Gå til innhold

Hvilken harddisk skal jeg velge til laptopen?


Thefainter

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en Asus G73 om ikke så veldig lenge. I den så er det en hybrid harddisk på 500GB. Og så har jeg tenkt å kjøpe en harddisk til, men er usikker på hvilken type jeg skal kjøpe.

 

Først så tenkte jeg å kjøpe en 500GB Seagate Momentus XT for å kjøre raid, for å få raskere maskin, men så leste jeg flere steder at det ikke så bra eller ikke går an i det hele tatt på disse harddiskene. Og så forslo en venn av meg å kjøpe en 60GB Cosair SSD istedenfor og ha OSene (Ubuntu og windows) på denne og lagre andre filer på hybriden. Vennen min sier at dette vil være raskere og stillere.

 

Noen som har noen forslag til hva jeg skal velge? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

60 Gb er god plass til både OS og de fleste programmer/spill du bruker daglig. En sånn Corsair sammen med hybriden du allerede har, er en utmerket konfigurasjon. (En typisk Win7 Home Premium-installasjon opptar 4-12Gb plass, avhengig av 32/64 bit, og egne ønsker/behov.)

 

Men - jeg synes å ha lest at Asus G73 har fysisk plass til 2 lagringsenheter, men at det er bare 1 av dem som faktisk er klargjort med ledninger, plugg og fester? Kanskje noe å undersøke først. Det kan for all del bare være meg som forveksler med en annen bærbar.

 

Beste alternativer til Corsair er Crucial C300 64Gb, Intel X25-M 80Gb, eller OCZ Agility 2/Vertex 2. Crucial er kanskje det beste kjøpet hva angår ytelse/pris akkurat nå.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Folk har ulikt bruksmønster. For meg hadde ihvertfall ikke 60Gb vært tilstrekkelig. TS skal ha både Win og Ubuntu, og med tanke på partisjonering etc så blir det ikke store plassen til overs med 60Gb. Jeg har rundt 150Gb med spill som jeg bruker "daglig" - men helt sikkert andre som har behov for vesentlig mindre.

 

Deler man 60Gb likt mellom Win og Ubuntu så er det 30Gb på hver.

30Gb - Windows på ca 10Gb = 20Gb.

20Gb - 4 spill = 4Gb...

 

Da har man 4Gb igjen til "programmer"...

 

EDIT: Huff... GB istedet for Gb...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Men - jeg synes å ha lest at Asus G73 har fysisk plass til 2 lagringsenheter, men at det er bare 1 av dem som faktisk er klargjort med ledninger, plugg og fester?

Hmm...hvor får man tak i dette da? :dontgetit:

 

Folk har ulikt bruksmønster. For meg hadde ihvertfall ikke 60Gb vært tilstrekkelig. TS skal ha både Win og Ubuntu, og med tanke på partisjonering etc så blir det ikke store plassen til overs med 60Gb. Jeg har rundt 150Gb med spill som jeg bruker "daglig" - men helt sikkert andre som har behov for vesentlig mindre.

 

Deler man 60Gb likt mellom Win og Ubuntu så er det 30Gb på hver.

30Gb - Windows på ca 10Gb = 20Gb.

20Gb - 4 spill = 4Gb...

 

Da har man 4Gb igjen til "programmer"...

 

EDIT: Huff... GB istedet for Gb...

Man får ikke 150GB. Det er da enten 120GB eller 160GB, men jeg har bare råd til 120. Også kommer jeg ikke til å spille maaaaassevis, så da burde det vel holde?

Husk at jeg også da har en hybrid harddisk på 500GB da :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv en 160Gb Intel SSD, og jeg har absolutt alt av OS + programmer på den. Det inkluderer 4-5 spill, en stor database og et par-tre store programmer, og en mengde små. Likevel har jeg bare brukt litt over 70Gb av SSD'en. Det er selvsagt avhengig av hvor mange programmer og spill du har eller bruker til enhver tid, men hvis det skulle bli knapt med plass, er det jo ikke vanskelig å legge det du sjeldent bruker på snurredisken. Man får jo heller ikke noe bedre ytelse av spill ved å legge dem på en SSD - det er bare selve oppstarten og evt. innlasting av kart og scener. samt lagring, som går litt raskere. Det viktigste er at man legger OS'et på SSD'en, tross alt. Og som du sier; du har en hybrid-disk - som i seg selv er kjappere enn noen snurredisk, selv Velociraptor kommer til kort mot en sånn. Da er det vel neppe noen stor nedtur om du må legge et par spill eller programmer på den, er det vel?

 

Ang. det med plass til disk nr. 2 i G73 - anbefaler at du spør forhandleren om dette.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Men - jeg synes å ha lest at Asus G73 har fysisk plass til 2 lagringsenheter, men at det er bare 1 av dem som faktisk er klargjort med ledninger, plugg og fester?

Hmm...hvor får man tak i dette da? :dontgetit:

 

Folk har ulikt bruksmønster. For meg hadde ihvertfall ikke 60Gb vært tilstrekkelig. TS skal ha både Win og Ubuntu, og med tanke på partisjonering etc så blir det ikke store plassen til overs med 60Gb. Jeg har rundt 150Gb med spill som jeg bruker "daglig" - men helt sikkert andre som har behov for vesentlig mindre.

 

Deler man 60Gb likt mellom Win og Ubuntu så er det 30Gb på hver.

30Gb - Windows på ca 10Gb = 20Gb.

20Gb - 4 spill = 4Gb...

 

Da har man 4Gb igjen til "programmer"...

 

EDIT: Huff... GB istedet for Gb...

Man får ikke 150GB. Det er da enten 120GB eller 160GB, men jeg har bare råd til 120. Også kommer jeg ikke til å spille maaaaassevis, så da burde det vel holde?

Husk at jeg også da har en hybrid harddisk på 500GB da :)

Har aldri sagt at man får SSD-disker på 150GB...

 

Jeg kjører 2 x 80GB Intel-SSD i RAID på den stasjonære i tillegg til 2 x 2TB snurredisker. På den bærbare har jeg 1x160GB SSD og 1x500GB HDD. SSD til OS/programmer og installerte spill, og HDD til "mellomlager" *kremt*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...