Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen booter ikke. Haster!


Anbefalte innlegg

Du har ikke svart om du får BEEP! lyden under oppstart eller ikke (se post over), så langt jeg kan se.

 

Hvis ikke, og CMOS reset ikke fungerte heller, så tror jeg ikke det er stort annet å gjøre enn å bytte ut deler for å teste - evt. levere den til verksted om du ikke har slikt utstyr til å teste slik selv.

 

Ihvertfall kommer jeg ikke på stort mer du kan sjekke sånn i farten.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får testet med én og én RAM-brikke og det ikke utgjør noen forskjell, så setter jeg en tier på at det er skjermkortet ditt.

Blåskjerm indikerer i de fleste tilfeller driverfeil med maskinvare, og når du ikke får noe bilde mens maskinen høres ut som om den starter normalt, så ville jeg satsa på det.

 

Som nevnt, får du en pipekode under oppstart (kun ett pip er normalt, og skal være slik for å fortelle deg at alt er i orden, dog ikke alle HK som har det).

Her har du noen eksempler: http://www.computerhope.com/beep.htm

Jeg husker ikke, men jeg mener at Asus for det meste bruker BIOS fra Award...

Dette ser du jo i manualen.

Da kan du få en indikasjon på hvor feilen ligger.

Endret av pijano
Lenke til kommentar

Det var pipelyd før, et enkelt lite "PIP", men det er det ikke nå lenger.

 

Har prøvd å starte med en rambrikke og den andre, men ikke forskjell.

 

Men: Akkurat i det jeg starter pc'n blinker det i Num lock, caps lock osv men lysa forsvinner med engang, og de kommer ikke tilbake når jeg trykker på caps/numlock.

 

så spørsmålet er: Skulle jeg ha klart å komme inn in windows hvis det var skjermkorte som var ødelagt? syns det er rart at tastaturet / musa ikke lyser, men kan skjermkorte være grunnen til dette ?

Lenke til kommentar

Den vanlige pipelyden kommer altså ikke uansett om jeg starter med/uten skjermkort, med/uten hdd, ram osv. Det kommer ingen pipelyder, så er vanskelig å si hva det kan være :s men det skulle vel vært en pipelyd dersom alt var ok (har vært det siden dag 1) Så jeg vil nesten tro at det er CPU / HK ? Det tror jeg pga ingen forskjelll uansett om jeg starter med ram 1/2 2/2 osv.. Så CPU er det eneste jeg ikke har starta uten :p

Lenke til kommentar

Høres nesten ut som det er selve Northbrigde som kanskje har fått seg en liten trøkk, mulig skjedd en overleding eller noe. Hatt noe uforutsett strømbrudd etc eller noe slikt ?.

 

Har en kompis som sliter med omtrent samme problemet som du beskriver. Har anbefalt han å sende inn maskinen til komplett på en garanti sak.

 

Hvis skjermen din er svart fra start, så virker det som den ikke kommer forbi prePost, da vil ikke skjermkortet gi ut noe bilde til skjermen heller.

 

Er veldig vanskelig å feilsøke komponenter med mindre du flere deler liggendes etter rett type utstyr (multimeter etc).

 

Hvis mulig:

- Test skjermkort, ram og disk på et annet hovedkort for å se om samme problem omstår.

Lenke til kommentar

Har også bestilt fra komplett, men akter ikke å sende tilbake til de da jeg er student og har rett og slett ikke tid til det.. de bruker jo x antall måneder/år på å fixe noe slikt.. Jeg har en anelse om at det kan være CPU ? Siden den ikke poster eller piper uansett om jeg kobler fra ram, skjermkort, hdd eller hva som helst..

 

huff å huff :\ hvordan kan dette skje over natta? .. jævla forbanna dritt!! takk for hjelpa alle mann :) Håper på flere svar :D ser det er mange som har hatt tilsvarende problem, men et fåtall har gidda å skrevet hva problemet var....... :p

 

HDD er utelukket. Pc'n skulle klart å "loade post" uten HDD, men det klarer den altså ikke.. Vurderer å gå ned til ei sjappe nedi byen å høre med de.. kanskje det er mulig å kjøpe et par deler og så levere tilbake :p "sorry, kjøpte feil.. penga tilbake?" :\

Lenke til kommentar

Jeg har en anelse om at det kan være CPU ? Siden den ikke poster eller piper uansett om jeg kobler fra ram, skjermkort, hdd eller hva som helst..

 

Hvis du ikke får noen lydfeilmelding med en slik tilkobling så er det stor sjanse for at det er selve hovedkortet som har røket. Om det er en butikk der du bor som har pc-fix, så er det en smal sak for de å teste hovedkortet for feil.

Lenke til kommentar

Høres ut som psu,n har tatt kveld her. en metode for å teste er å låne hårtørkeren til fruen sette den på full guff og blåse inngjennom rillene/viftene i psu til den er go og varm. ta av strømmen til psu først å sett i når oppvarmet. prøv å start =). ingen garanti for at dette funker og at du kan utelukke psu..det beste er og blir et multimeter.

 

har selv hatt tilsvarende problem 2 ggr å var psu begge. typisk at det starter med blåskjermer å kødd, for til slutt å ende med at pc nekter helt.

Lenke til kommentar

<p>

Høres ut som psu,n har tatt kveld her. en metode for å teste er å låne hårtørkeren til fruen sette den på full guff og blåse inngjennom rillene/viftene i psu til den er go og varm. ta av strømmen til psu først å sett i når oppvarmet. prøv å start =). ingen garanti for at dette funker og at du kan utelukke psu..det beste er og blir et multimeter.

 

har selv hatt tilsvarende problem 2 ggr å var psu begge. typisk at det starter med blåskjermer å kødd, for til slutt å ende med at pc nekter helt.

 

 

</p><p>Hadde vært sykt rått om det var den! den er ikke så sinnsykt dyr Ja faen det kan jo være den da ! min er av merke "Ace" på 500w ! skal prøve hårfønern! har ikke voltmeter her Hva skal jeg se etter når jeg har varma opp psu? Hva er det jeg egentli gjør (Når jeg gjør det) ? om du skjønner

</p>

Endret av Hårek
Overdreven bruk av smilies, blandet med dialekt
Lenke til kommentar

Er usikker på hvor det ligger, anelse om det er noe i nærheten av buran ? evt mamoz på mercur? Tror det er mamoz der.. men om det nå er PSU som er gåen, kan den uansett starte da ? for vifter og slikt går.. er det da at det kommer for lite strøm til skjermkort osv ? slik at den ikke får nok strøm til å kjøre 100% ?

Lenke til kommentar

vet ikke hva som finnes akkurat der du er nei.=(

 

hvis noen av spenningene bli for lave( høy rippel på pga slitte kondensatorer feks) kan dette resultere i at hovedkort ikke får de trengte spenningene, 3,3v 5v 12v -5v etc. og at cpu etc nekter å gjøre jobben pga av dette..

 

siste psu min oppførte seg som pc din, viftene startet men thats it.

 

kan være så mangt annet, så ikke lås deg til at dette er 100%

Lenke til kommentar

Er usikker på hvor det ligger, anelse om det er noe i nærheten av buran ? evt mamoz på mercur? Tror det er mamoz der.. men om det nå er PSU som er gåen, kan den uansett starte da ? for vifter og slikt går.. er det da at det kommer for lite strøm til skjermkort osv ? slik at den ikke får nok strøm til å kjøre 100% ?

 

Vifter går rundt og lys lyser selv om spenningssignalet ser ut som kursen på Oslo Børs.

 

Elektroniske kretser derimot må ha særdeles stabil spenning for at de selv kan operere stabilt.

Lenke til kommentar

E tok fram hårfønern å blåst rett inn i PSU........ starta opp og "PIP"! Herregud e vesst ikke om e sku flir eller skrik... men den stoppa da på "Starting Windows" Så no spreng e ned te byn å kjøp ei jævla kraftig strømforsyning ;) hahahaha.. herregud sei e bare :p Det der va utfor min tankegang :D tusen takk for all hjelp og tips :D:):)

Lenke til kommentar
Er usikker på hvor det ligger, anelse om det er noe i nærheten av buran ? evt mamoz på mercur? Tror det er mamoz der.. men om det nå er PSU som er gåen, kan den uansett starte da ? for vifter og slikt går.. er det da at det kommer for lite strøm til skjermkort osv ? slik at den ikke får nok strøm til å kjøre 100% ?
Vifter går rundt og lys lyser selv om spenningssignalet ser ut som kursen på Oslo Børs.Elektroniske kretser derimot må ha særdeles stabil spenning for at de selv kan operere stabilt.
HAHAHAHHAHAA!!! No flira e me faenme ihjel! "Ser ut som kursen på Oslo Børs" E trur e må ha nytt skjermkort, cpu, hk, skjerm og spakkel væggan vess e går inn på hegnar idag :) Endret av Hårek
Overdreven bruk av smilies (og dialekt)
Lenke til kommentar

http://www.amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Strømforsyning/ATX/Corsair/Corsair-VX550W---Strømforsyning--intern-CMPSU-550VXEU-972898.aspx

 

Er ikke denne ok ?

 

Min pc:

 

Skjermkort: XFX 5770 Radeon 5770 1GB GDDR5

Hovedkort: ASUS P7P55 LX Socket1156

Harddisk: WD Caviar SE16 500GB sata2

Minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4gb

CPU: Intel Core? i5 Dual Processor i5-660

 

Trenger jeg mye watt for å drive dette smertefritt? Ace 500watt'en tok kveld etter ca 8mnd!

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg spesielt til Ace som du hadde før, men Crosiar er regnet som en av de bedre produsentene av PSU-er. Et godt valg uansett ;)

 

Tror nok størrelsen skal passe fint, men du vil ha begrenset med utvidelsesmuligheter/oppgraderingsmuligheter. Personlig synes jeg godt at man kan spandere 800-1200 på en strømforsyning. Det er jo på mange måter hjertet i pcen. (hvis cpu er hjerne :p)

Lenke til kommentar

morsomt å se at det funker :thumbup: iogmed at den du har allerede har fungert ok i lang tid trenger du ikke overdrive med masse mere effekt, pluss 100-150w til bør sikre deg godt..

 

med mindre du tenker oppgradering fremover ,crossfire etc.. da bør du gå for ca 1000w+++ alt etter lommebok.

 

heter at en skal ha headroom , men å overdrive ender fort med å kaste masse penger ut av vinduet .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...