Gå til innhold

Desperat Mac-bruker søker støtte!


Anbefalte innlegg

Hei, folkens …

 

Har funnet ut at jeg har fått en sykdom (eller kanskje ikke?), som vissnok kalles "Windows". I mange dager nå, har jeg tenkt og tenkt. Jeg har nemlig fått for meg at jeg er sugen på Windows.

 

Ok… la oss reise litt tilbake i tid.

 

Det var ved nyttårstider i fjor, eller året før der… gud vet når det var, men det var i alle fall for veldig lenge siden… Jeg gikk for min første Mac! (fanfare). Det var en ganske så flott 21,5-tommers iMac, som jeg såklart gledet meg til å bruke.

 

I førsten følte jeg det kaldt og litt ubekvemt å "switche" direkte over til Mac, og bare gi slipp på alle Windows-minner, men jeg bare hoppet i det sure eplet, og vendte meg til det. Siden den gang, gikk jeg omsider også til anskaffelse av en 13-tommers MacBook.

 

Dermed hadde jeg nå altså en stasjonær iMac, som jeg brukte hjemme, til videoredigering, bilderedigering, diverse spill o.l., og en MacBook som jeg kunne ta med meg, og være på farta med.

 

Ukene gikk, og det samme gjorde månedene. Jeg stortrivdes innenfor Apple-miljøet, og var overbegeistret til enhver tid over hva jeg hadde gått glipp av den tiden jeg var Windows-bruker.

 

Vel! Nå kommer vi til i dag …

 

Jeg har vært hos min fastlege Dr. Macintosh, og funnet ut at jeg har diagnosen BTW. Nei, det er ikke snakk om forkortelsen for "By the way" her, men rett og slett "Back to Windows".

 

Her sitter jeg, da, med mine "elskede" Apple-maskiner, og lengter tilbake til Windows. Jo mer jeg tenker på Windows "at all", får jeg vann i munnen etter å bruke systemet. På den andre siden, er jeg i kjærlighetssorg fordi jeg i såfall må forlate mine Mac-maskiner.

 

Det er blitt som et dilemma for meg! Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre! På dette tidspunktet, står jeg på grensa mellom Windows og Mac.

 

Som lang tids Mac-bruker, føler jeg meg nå innestengt. Jeg føler alle muligheter blir revet bort, og jeg får tildelt en fasit som jeg skal følge. Jeg føler jeg vil tilbake til en plattform der jeg ikke blir satt i fengsel.

 

Jeg har en trang til, som de fleste har for sin iPhone, å bryte ut av buret - "Break out of jail".

 

Har fått en boks med piller av typen "Diskusjon.no" av Dr. Macintosh, som vissnok skal virke ganske smertefritt.

 

Så… det jeg er ute etter nå, er deres meninger og erfaringer, og eventuelt hva dere ville gjort i en slik situasjon.

 

Jeg har ikke noe konkrèt spørsmål, eller noe spesielt jeg lurer på, så jeg håper denne tråden kan være en slags info eller hjelp til meg, i form av hvilke erfaringer dere måtte ha rundt lignende situasjoner.

 

Jeg står mellom to fantastiske valg, men føler jeg er på vei til å gi det ene slipp.

 

Har dere opplevd noe lignende? Har dere hatt lignende tanker? Informasjon? Erfaringer? Meninger?

 

Takk for hjelpen (på forhånd) …

 

Mvh. en desperat Mac-bruker.

Endret av Kai-Erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen er jo latterlig enkel. Installer Windows på Macene dine, så kan du velge akkurat det du vil og som passer best til dagsformen og oppgavene.

 

Selv har jeg ikke ønsket meg tilbake til Windowsmiljøet for en 5-øring siden jeg switchet for 4 år siden. Begynte å se meg lei på alle feilene og problemene i Windows XP, og OSX gled fort inn og gjorde hverdagen litt enklere. Hvertfall mindre frustrerende. Og værre ble det ikke da jeg måtte sitte på Vista da jeg var i førstegangstjeneste.

MEN, skal sies at jeg faktisk aldri har prøvd W 7, og har hørt mye bra om det, og velger å tro at det er et bra system, som jeg ikke skal forhåndsdømme nor og ned. Likevell kommer jeg nok ikke til å begynne å bruke det selv på en stund, ettersom jeg er såpass fornøyd med OSX. Om jeg ikke MÅ bytte fordi jeg har planer om å begynne å arbeide med 3D, og da er det vel 3DS på Windows som gjelder, muligens Maya for Mac funker også. (håper det). Da vil i allefall løsningen min å installere Windows gjennom BootCamp.

 

Ja. Tror det var alt jeg hadde å si.

Lenke til kommentar

Hmm... tenker på å gå fullstendig tilbake til alt som heter Windows... men samtidig ikke. Har tidligere hatt Windows 7 på denne (iMac), men da ender det opp med at jeg bytter mellom hvert operativsystem til enhver tid.

 

Det jeg ønsker, er å bruke ett av operativsystemene fast. En lang periode gikk det helt fint å bruke Mac, for jeg følte ikke jeg trengte noe annet der og da. Men nå føler jeg at jeg vil ta et fullstendig valg på hvilket system jeg skal bruke for fullt, og ikke lenger løpe veggemellom. Men jeg har samtidig problemer med å gi slipp...

 

Det er nok ikke like lett å se det fra utsiden... for jeg hadde store problemer med å se på andre med slike tanker tidligere, men det er veldig vanskelig å beskrive rett ut hva jeg føler egentlig. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Da er det vel bare å la bestemme seg for å kun bruke Windows på Macene da, så slipper du å bytte ut to maskiner som både er kjempelekre og relativt kraftige. Eller er det slik at du ikke vil ha NOE Mac? Altså, Windows lager jo ikke egne maskiner, men tenkte du liksom å gå over til for eksempel en Dell da?

