ThaBear Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Var HW.no sin skisse eg brukte. Men er jo bare å ha 2 servere og to switch'er der det som trengs er koblet i hop. kvar server er identisk. Ser ikkje får meg att det kan bli noke billigere enn det. Server trenger ikkje å ha diskene i seg, går nok fint an å bruke external sas også.. Men spørsmålet er; kva faen trenger du noke slikt til? Ser ikkje får meg att du trenger eit slikt til privat bruk.. Men er jo de som har brennende intresser får ting også (2min i paint) Click it! Vil ikkje dette gi mulighet til att en server går ned? Rød er kabler Grønn er da mulig kable vist dette ikkje går i surr får utstyr. Da en har identiske servere. Eller har eg missfårstått kva san er? (skulder i så fall på HW.no igjen ) Endret 30. oktober 2010 av ThaBear
Varj Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 du blander nok begrepene litt. det at du setter opp to servere som speiler hverandre, trenger ikke å ha noe som helst med san å gjøre. og hvordan løsningen din her ender opp, av henger mye av cluster softwaren som er valgt. vanligvis ønsker cluster å ha tilgang til de samme diskene, men det finnes løsninger som opererer med egen lagring per node også. men uansett ikke spesielt fruktbart å utbrodere om dette når det ikke virker som det er noe fastsatt mål og ja, et full redundant san med 2x hba'er, 2x switch fabrics, 2x storage prosessorer, i tillegg til fornuftige disk-raid oppsett, er selvsagt bare tull og tøys for privatmarkedet, om man ser bort fra lab/læring. men det er et svært spennende område for oss som jobber med det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå