Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Feste ledning i lampe


Anbefalte innlegg

Hei! (håper dette er riktig sted å poste dette)

Eg har kjøpt ei lampe som er slik at den skal festes i eit uttak i taket, slik som i denne videoen:

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article431420.ece

 

Det er berre det, at eg ikkje har noko uttak i taket, men dama i butikken eg kjøpte lampa i, meinte at eg berre kunne kjøpe ei ledning som eg kunne feste i lampa og koble i ein vanlig stikkontakt.

 

Eg har no vore i ein butikk kor dei sel slikt, og kjøpt ein ledning som eg visstnok kunne bruke. Problemet er berre det at når eg kom heim og skulle prøve å feste denne ledninga, var det ikkje like enkelt som eg hadde håpa på. Ledninga eg fikk frå butikken har nemlig berre to ledninger (altså sånne små ledninger, som stikker ut av "hovud-ledninga"), ei brun og ei blå. Sjølve lampa har tre ledninger, ei brun, ei blå og ei gul og grøn.

 

Betyr det at eg har fått feil type ledning frå butikken? Når eg kjøpte den, spurte ikkje han i kassa om kva slags type eg skulle ha, etter at eg hadde forklart kva eg skulle bruke den til, så eg rekna med at det kun var ein type (og det var ein butikkarbeider som hjalp meg med å finne ledningen, eg valte den ikkje ut sjølv). Eller kan eg feste den ledningen eg har til lampa, og berre la det gule og grøne holet stå tomt?

 

(Ledningen det er snakk om er heilt plain, uten lysbryter. Aner ikkje om det har noko å seie, men berre nemner det :)).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør ingen ting at det bare er to ledninger på kabelen du kjøpte du kan bruke den for det.

 

Fargene på ledningen:

Brun.

Blå.

Den GULE/GRØNNE er jord, Hvis lampen er i stua trenger du ikke å bruke jord.(Alt skal jordes nå idag, for ekstra beskyttelse, men det er ikke så viktig på tørre steder*)

 

Sørg for å koble uten strøm og koble blå til blå og brun til brun, så vil lampen fulgere :D

Jeg går på elektro 2året bare så du vet dt :p

 

Hvis du ikke er helt sikker på hva du skal gjøre, så ikke gjør noe.

Det kan være veldig skummelt med elektriske inst, så innkall en fagarbeider.

Endret av AllmenPåbygg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for raske svar! Genialt :D!

 

Lampa er nå koblet, og funker tilsynelatande fint. Forhåpentligvis, kjem eg ikkje til å brenne ned huset!

 

Det er ingen lysbryter på verken lampa eller ledningen nei, så inntill videre må eg nok berre putte den inn og ut av stikkontakta for å slå den av og på. Litt komplisert kanskje, men betre enn ingenting :thumbup:.

Lenke til kommentar

Hei!

Har du jordede stikkontakter i rommet lampen skal henge? I så fall tar AllmenPåbygg feil. Da MÅ enten lampen være dobbeltisolert (merket med en firkant inni en litt større firkant) eller du må koble den til kabel med beskyttelsesleder (jording).

 

mvh

Elektriker

Endret av SirAmp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...