Lenke til kommentar

Hmm... du fikk meg til å tenke på noe... du har jo ganske så rett! :dontgetit: Hvorfor kan jeg ikke bare bruke kraften i maskinene jeg har, til å kjøre Windows? Tror jeg går med på den.

 

Hvis jeg da altså installèrer Windows 7 på maskinene, på en partisjon, kan jeg da samtidig redusère størrelse og spesifikasjoner for OS X-partisjonen, slik at jeg får best mulig ut av maskinen, bare gjennom Windows 7-partisjonen?

 

Slik at jeg bruker maskinen som Windows 7-maskin, og lar OS X-delen være urørt. Vil gjerne ha OS X liggende på lur "in case" (... om noen år.) :ph34r:

 

Beklager om dette var dårlig forklart... kan gjerne forklare på en annen måte, om det trengs. :blush:

Endret av Kai-Erik
Lenke til kommentar

Neida, jeg forstår hva du mener.

 

Jeg vet ikke om du får gjort det så VELDIG mye mindre, men det er jo en del driver-filer og språk-støtter som kan slettes. Tipper du kan frigjøre 1.5-2 GB kanskje. Annbefaler deg at du sjekker ut mac1.no, der er det garantert noen som har lurt på det samme. :) Se foreksempel her.

 

Akkurat denne tråden tror jeg riktignok gjelder OSX Tiger, og du har vel enten Leopard men mest sannsynlig Snow Leopard?

 

Og akkurat hvordan man gjør dette med partisjonering og sånt vet jeg faktisk ikke, fordi det har jeg aldri gjort før, men kjenner jeg Apple rett har de nok gjort det såpass enkelt at en oppegående bruker skal klare det selv, og det virker det jo som du er. Også her: Sjekk ut Mac1 forumet. VELDIG mange flinke og hjelpsomme Macbrukere der!

 

Ellers har du vel sikkert skjønt at jeg ser det som den beste løsningen, da du får "det beste fra to verdener". En kjempefin maskin med da, for deg, Windows 7. Også er du ikke låst til Windows heller, slik du hadde blitt med eksempelvis en Dell. Da kan du raskt gå tilbake til OSX hvis du føler for det, om, som du sier, et par år.

Lenke til kommentar

Selv har jeg gått over til Mac OSX. Min gode MSI Laptop gikk til avskjed av ubegripelig grunn.

Valget ble en Macbook pro etter å tenkt meg om flere ganger.

Idag er jeg veldig fornøyd med den etter et par måneders forbruk.

I starten brukte jeg å tenkte hva skal jeg gjøre med windows programmene mine?

La inn både WMvare Fusion og Paralells Desktop. Etter litt testing ble Paralells Desktop kjøpt inn etter en free trial og dette fungerer godt til å emulere windows programmer jeg ikke kan kjøre rett i Snow Leopard OSet. Jeg har blitt glad i Macbooken da den er helt herlig.

Men at min forelskelse til mac kanskje er der ennå vet jeg ikke når jeg virkelig trenger enn fullspekket PC med Windows igjen. Jeg har en stasjonær med Win7 om det skulle by på problemer selvom jeg ikke har den maskinen her jeg tilbringer hverdagen.

Men min erfaring etter 2 måneders bruk av mac osx er positivt. Har nå måtte slippe å restarte fordi explorer.exe samt mange andre applikasjoner henger så Mac har utrolig stabile systemer.

Jeg har vært Windows bruker i utallig mange år men sverger du som gamer så har du å holde deg til PC+Windows. Er ikke spill altfor viktig for deg kan du prøve noe nytt og forsøke deg på Mac og jeg selv er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

selv gikk jeg vegen fra Windows (Vista :p) til Ubuntu, prøvde et par andre distroer, men de hadde altid noen problem... noe osm også skjedde med ubuntu for meg ved oppdatering til 9.10, da gikk jeg over til Slackware 13.0, som jeg likte ganske godt, og hadde på HP-laptoppen min frem til jeg begynte å studere.

 

Da jeg prøvde å koble meg til nettverket på universitetet fikk jeg beskjed om at maskinen min ikke hadde fast MAC addresse, etter en del om og men, og en reinstallasjon av vista for å sjekke om det hjalp, fant jeg ut at produsenten av ethernet porten i maskina mi ikke hadde flashet den med en MAC adresse, noe hverken jeg eller noen andre jeg har spurt ved universitet hadde hørt om før.

 

Siden jeg da trengte ny maskin, og jeg hadde lekt litt med mac før det, bestemte jeg meg for å kjøpe en Macbook. Jeg er veldig fornøyd med denne laptopen, og synes definitivt at det var et godt valg, men noen ganger savner jeg å måtte ordne ting på samme måte som det gjøres i Slackware :p men så lenge jer er på et system som er nogenlunde POSIX-kompatibelt er jeg fornøyd :)

 

tenkte bare at jeg skulle dele mine erfaringer med deg, selv om det er litt off-topic.

 

 

Grunnen til at jeg kvitta med meg Vista til å begynne med var at alt begynte å gå sørpe treigt... har ikke det samme problemet nå, etter seks mnd. bruk av Mac, og det var etter den tiden, siden jeg innstallerte og avinnstallerte en del programmer + fylte opp HDD at jeg hadde problemer med Vista... beste tingen Microsoft noensinne har gjort for meg, siden det førte til at jeg lærte mye mer om datamaskiner i løpet av ca. 1-1,5 år enn jeg hadde gjort siden 1998.... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...