Gå til innhold

Ta opp Matematikk (R1+R2) og FYS1


Arkayology

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter da her med GENS (generell studiekompetanse) og vil søke meg inn på ingeniør, bygg. Da mangler jeg jo MAT (R1+R2) og FYS1. Det jeg lurer på er hvor kan jeg ta opp disse fagene som privatist? Høyskole/universitet, som HIO og UIO eller VGS?

Hvor mye vil det koste å ta opp disse fagene som privatist, evt.?

 

Mvh Chippflipp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativer.

 

01. Å selv melde seg opp i fagene som privatist. Dette gjør du via privatistweb.no, og er mulig å gjøre i henholdsvis august/sep og jan (husker ikke datoer nøyaktig, og det varierer fra fylke til fylke), eksamenene holdes et halvt år etter, dvs i nov/des og i mai/juni. Privatist vil altså si at du leser deg opp i fagene på egenhånd. Det koster ca 350 om du ikke har faget fra før av, og ca 700 om du forbedrer karakteren i et fag, prisen er selvfølgelig per fag.

 

02. Via en privatskole, som Bjørknes og Sonans.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Jeg er tildels veldig enig med Laug. Selv tok jeg to samfunnsfag som privatist mens jeg fortsatt gikk på VGS, og 1T forbedret jeg i etterkant; personlig hadde jeg ikke spesielt store problemer å lese meg opp i noen av fagene på egenhånd. Men når det kommer til fysikk (som jeg hadde mens jeg gikk på VGS), vil jeg helt klart anbefale å få undervisning i faget.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Metode 3 som man har i Trondheim iallefall.

Høyskolen kjører 1-årig eller 1/2 årig forkurs med kun matte og fysikk.

Du får ikke poeng, kun karakterene så du kan om du vil melde deg opp som privatist også for å få poeng i samme slengen.

 

Fysikk og matte er to skriftlige eksamener på høyskolen.

Som privatist er det 2 skriftlige matte-eksamener og en times muntlig fysikk-eksamen.

Disse er valgfrie, men du får poeng.

Lenke til kommentar

Som privatist er det 2 skriftlige matte-eksamener og en times muntlig fysikk-eksamen.

 

Nesten riktig: eksamen i fysikk 1 er en praktisk-muntlig eksamen som varer i 45min, med inntil 45min forberedelsestid. Jada, flisespikkeri, I know.

 

Tar selv R1 og FY1 nå i høst, samt R2 til våren. Jeg går på Sonans, og jeg vil definitivt anbefale deg å følge klasseromsundervisning i disse fagene.

 

Jeg vil ikke anbefale enten høyskole/forkurs-ordningen eller privatskole over hverandre, men å ta disse fagene helt på egenhånd tror jeg vil bli veldig, veldig tungt. Til sammenligning gikk jeg i vår opp til privatisteksamen i Sosiologi og sosialantropologi samt Politikk og menneskerettigheter, og fikk 6 i begge fagene. Disse leste jeg på egenhånd, men jeg ville ikke hatt en sjanse til å gjøre dette med realfagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...