atwater Skrevet 2. november 2010 Skrevet 2. november 2010 Har holdt på med servere osv på skolen i det siste og har bestemt meg for å sette opp en server hjemme, men problemet er at jeg ikke har en pc jeg kan sette opp som er server. Det er jeg er på utkikk etter er en billig pc som jeg kan bruke som server. Den skal være; -stillegående -under 4000 kr -trenger ikke OS, skjerm eller tastatur Har sett litt rundt på komplett og funnet denne og fjernet OS, slik at totalsummen blir på 3609,- Finnes det noen billigere alternativer der ute, som også er bedre. Det jeg skal bruker serveren til er å kjøre en webside og spillserver(kanskje).. Skal kjøre Debian så trenger da som sagt ikke OS. Takk for alle svar
Stigma Skrevet 2. november 2010 Skrevet 2. november 2010 (endret) Jeg har ingen oversikt over ferdigbygde servere. jeg er en "mekk det selv" type, men jeg kna dele med deg min plan for den maskinen jeg snart kan kjøpe som faler i linje med det du spør etter: - i3 540 (819kr) - Gigabyte H55M (microatx), enten 650 for vanlig versjon eller 788 for versjon med USB3 - billig DDR3 RAM (240kr pr 2gig stikke) - jeg tenker 4gig for mitt bruk, men kanskje 8 for deg om du skal bruke som heavy duty spillserver? litt usikker på om det spiser mye RAM eller ikke. Fordelene ligger i at dette barebones systemet har innebygget IGP som takler alt av 1080p video (for evt. kombinert HTPC bruk), og kan idle på rundt 30-40watt (som er meget fint for en server med tanke på strømkostnad og støy/varme). Plenty med CPUkraft når du trenger det likevel, ihvertfall for alle normale serverfunksjoner. Billig også - bare 2000 for et basic oppsett, dog det er ikke inkludert PSU/kabinett og harddisker. Disse må du nesten selv bestemme hva du vil ha av da det kommer helt ann på dine behov og smak. Jeg bare bruker et gammelt kabinett og PSU for jobben da jeg ikke bryr meg om en server ser pen ut så lenge den er funksjonell, og den bruker så lite strøm at nestne hvilken som helst PSU kan drive den, men du får fint et bra kabinett/PSU/harddisk for 2000 hvis budsjettet ditt er 4k. Jeg vet dog ikke om du "bør" ha quadcore for en spillserver. Jeg anntar ikke ved mindre du skal drivere flere samtidige servere, eller ha typ 128 spillere. Jeg har ikke driftet slike, så jeg vet ikke helt kravene. Desverre finnes ingen quadcores i 32nm produksjonteknikk enda så lengt jeg kjenner til. Kanskje noen andre her med spillserver erfaring kan kjime inn og fortelle om det er behov for quadcore på en privat spillserver. EDIT: En kommentar til ditt eget for forslag - det er en atom basert maskin. Helt ok til en lite privat webserver og NAS, men jeg tror du kan glømme å drive noe relativt krevende som en spillserver på en atom prosessor. Forslaget over har fordelen med at det kan idle nesten like lavti strømforbruk, men i3 prosessoren vil ha ørten ganger mer rå kraft å bidra med hvis og når du faktisk trenger ekstra CPUkraft. -Stigma Endret 2. november 2010 av Stigma
wil Skrevet 2. november 2010 Skrevet 2. november 2010 Hei. Spørs hvilken server du vil ha da, men hvis du skal ha en filserver så trenger du ikke store kabasiteten, men det kan lønne seg å ha litt harddiskplass å gå på da. Som OS kan du kjøre Linux som da er gratis.
atwater Skrevet 2. november 2010 Forfatter Skrevet 2. november 2010 Jeg har ingen oversikt over ferdigbygde servere. jeg er en "mekk det selv" type, men jeg kna dele med deg min plan for den maskinen jeg snart kan kjøpe som faler i linje med det du spør etter: - i3 540 (819kr) - Gigabyte H55M (microatx), enten 650 for vanlig versjon eller 788 for versjon med USB3 - billig DDR3 RAM (240kr pr 2gig stikke) - jeg tenker 4gig for mitt bruk, men kanskje 8 for deg om du skal bruke som heavy duty spillserver? litt usikker på om det spiser mye RAM eller ikke. Fordelene ligger i at dette barebones systemet har innebygget IGP som takler alt av 1080p video (for evt. kombinert HTPC bruk), og kan idle på rundt 30-40watt (som er meget fint for en server med tanke på strømkostnad og støy/varme). Plenty med CPUkraft når du trenger det likevel, ihvertfall for alle normale serverfunksjoner. Billig også - bare 2000 for et basic oppsett, dog det er ikke inkludert PSU/kabinett og harddisker. Disse må du nesten selv bestemme hva du vil ha av da det kommer helt ann på dine behov og smak. Jeg bare bruker et gammelt kabinett og PSU for jobben da jeg ikke bryr meg om en server ser pen ut så lenge den er funksjonell, og den bruker så lite strøm at nestne hvilken som helst PSU kan drive den, men du får fint et bra kabinett/PSU/harddisk for 2000 hvis budsjettet ditt er 4k. Jeg vet dog ikke om du "bør" ha quadcore for en spillserver. Jeg anntar ikke ved mindre du skal drivere flere samtidige servere, eller ha typ 128 spillere. Jeg har ikke driftet slike, så jeg vet ikke helt kravene. Desverre finnes ingen quadcores i 32nm produksjonteknikk enda så lengt jeg kjenner til. Kanskje noen andre her med spillserver erfaring kan kjime inn og fortelle om det er behov for quadcore på en privat spillserver. EDIT: En kommentar til ditt eget for forslag - det er en atom basert maskin. Helt ok til en lite privat webserver og NAS, men jeg tror du kan glømme å drive noe relativt krevende som en spillserver på en atom prosessor. Forslaget over har fordelen med at det kan idle nesten like lavti strømforbruk, men i3 prosessoren vil ha ørten ganger mer rå kraft å bidra med hvis og når du faktisk trenger ekstra CPUkraft. -Stigma Ahh, hvorfor tenkte jeg ikke på det. Hei. Spørs hvilken server du vil ha da, men hvis du skal ha en filserver så trenger du ikke store kabasiteten, men det kan lønne seg å ha litt harddiskplass å gå på da. Som OS kan du kjøre Linux som da er gratis. Tenker å ha en filserver, webserver, eventuelt gaming server, hvis den er bra nok. Ja skal kjøre Debian tenker jeg.
l3dx Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Ikke gal pris det der. Jeg vurderer det samme selv. Lagde en liste på prisguide.no Er litt usikker på hva slags kabinett jeg skal stappe det i dog. Er litt redd for at dette vil støye mye. Noen som har erfaringer?
cruzader Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 (endret) Om videregående elev får du jo gratis windows server lisens for hjemme/studie bruk også Starte fra en barebone som f.eks Denne til 1299 så har du hovedkort,kabinett og strømforsyning til en grei pris. Da mangler du cpu,minne og disk så er du good to go. i3-540 til 800ish kr 4gig ram til 500ish kr en liten disk til et par hundrelapper så har du server. kjøper du brukt får du quad-core med 4-8gig ram til en lavere pris men minuset er jo da garantien. Endret 27. november 2010 av cruzader
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå