Gå til innhold

Få jobb som elektriker på nordsjøen.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Først vil jeg beklage at jeg starter en ny tråd da det finnes mange like allerede, men jeg finner ingen som er helt spot on for meg.

 

Jeg har nå jobbet som elektriker i 5 1/2, inkl lærlingetid på 2 1/2 år. Nå er det blitt så mye bråk innad i mitt firma at jeg vil se meg om etter nytt arbeid, og da tenker jeg først og fremst på offshore-arbeid. Jeg har forstått det slik at det er ingen enkel prosess.

Jeg har lest litt på forum om det å være elektriker og det å få seg jobb på nordsjøen, og det virker som veldig mange mener at man bør ha teknisk fagskole osv.

Stemmer dette virkelig? Det er jo ikke ingeniører som utfører arbeid i praksis på plattformer. Det er vel vanlige elektrikere som gjør? Dette er mer et spørsmål enn en påstand. For mitt vedkommende har jeg mest industriell erfaring og lurer da om jeg må ta ekstra utdanning for å ha noen sjangse til å komme meg offshore? Eller holder det med å bare være elektriker (gruppe L).

Er det noen som har tips til hvilke firma jeg kan søke til dersom jeg ønske fast arbeid på plattform?

Er det noen der ute som har vært i lik situasjon som meg og klatret stigen alene uten å ha noe særlig bekjentskaper offshore? :)

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan nok lese mye ut av de andre postene om samme tema..

 

Det kommer helt an på hva du vil drive med offshore, hva du bør gjøre.

 

Alt innen oljen har mye søkere.

 

Lettest er det å komme inn på kontraktør siden. Hos de firmaene som er leid inn for å gjøre arbeid på plattformene. Som feks Aibel, fabricom, apply etc.

 

Jeg var elektriker gr L og begynte på den måten offshore.

 

Vanskeligst er det å komme inn hos olje/drilling selskapene. Da det somregel er snakk om flere tusen søkere til stillingene de lyser ut.

 

De fleste som kommer seg inn i oljeselskapene/drilling selskapene gjør det som lærling. Eller at de begynner hos en kontraktør, og jobber seg videre.

 

Får seg relevant erfaring. Jobber godt. Skaffer seg kontakter og referanser som har noe bra å si om deg. Skaffer seg jobber som leder el, for å vise at man er dyktig i det man gjør.

I det hele tatt gjør ting som ser bra ut på CVen.

Det er det du skal drive med. bygge CV.

 

Dersom målet ditt kun er å jobbe som trikker hos en kontraktør. Så trenger du ikke teknisk fagskole eller annet.

 

Men dersom du vil inn i olje/drilling selskapene. Så spiller utdanning en rolle.

Tenk på at du er 1 søknad blant 5000+++..

Bedre utdanning i form av flere fagbrev, teknisk fagskole el. Er med på å få deg til å skille seg ut i mengden. Og øker sjangsen for at din CV havner i bunken med de 2-300 som skal sjekkes grundigere før intervjuer.

 

Men ting tar tid. Det krever krefter og innsats. Og likevel er det få som lykkes. Pga av at det er store antall kvalifiserte søkere.

 

Selv tok jeg et ekstra fagbrev. Og brukte 6 år av mitt liv på å skaffe meg erfaring og kontakter offshore. Før jeg endelig fikk jobb i et oljeselskap.

 

Når det gjelder utdanning, så vil jeg tro at de kanskje verdsetter all ekstra utdanning.

Det viser initiativ. Men at noe kanskje er verdt mer en annet.

Du må nesten ringe en HR arbeider ansvarlig for rekruttering og spørre.

 

Men vil tippe at om det gjelder en fagarbeider stilling. Så vil for en elektriker for eksempel høyspennings papirer være mer positivt enn teknisk fagskole.

Høyspent er alltid nevnt som ønskelig i annonsene.

 

Mens for en lederstilling så er nok tekniske eller ingeniør papirer mer ettertraktet enn flere fagbrev.

 

Men uansett. Tviler på at noe ekstra utdanning, uansett hva, vil trekke ned.

 

Alt er mulig om man får den rette erfaringen og referansene.

Jeg hadde knapt jobbet for det selskapet jeg fikk jobb i. Rundt 3 turer på deres felt i hele mitt liv.

Hadde ingen referanser innen det selskapet.

Men gode referanser fra andre steder.

Hadde 2 fagbrev. Elekro og Automasjon.

Og bred erfaring innen alt fra landbasert til offshore industri.

Og med alt fra nyinstallasjoner til vedlikehold og oppgraderinger.

Ok ikke minst. Jeg greide å tøyle nervøsiteten. Og svarte godt for meg på intervjuet. Intervju må du gjennom uansett. Viktig å gjøre godt inntrykk der.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...