maritd Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 (endret) Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør nå likevel: Vi bestilte en helt ny bil (Nissan Qashqai) i sommer. I forrige uke kom den til Norge, og i neste uke er den framme der vi bor og vi kan endelig få den registrert. Spørsmålet er da: Hvilket år blir den registert i? 2010 eller 2011? Jeg ser jo at det er 2011-modeller til salgs både i denne og andre bilmerker. Hva er det egentlig som bestemmer at en bil er den ene eller den andre årsmodellen? Endret 4. november 2010 av maritd
Kent Touch This Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 (endret) Det er en kjent sak at forhandlere selger neste års modeller langt inne i forrige år, f.eks. 2011-modeller i 2010. Registreringsår vil alltid være det året bilen er registrert hos vegvesenet (bilen er registrert og har fått skilter) i ditt tilfelle november 2010. Det er dette som er grunnlag for avgifter og EU-kontroll. At du kan kjøpe en 2011-modell og få den levert i 2010 er vel egentlig ikke stort mer enn et salgstriks. Endret 4. november 2010 av Kent Touch This
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 For europeiske biler skjer gjerne omleggingen til nye modeller i løpet av sommerferien, slik at produksjonen av neste års modellår starter opp i august året før. Dette kan være store eller små forskjeller, eller en helt ny modell. Registreringsåret er det uansett det året bilen får skilter.
maritd Skrevet 5. november 2010 Forfatter Skrevet 5. november 2010 For europeiske biler skjer gjerne omleggingen til nye modeller i løpet av sommerferien, slik at produksjonen av neste års modellår starter opp i august året før. Dette kan være store eller små forskjeller, eller en helt ny modell. Registreringsåret er det uansett det året bilen får skilter. OK. Jeg er ikke sikker på når denne bilen er produsert, antakelig i september, senest oktober. Registreringsår er 2010, det er helt sikkert. Men hvilken årsmodell man skal si at den er, er jeg jaggu ikke sikkert på.
joka Skrevet 5. november 2010 Skrevet 5. november 2010 10. tallet/bokstaven i chassinr forteller årsmodellen. A = 2010 B = 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Identification_Number
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå