med både minnetest og HDD test i BIOS. Er du heldig, har du en som det gjør det.

2) Laste ned tredjepartsprogramvare for å teste HDD. Anbefaler ultimate boot CD. Programmet Vivard gjør nøyaktig det du trenger.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Vivard ville fortalt deg om det var noen korrupte sektorer. Hvis det var det, skal du kjøre surface test with remap e.l.

 

Har du forresten forsøkt andre distroer enn bare ubuntu? Brente du CDen med Ubuntu på det laveste mulig hastighet?

 

EDIT: Når jeg tenker meg om så tror jeg problemer ligger en eller annen plass med formatering/partisjoneringen som er blitt gjort tidligere. Ville forsøkt en annen distro, for så å forsøke å installere ubuntu (la den ta av seg formatering/partisjonering).

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...