Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Burde en "stor" avis som bruker et skjermbilde fra min blogg kredidert mitt navn?


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg var først ute med nyheten om at LimeWire legger ned tjenesten. I alle fall på blogg siden.

 

http://samfunn.myhken.com/limewire-stengt-ned

 

Som dere kan se, ser du på dette bildet her, at siden jeg er inne på den norske siden at ordet KONTAKT står nederst.

 

Ser dere på denne nyheten fra en avis i Australia, så ser dere at de har brukt deler av mitt bilde:

 

http://www.smh.com.au/technology/technology-news/popular-filesharing-service-limewire-shut-down-20101027-172x3.html

 

http://images.smh.com.au/2010/10/27/2009998/lead_limewire-420x0.jpg

 

Går man inn på den engelske utgaven av Limewire, så får man opp ordet Contact, så det er jo ingen grunn til at noen i Australia skulle fått det norske ordet KONTAKT opp.

Burde de ikke kredidert mitt navn i alle fall? Selvsagt ingen betaling etc, men likevel, navnet mitt burde ha stått der?

 

IT Avisen har referert til min blogg, så de har vært ryddige. TV2 referer ikke til noen, men saken er helt klart hentet fra IT Avisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke å refere til bloggen, den er jo på norsk, ingen grunn til at engelske aviser (eller Australske) skal linke til den.

Men navnet mitt kunne de jo ha nevnt under bilde, og ikke skjermdump fra Limewire, for de har ikke tatt den skjermdumpen. Det gjorde jeg, la den ut på bloggen min, og så fanget AFP den opp og spredte den med saken.

Men det er jo morsomt å se at en Australsk avis har et "norsk" bilde med KONTAKT og ikke CONTACT. Uansett bevis nok til at bildet kommer fra meg, jeg var garantert først ute med saken. Sjekket Google og alle andre søkemotorer, og eneste sted jeg fant noen meldinger var på twitter, men det var ikke mange.

Og de hadde nok fått samme mail som meg. Så begynte aktiviteten på yahoo chat/forum etc å øke, og så kom nyheten noen timer etterpå.

Lenke til kommentar

Men navnet mitt kunne de jo ha nevnt under bilde, og ikke skjermdump fra Limewire, for de har ikke tatt den skjermdumpen. Det gjorde jeg, la den ut på bloggen min, og så fanget AFP den opp og spredte den med saken.

Men det er jo morsomt å se at en Australsk avis har et "norsk" bilde med KONTAKT og ikke CONTACT. Uansett bevis nok til at bildet kommer fra meg,

 

Nei, det er ikke et bevis for at du har laget den, bare et indisium. Det kan like gjerne være meg, eller hvem som helst i Norge som har laget en tilsvarende skjermdump.

 

Denne lagde jeg akkurat nå:

 

post-140319-1288186328,9716_thumb.jpg

Lenke til kommentar

hehe, en liten ting egentlig. Lære meg å sette navnet mitt på bildene...

Svinsk, ja du laget den samme. Men hva er tilfeldigheten for at en Australsk nettavis skal lage et skjermbilde med "norsk" tekst?

Og ingen andre postet saken før IT avisen refererte til min blogg. Men ser jo at bildet som er brukt på mange aviser nå er endret på, de har tiltet det, fjernet noe av menyen, men jeg er 100% sikker på at bildet stammer fra meg.

Om ikke IT avisen tok en skjermdump da og det er det bildet som havnet hos AFP.com

 

Samme kan det være, jeg føler meg sikker på at det er, "mitt" bilde jeg ser rundt om kring hos de fleste nettavisene, både her i Norge og i utlandet. Det som går igjen er at så og si alle har KONTAKT og ikke CONTACT som du får om du går på limewire.com og ikke limewire.com/no

Lenke til kommentar

Om ikke IT avisen tok en skjermdump da og det er det bildet som havnet hos AFP.com

Det er en mulighet. Eller at det finnes minst en journalist i Norge som leverer stoff til AFP, som kanskje har lest bloggen din (i så fall hadde det vært OK med en referanse til deg som kilde uansett om han har lagd egen skjermdump eller brukt din) eller som kanskje tilogmed er Limewire-bruker og har oppdaget det helt av seg selv.

 

Men du kan vanskelig påberope deg noen opphavsrett på et bilde du har grabbet på nettet. Det er Limewire som har designet siden med scootergutten og tekstboksen oppå, så det vil være korrekt å kreditere Limewire og ikke deg for selve bildet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om ikke IT avisen tok en skjermdump da og det er det bildet som havnet hos AFP.com

Det er en mulighet. Eller at det finnes minst en journalist i Norge som leverer stoff til AFP, som kanskje har lest bloggen din (i så fall hadde det vært OK med en referanse til deg som kilde uansett om han har lagd egen skjermdump eller brukt din) eller som kanskje tilogmed er Limewire-bruker og har oppdaget det helt av seg selv.

 

Men du kan vanskelig påberope deg noen opphavsrett på et bilde du har grabbet på nettet. Det er Limewire som har designet siden med scootergutten og tekstboksen oppå, så det vil være korrekt å kreditere Limewire og ikke deg for selve bildet.

 

Så om jeg tar et bilde av et bilde har ikke jeg rettighetene til det nye bildet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...