Gå til innhold

Canon EOS60D blitz problem


Anbefalte innlegg

Har fått et problem med den innebygde blitzen på mitt EOS60D.

Brukte den i kveld til noen bilder. Fotograferte i Manuell.

Trengte mer lys, så jeg monterte min Canon Speedlite 430 EX II.

Etter at jeg demonterte denne (gjør alltid det med både kamera og blits avslått), vil ikke den innebygde blitsen i kameraet fungere lenger. Den spretter ikke opp når jeg trykker på utløseknappen på venstre side av blitsen. Når jeg går inn i menyen og skal åpne innstilling for intern blits, kommer det ei melding om at "innstillingene kan ikke vises, fordi ekstern blits er montert". Noen som har vert borti dette før? Noe jeg kan prøve før jeg sender inn kameraet? Finner ikke noe om dette i bruksanvisning heller...

Det virker som om kameraet "tror" at den eksterne blitsen fortsatt er montert...

Hjelp! :-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et kjent problem med blitsskoen på enkelte Canon kamera, blant annet 60D. Man regner med at en ikke ubetydelig % har akkurat dette problemet. Helt korrekt som Roskov sier, men tappen kan være vanskelig å finne/komme til og man må ofte demontere deler av skoen (ta av ei plate). I og med at kamera er så nytt - så kan det være best å sende det inn.

 

En post på dpreview om problemet.

 

Nå regner jeg med at problemet er de samme som på 550D, og her er hvordan jeg fikset det. Du vil se at "tappen" er under mettalfjæra på høyre side av skoen. Bruk en ørliten skrutrekker eller del av en binders til å presse opp fjæra litt. Da skal tappen få plass til å løsne. Fungerer ikke dette så sender du det inn.

 

post-26625-1288683155,1626_thumb.jpg

 

Og gjentar problemet seg så sender du det også inn. Det er nemlig en svakhet i konstruksjon akkurat her, hvor en del produksjonsbatcher er berørt.

Lenke til kommentar

Se her ja! Takk for hjelpen!

Den tappen var løs, men kom ikke langt nok opp. Så det var bare å ta en liten skrutrekker å bøye den fjæra litt, så fungerte det igjen.

Myye enklere fix enn å sende inn kameraet :yes:

Men hva gjør de med dette, hvis man sender det inn? Monteres en annen type blits-sko?

 

Igjen, tusen takk for nyttig info!

Lenke til kommentar

I USA har man primært byttet kamera til en fungerende produksjonsbatch. Noe som er vanlig ved "produksjonsfeil". Da bytter man kamera, og så sendes de med feil tilbake for remontering/skifte av deler.

 

Det monteres ikke annen type blitsko - systemet er likt på alle Canon sine kamera med integrert blits så vidt jeg vet.

 

Vet ikke akkurat hva feilen er - men det kan være at tappen er litt lengre enn den egentlig skal være (er den 0,5 - 1 mm for lang kan det være nok), eller en for svak fjær under tappen.

Lenke til kommentar

Denne feilen har Canon hatt i mange år nå. Jeg har hatt den på både 350D og 30D. Så jeg blir litt oppgitt over at de ikke har klart å fikse det en gang for alle.

 

Jeg har aldri hatt den på 350D, men jeg vet at den eksisterer. Og jeg har brukt mye både ekstern og intern blits. Ut fra det jeg har funnet ut på nettet virker det som "en viss %" av kameraene lider av denne, noe som tyder på unøyaktighet i produksjonsbatcher (feil toleranse og dårlig etterkontroll). Løsningen er jo i utgangspunkter svært enkel og egentlig elegant. Men den er sårbar overfor toleranseavvik i produksjon.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt den på 350D, men jeg vet at den eksisterer. Og jeg har brukt mye både ekstern og intern blits. Ut fra det jeg har funnet ut på nettet virker det som "en viss %" av kameraene lider av denne, noe som tyder på unøyaktighet i produksjonsbatcher (feil toleranse og dårlig etterkontroll). Løsningen er jo i utgangspunkter svært enkel og egentlig elegant. Men den er sårbar overfor toleranseavvik i produksjon.

Det er nok batcher av kameraer med feil. For i begge mine tilfeller, så var de så alvorlig (dvs. lot seg ikke fikse på egenhånd) at kameraene måtte inn på service. Men de virker fint etterpå. Dvs helt til jeg fikk den andre typiske blitsfeilen til Canon (blits vil ikke sprette opp). Doh!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...