Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Juks på itslearning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men hvis jeg bare har kopiert fra mine egene notater, kan de da se at det er der jeg har det fra?

 

De finner boken eller nettstedet dere har copy pasta fra. Ganske bra greier egentlig;-)

men hvis jeg bare har kopiert fra mine egene notater, kan de da se at det er der jeg har det fra?

0

Lenke til kommentar

Er notatene noe som læreren har skrevet på tavla? Har alle elever de samme notatene?

 

Med mindre programmet til læreren sjekker lærerens egne notater, vil ikke programmet sjekke dette. Men jeg regner med at læreren sikkert får seg en kraftig Deja Vu, og sjekker det opp.

 

Nei, jeg har skrevet de selv ;)

 

Da er du trygg, dette er da også lovlig, er det ikke?

Lenke til kommentar

Hver besvarelse/fil levert på itslearning plagiatkontrolleres automatisk mot resten av itslearning samt en database oppgaver fra nettet.

 

Når læreren går innpå prøven og får opp listen besvarelser for nedlasting står det en prosentverdi for hver fil hvor mye av den som fikk treff mot andre oppgaver/internett.

Læreren kan om ønskelig få opp raporten for hver oppgave fra plagiatkontrollen, får da opp en pen liste som viser hvor mye som matches hvilke oppgaver samt mulighet for åpne de oppgavene for sammenligning.

 

Typisk ligger det på 30-40% da det sammenlignes setning for setning mot 100k+ oppgaver så du vil altid bli matchet mot endel.

60%+ så starter det mistenkelig høyt.

 

Selve kontrollsystemet leveres av ekstern levrandør som ukentlig oppdaterer databasene med oppgaver, hvor de har en gruppe på 10ish som sitter saumfarer nettet etter oppgaver/besvarelser lagt ut på nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Plagiat kontroll systemet er integrert i It's learning og programmet heter Ephorus. Programmet har til og med en liste over kjente nettsteder som inneholder skolematerial som for eksempel daria.no osv.

Lenke til kommentar

Er notatene noe som læreren har skrevet på tavla? Har alle elever de samme notatene?

 

Med mindre programmet til læreren sjekker lærerens egne notater, vil ikke programmet sjekke dette. Men jeg regner med at læreren sikkert får seg en kraftig Deja Vu, og sjekker det opp.

 

Ja, men oppgavene som elevene leverer sammenlignes også, og det blir fort oppdaget, hvis alle "copypaster" de samme notatene ;-)

Lenke til kommentar

Tja enkelte fylker kjører såpass overvåkning på pcne at de har mer detaljerte logger enn en gjennomsnittslig keylogger :cool:

 

Men vil anta Dj_Evelen mente mer at det sammenlignes mot ca alt av norske bøker, wikipedia, alle itslearning oppgaver og en solid database oppgaver fra nettet.

Om du kopierer det fra noe du selv har skrevet på din egen pc vil det nok ikke gi særlig treff, men om kopiert fra noen andre sin oppgave eller en nettside etc vil det nok bli funnet.

 

Om f.eks en tar gode notater som han deler med resten så kan det svi når alle oppgavene til resten av klassen sammenlignes med hans, da vil han stå som store synderen siden alle har lånt en liten bit.

 

Det flest blir tatt på er gjenbruk av oppgaver fra søsken/bekjente som har tatt faget et par år tidligere, uten tenke på at alle de innleveringene fortsatt ligger i itslearning arkivet og resulterer i instant busted fra plagiatkontrollen.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Men egne notater er da lov å bruke, så ser ikke hvorfor du bekymrer deg.

Men ja, læreren kan se hva du har kopier og fra hvor om du har kopiert noe.

 

Hvordan kan de det, trodde man måtte ha en keylogger for å se om noen kopierte noe fra et notepad dokument inn til itslearning, informer meg gjerne.

De kan ikke se hvor du har brukt kopieringsfunksjonen, og OM dem kunne, hvorfor skulle dem brydd seg?

Det er ingen regler mot å jobbe i notepad for deretter og kopiere teksten over i f.eks Word.

Her er en video med mer informasjon: http://www.itslearning.com/help/tutorials/NO_w_sound/NO_plagiarism_w_sound_viewlet_swf.html

Lenke til kommentar

En stooor bug med systemet er at hvis du har levert en gang, men redigerer besvarelsen med f.eks et punktum, får du 100% plagiat.

 

Mange som har plagiat, som bare leverer 2 ganger med et "uhell" og sier at det er grunnen til at de får 100% plagiat.

 

Alle innleveringer, alle leverer blir lagret i en database, så nytter ikke å be søskenbarnet i finnmark om å sende en stil.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

En stooor bug med systemet er at hvis du har levert en gang, men redigerer besvarelsen med f.eks et punktum, får du 100% plagiat.

 

Mange som har plagiat, som bare leverer 2 ganger med et "uhell" og sier at det er grunnen til at de får 100% plagiat.

 

Alle innleveringer, alle leverer blir lagret i en database, så nytter ikke å be søskenbarnet i finnmark om å sende en stil.

 

Det regnes vell ikke som plagiat med mindre læreren kan dokumentere hvor det er plagiert fra vell?

Lenke til kommentar

En stooor bug med systemet er at hvis du har levert en gang, men redigerer besvarelsen med f.eks et punktum, får du 100% plagiat.

 

Mange som har plagiat, som bare leverer 2 ganger med et "uhell" og sier at det er grunnen til at de får 100% plagiat.

Kan legg omgås av læreren ved å lagre dokkumentet og levere på sitt eget navn og deretter se hva som er plagiert.

Et annet trikks er å ikke tilate endring av besvarelser.

 

Men er jo sikkert ikke alle lærere er klar over denne metoden.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...