Gå til innhold

Hvordan analysere en akkord


BlueEAGLE

Anbefalte innlegg

Ei veninne av meg stilte meg følgende spørsmål enten for å teste meg eller fordi hun faktisk lurte. Jeg har ikke noen som helst forutsetning for å kunne svare på dette spørsmålet men har allikevel lyst til å tilby et svar så da henvender jeg meg her i håp om å finne kyndig hjelp.

 

Hvordan analyserer man en akkord som inneholder alle tonene i Bb-dur skala?

 

Litt googling har ført meg til uttrykket "reduksjonsanalyse", men alle treff jeg har funnet har vært bøker og jeg er ikke så interessert i å finne svaret at jeg begynner å bestille bøker som muligens kan svare på dette spørsmålet.

 

Takker for all hjelp med selve spørsmålet og forklare fremgangsmåten for å gjøre en reduksjonsanalyse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Schänker-analyse trekkes som regel frem som den drøyeste formen for reduksjonsanalyse - men den vil ikke gi deg svar på spørsmålet ditt.

 

Først må du finne ut hva slags "analyse" du vil gjøre. Er det snakk om funksjon? Isåfall vil kontekst være vel så viktig. Er det ren besifring du er ute etter? Da er svaret følgende:

 

Tonene fra en Bb-durskala stablet i terser:

 

Bb D F A C Eb G

 

Bb-maj13 er da besifringen.

 

Ganske ubrukelig rent praktisk, men hvis man absolutt vil snakke musikkteori så er dette veien å gå.

 

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...