Gå til innhold

Hjelp med søknad


9374j

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er egentlig utdannet som bioingeniør, men før bioingeniørstudiet fullførte jeg 1 år på dataingeniørstudiet ved HiST (Høyskolen i Sør-Trøndelag).

 

Nå jobber jeg på laboratoriet i en midlertidig stilling som går ut etter nyttår, så jeg er derfor på jobbsøker'n.

 

Plutselig dukket det opp 2 stillinger innen IT som jeg hadde svært lyst til å søke på (IT-support og IT-ansvarlig). Ut i fra kvalifikasjonene som står i stillingsutlysningen, så føler jeg meg kvalifisert til det og vet jeg hadde behersket de.

 

Problemet er at jeg har lite relevant utdanning og erfaring og dokumentere med på CVen. Jeg har alltid vært den IT-ansvarlige i kompisgjengen (drifte kollektivnettverk, LAN, servere, bygge PCer), sitter mye med data på fritiden og følger med programvare/maskinvare. I tillegg hjalp jeg IT-kontakten på der jeg jobber nå med diverse oppgaver som oppdatering av programvare, sette opp nye PCer, hjelpe medansatte med PC-problemer og forbedre skriveroversikten i nettverket. Jeg ble også tipset om en som er IT-ansvarlig om å søke på stillingene.

 

Så nå sitter jeg med søknadsteksten og trenger tips til hva og hvordan jeg bør skrive for å øke sjansene å få en av stillingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg er egentlig utdannet som bioingeniør, men før bioingeniørstudiet fullførte jeg 1 år på dataingeniørstudiet ved HiST (Høyskolen i Sør-Trøndelag).

 

Nå jobber jeg på laboratoriet i en midlertidig stilling som går ut etter nyttår, så jeg er derfor på jobbsøker'n.

 

Plutselig dukket det opp 2 stillinger innen IT som jeg hadde svært lyst til å søke på (IT-support og IT-ansvarlig). Ut i fra kvalifikasjonene som står i stillingsutlysningen, så føler jeg meg kvalifisert til det og vet jeg hadde behersket de.

 

Problemet er at jeg har lite relevant utdanning og erfaring og dokumentere med på CVen. Jeg har alltid vært den IT-ansvarlige i kompisgjengen (drifte kollektivnettverk, LAN, servere, bygge PCer), sitter mye med data på fritiden og følger med programvare/maskinvare. I tillegg hjalp jeg IT-kontakten på der jeg jobber nå med diverse oppgaver som oppdatering av programvare, sette opp nye PCer, hjelpe medansatte med PC-problemer og forbedre skriveroversikten i nettverket. Jeg ble også tipset om en som er IT-ansvarlig om å søke på stillingene.

 

Så nå sitter jeg med søknadsteksten og trenger tips til hva og hvordan jeg bør skrive for å øke sjansene å få en av stillingene.

 

Hm, utifra det jeg har lest nå.

 

Da hadde jeg enkelt og greit skrevet en normal CV, og under Arbeidserfaring hadde jeg listet opp ett par av de tingene du kom med, bygge pc'er for venner for eks og fått vennen din til og stå som Referanse. Og forklare litt om det du har gjort :thumbup:

Lenke til kommentar

Du er ikke kvalifisert til denne jobben, bare for å si det slik. Det er vanvittig mange IT-folk med ferdig utdannelse og peiling på data, som ikke får seg jobb. Uansett så er det verdt å prøve. Referansene blir ikke kontrolert før etter et eventuellt intervjue. Der bør du ha gode referanser som er troverdige. Setter du opp en kompis eller mora di, så er det bare flaut. Du skiver følgende om deg, under interesser i søknaden:

"Mine interreser omandler data og IT, holde meg oppdatert, og ordne pcen litt på fritiden. Selv om min utdanningsbakgrunn innen dete faget er lang, føler jeg at min min genuine interesse for faget og emnet veier opp for mine utdanning.

 

 

Noen skrivefeil, gidder ikke fikse det, men du forstår tegninga

Endret av mistert
Lenke til kommentar

Du er ikke kvalifisert til denne jobben, bare for å si det slik. Det er vanvittig mange IT-folk med ferdig utdannelse og peiling på data, som ikke får seg jobb. Uansett så er det verdt å prøve. Referansene blir ikke kontrolert før etter et eventuellt intervjue. Der bør du ha gode referanser som er troverdige. Setter du opp en kompis eller mora di, så er det bare flaut. Du skiver følgende om deg, under interesser i søknaden:

"Mine interreser omandler data og IT, holde meg oppdatert, og ordne pcen litt på fritiden. Selv om min utdanningsbakgrunn innen dete faget er lang, føler jeg at min min genuine interesse for faget og emnet veier opp for mine utdanning.

 

 

Noen skrivefeil, gidder ikke fikse det, men du forstår tegninga

 

Og hva er poenget med og trykke trådstarter ned? :thumbdown:

Lenke til kommentar

Og hva er poenget med og trykke trådstarter ned? :thumbdown:

 

Huh?. Trådstarter spurte om hjelp, og mistert postet en konstruktiv tilbakemelding. Jeg klarte ikke å se noe nedtrykking der. Skrivefeil er uhyre viktig å rette på, ellers havner søknaden rett i søpla. Når det gjelder resten, så.. er det en realitet at det ikke er like lett å få it-jobb lenger som det en gang var (uten god utdannelse og relevant erfaring). Det er greit å være klar over at man konkurrerer med ganske mange andre der ute.

Lenke til kommentar

Tenker nok at jeg søker, jeg. Hørte at det var noen par ansatte ved denne IT-avdelingen uten faglig utdanning.

 

mistert: Takk for kritikken og jeg skjønner poenget. Jeg har skrevet en del søknader og hatt de evaluert fra NITO for eks., men utfordringen er mer det innholdsmessige i søknaden.

 

Flere som har tips?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...