Gå til innhold

Vil denne macen gjøre jobben godt nok?


Anbefalte innlegg

20390 for Imac slik du vil ha den

 

eller

 

33105 for lignende macbook pro.

 

forskjeller?

 

Mac Pro'en har en Xeon prosessor

Mac Pro'en har ett 5770 istedenfor ett 5750

Mac Pro'en ser mye styggere ut.

 

Gå for iMac'en du, det er ett mye mer riktig valg for deg.

Hadde du vært en gamer hadde ikke mac vert ett valg for deg uansett,

Og hadde du drevet "proffesjonelt" med det, hadde budsjettet vært mye større ;)

 

Dog, hvis du heller kunne tenke deg en laptop, så gir Macbook Pro deg masse for pengene (tro det eller ei)

 

skal du ha stasjonær, så kan du også få til ett ganske "sleek" windows oppsett for samme summen. gi meg 1 minutt og 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for et godt svar. Regner med når du mente forskjeller angående de to så tenkte du på mac pro som i den stasjonære. Og som du sier, hadde jeg drevet virkelig profesjonelt så hadde også budsjettet lagt seg der etter. jeg er bare 17, blir 18 om noen mnd. og må også spare litt penger til bil. Tror nok jeg vil bli fornøyd hvis jeg ender opp med en imac slik jeg vil ha den. Men skriv gjerne opp en liste på et windowssystem til samme pris

Lenke til kommentar

post-146359-1288559382,9351_thumb.png

 

Se der ja,

 

sprengte budsjettet ditt med omtrent 2k hos komplett, men opprett en studentbruker på Dustinhome for eksempel så vil det bli like billig / billigere enn imac'en hvis du regner med frakt. (Dustinhome gir deg gratis frakt på bestillinger over 2000. + at alle varer blir billigere.

 

Jeg ville bare vise hva du kunne oppnå med det samme beløpet på en windows, og her ser du det,

alt er faktisk bedre (spesielt prosessoren :p )

 

noen spørsmål?

 

edit: men faen, la til en fil der jeg

edit 2 :slik

edit 3: Ps, det der er en sekjskjerners prosessor med 3,33 ghz, og masse OC potensiale, eller for å si det med andre ord: Den drøyeste i7 prosessoren

Endret av Diabolicelf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minner om listen min, som nå faktisk funker. Ender opp på litt over 19k (pluss frakt) hvis du splitter bestillingen mellom Dustin og Amentio (ettersom kun Dustin og Digital Impuls har skjermen).

 

En prosessor til 8500 vil tape seg i verdi raskere enn du klarer å knipse. Ingen tvil om at i7-980 extreme er drøy, men du vil ikke forlenge maskinens levetid med mange år ved å spandere over 6000 kr ekstra på prosessor.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Sa jeg at han skulle kjøpe det oppsettet? nei. Jeg satte opp en liste til samme pris, for å vise hva han kunne fått i "windows" verden.

 

Jeg ville bare vise hva du kunne oppnå med det samme beløpet på en windows, og her ser du det,

alt er faktisk bedre (spesielt prosessoren )

 

Filmzes: Ikke overvurder mac skjermen, vi har nok fanboys her.

slush1: igjen, les over. Dog 12 gig er meget greit å ha hvis man driver med tung bilderedigering, har hatt usansynlig store PS filer selv.

Swahili: hvis du skal ha windows må du selv finne budsjett. Men skal du ha større en 24" koster skjermene mer for å få kvaliteten du er ute etter.

Lenke til kommentar

Filmzes: Ikke overvurder mac skjermen, vi har nok fanboys her.

Har ingenting med apple å gjøre, det er LG som lager panelene (en liten brainfart av meg når jeg skrev samsung i sted, beklager, ips er alltid lg). Men LG lager panelene, som brukes i begge skjermene, fordi det er samme panelene.

 

IPS er den beste lcd-teknologien vi har hatt i mange år, og kommer til å være det beste skjermalternativet frem til oled vokser opp.

 

Å da komme med et nec-brandet TN panel er som å foreslå en VW caddy til en som går rundt og ser på mercedes sl65. Eller en BMW M5. Kan ikke foreslå drittskjermer når man skal redigere film og bilder. (ja, så godt som alle tn-skjermer er drittskjermer til slikt bruk(*med et og annet sjeldent unntak*))

Lenke til kommentar

Nja, det er ikke bare OS det går på Svar, må også tenke på design og hvor mye plass det tar. Og kansje til og me re-sale.

 

Nuvel filmzes, jeg ser poenget ditt, fikk bare en følelse av at du var mac fanboy, beklager det utfallet der.

Men istedenfor å si at en er bedre og en er verre, kan du vel heller si hvorfor?

 

Swahili: En IPS skjerm vil gi deg klarere farger, bedre kontraster og høyere innsynsvinkel, på bekostning av responstid og pris.

En TN skjerm vil gi deg bedre responstid og pris, mot litt svakere farger og dårligere innsynsvinkel og lavere kontrast.

Selvfølgelig er dette relativt til pris, men til bilderedigering vil en IPS skjerm (helst en S-IPS, sliks om dell skjermen tidligere linket, og iMac'en såvidt jeg vet) fungere bedre for deg.

 

Min feil :cry:

 

Angående ram'en, hvor store er filene du vanligvis jobber med?

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet hva forskjellen mellom skjermteknologiene utallige ganger i skjermforumet...

 

TN har stort sett bare to fordeler:

1. Billige

2. Skrytespesifikasjoner

 

I virkeligheten har de dog ingenting å stille opp med.

 

Den o store fordelen til ips er at bildet ser likt ut fra alle retninger. Et TN panel vil ha fargeskiftninger som er så kraftige at man lett kan se forskjell på en uniform fargebakgrund (toppen og bunn har forskjellige farger).

 

Utover det så har ips mer korrekte farger, og sliter veldig lite med ujevnt baklys og lekasje. De er også langt mer behagelige å se på, fordi du slipper å ha på enorm lysstyrke for å se alle detaljer. Slik man ofte må på TN.

 

Det finnes produsenter som har gjort... ja, jeg vet ikke hva, med sine TN paneler, om de har lagt på en spesiell film eller noe som får dem til å fremstå som langt bedre, og med uniform fargespredning, der innsynsvinkel kun gjør bildet blassere istedenfor å vrenge fargene. Jeg har dog kun sett det et par ganger, blandt annet på noen litt eldre grisedyre EIZO paneler, de nye nec skjermene bruker dog helt vanlige tn paneler.

 

At TN er raskere er også en illusjon, da spesifikasjonene på TN stort sett måler GTG, altså grå-hvit-grå. Hvor IPS-skjermer alltid måler sort-hvit-sort, da de er like raske på sort-hvit-sort og grå-hvit-grå. TN sliter dog ganske mye med store fargeforskjeller, som sort-hvit sort. Og det er ikke uvanlig at det tallet er både tre og fire ganger så høyt som gtg tallet. Så et 2ms TN panel er stort sett tregere i virkelig bruk enn et 8ms ips panel.

 

*VA er et tredje alternativ, som tilbyr veldig godt sortnivå på bekostning av at de er tregere. De har stort sett "god nok" innsynsvinkel for normal bruk. Men er ikke like gode på fargene som ips.

 

IPS er dog ikke perfekt. Sortnivået er ikke veldig godt, og kontrast-tallene lider en del av det.

Dog er lyslekkasjen på s-ips annerledes enn det på TN, istedenfor at kantene blir fargede og hvite, så ser hele panelet ut som om det reflekterer ut baklyset. Og om man har lys i rommet man jobber, så fremstår skjermen likevel som helt sort. Så problemet er stort sett bare gjeldende i mørke rom.

 

Dette kommer fra en som har brukt ips-skjermer i snart 10 år.

Når det kommer til apple: Meh, har en iphone fordi jeg fikk den, skulle gjerne hatt en air fordi den er tynn. Jeg liker det at de har polert systemet så alt bare funker. Men jeg foretrekker likevel pc.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg og kommer til kjøpe imacen med tanke på design, plass og fordi jeg har bedre erfaringer med hd redigering på imac enn pc. Dette har nok litt med at jeg ikke har hatt verdens beste stasjonære windowsmaskin før, men fungerer det for meg så tar jeg det gjerne. Jeg har også en del andre i klassen med både macbook pro og imac og alle de er storfornøyde. Kommer til å kjøpe 27" imac med i7 prosessoren og 8 gb ram. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Hardwaren er tross alt pakket i en 9000,- skjerm, så vil ikke si at den er mye dyrere enn PC. Jeg ville prioritert mest av alt i7 prosessor siden denne ikke kan oppgraderes senere, det kan både ram og ssd (Hypertreading gjør denne til en mye raskere prosessor i rendringsoppgaver) . Ram og ssd kan med fordel kjøpes fra andre butikker enn apple, siden der er de sykt overpriset.

 

Fordel mac: Er bygget med en generelt høyere kvalitet enn PC.

Software skreddersydd til hardwaren = Bedre utnyttelse av hardwaren rent ytelsesmessig

Taper seg mindre i verdi på bruktmarkedet

Ser som oftest ryddigere og penere ut (smakssak)

Smal sak å kjøre windows i bootcamp

 

Fordel PC: Kan fås billigere ved innkjøp (må ikke kjøpe 9000-kronersskjerm)

Oppgraderingsvennlig (alle deler kan byttes)

=Kan mye bedre tilpasses etter behov

Hackintosh for de eventyrlystne

Overklokkingsvennlig (kan lett sette inn god kjøler for dette)

Lenke til kommentar

viddivaddi: Litt feil der, ram kan man bytte selv, men ikke SSD.

Å sprette opp en iMac er ikke noe jeg anbefaller for noen, ihvertfall ikke så lenge den er innenfor garanti og reklamasjon.

 

En annen ting; de iMacene som leveres uten SSD har ikke fysisk plass til en senere. (med mindre man bytter ut vanlig HDD da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...