Gå til innhold

cookie-problem


Anbefalte innlegg

Besøkende som kommer på nettstedet kan velge et fylke eller en kommune.

Når de har foretatt sitt valg, altså klikket, så har jeg en php-funksjon som benytter cookie-verdien til å kjøre en spørring mot databasen for å hente ut og skrive navnet på fylket eller kommunen som ble valgt samt lagre valget så dette valget kun trengs å gjøre en gang.

 

 

Jeg setter en cookie slik:

<?php
 if (isset($var)) { setcookie('name',$varValue); }
?>

 

greia er at jeg, i mitt tilfelle, må oppdatere sida en gang til før cookien blir "aktivert"...

Så valget blir ikke vist til brukeren før siden har blitt oppdatert enda en gang - hvordan gjøres dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jau - det funka veldig bra det da... Takk takk for kjappt svar Jonas.

 

Menne, detta er jo forsida - sant. Videre når brukere navigerer seg rundt på nettstedet kan det hende de ønsker å endre lokaliseringen som er lagret i cookien - bare setter jeg cookien på nytt da, med samme navn, så overskrives den gamle og den nye verdien benyttes videre?

Lenke til kommentar

Menne detta blei bare surr...

 

Dette er målet mitt:

Når besøkende kommer inn på siden kan de velge enten et fylke eller en kommune for å begrense resultater til et valgt område når de søker rundt på nettsiden.

Dette valget vil jeg lagre i en cookie så brukeren slipper å angi det for hvert område de går inn på.

 

Slik som jeg har det akkurat nå er sånn:

<?php
$fylke = $_GET['fylke'];
if (isset($fylke)) { $_COOKIE['omrade'] = $fylke; }
?>
<html>
<head>
</head>
<body>
<a href="/?fylke=1">Fylke 1</a>
<a href="/?fylke=2">Fylke 2</a>
<a href="/?fylke=3">Fylke 3</a>
</body>
</html>

 

her benytter jeg vanlige html tekst-linker til å angi verdien som skal skrives til cookien... Er det der problemet ligger?

For dette lagrer jo ingen cookie i nettleseren min merker jeg - og jeg er nå avhengig av at URL'en inneholder : omrade=1 (etc...)for å registrere verdien... altså : http://www.mittdomene.tld/?omrade=1

 

hvis en bruker nå navigerer seg bort fra siden, til eks. google.no for så å gå tilbake til http://www.mittdomene.tld/ blir ikke cookien registrert i og med at verdien mangler i URL'en...

 

når jeg benytter setcookie(); - som riktignok setter en cookie til nettleseren - får jeg sånn delay-sak som beskreven overnfor...

 

Håper noen kan utdype detta littegranne for meg, for jeg sitter helt fast her...

Endret av Yawa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan det være at du ikke skal ha skråstrek foran spørsmålstegnet i linkene?

<?php
$fylke = $_GET['fylke'];
if (isset($fylke)) { $_COOKIE['omrade'] = $fylke; }
?>
<html>
<head>
</head>
<body>
<a href="?fylke=1">Fylke 1</a>
<a href="?fylke=2">Fylke 2</a>
<a href="?fylke=3">Fylke 3</a>
</body>
</html>

Endret av duckyduck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...