Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer under spilling - fryser og lagger


Anbefalte innlegg

Først og fremst må jeg si at jeg ikke kan så mye om data! Men..

Har i det siste fått litt problemer under spilling på den stasjonære dataen. I dette tilfellet World Of Warcraft. Plutselig fryser alt, for så å lagge noe veldig. 15-20sek mellom hver gang bildet skifter, og da gjerne med masse forskjellige farger som eksemplene under viser. Pcen jobber en god del da dette skjer.

 

BILDE 1

BILDE 2

 

Problemene kommer som regel ved større endringer i spillet. For dere som vet hva jeg snakker om her, i forbindelse med bgs og instancer. Skjedde forøvring etter en guildinvivte og. Prøvde å ta ut en av rambrikkene i dag, for har tidligere mistet kontakt med skjermen og dataen, så ble tipset om det. Da fungerte det plutselig. Men så kom samme feil igjen, sånn helt plutselig.. Det blir bra igjen ved å restarte wow, noen ganger trengs en reboot pga all laggingen.

 

Hva kan dette være? Hovedkort sier noen, andre sier for lite ram/defekt ram etc. Greit å vite litt mer før jeg starter med innkjøpet!

 

Om det trengs mere info, skal jeg prøve så godt jeg kan å gi dere det!

 

Edit: Har ikke vært slik før i dette spillet, men har jo akkurat kommet en stor update der og, så hvem vet. Kan jo være en bug der også! Men jeg har ikke helt trua på det, så lenge jeg vet at ikke alt er helt up2date i kassa mi ;)

Endret av Satyra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er definitivt knyttet til skjermkortet da dette er typiske artifacts.

 

Det kan være grafikkkort feil eller overheating, men det kan også være hvordan driverene reagerer på visse events i akkurat dette spillet.

 

Det hade hjulper mye om du tok ned gratisversjoen av 3Dmark og lot den loope så lenge som du kan - og se om du også får feil der. Ikke nødvendigvis akkurat samme feil, men synlige forstyrrelser i bildet. Hvis ja indikerer det feil på kortet eller evt. overklokking/varmeproblemer. Hvis nei så kan det være en enkel driverfeil eller lignende, og det første jeg ville testet er å prøve andre drivere - fortrinnsvis de aller nyeste selvfølgleig.

 

Jeg kan ikke linke til drivere da du ikke har sagt hvilken hardware du har. Det bør du selvfølgleig liste opp uansett. Spesiellt skjermkortet, men gjerne også CPU og hovedkort.

 

Defekt RAM kan du sansynligvis utelukke for denne typen feil. Ved defekt RAM hadde du fått oppleve mange tilfeldige bluescreen crasher i windows. Du kan selvfølgelig ta en av de mange RAM-testene som finnes for å bekrefte at RAM er ok - men det er lang i fra det jeg ville først mistenkt ved en slik feil som sagt.

 

Si i fra hvordan det gikk med 3Dmark og rapporter tilbake du.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Tusen takk, begge to!

Skal gjøre det dere foreslår i morgen. Har vel egentlig tenkt meg til at det bør ha noe med skjermkortet å gjøre, men har forhørt meg med gutta (hjelper vel alltid ei jente i nød!) og de ante ikke hva det kunne være. Derfor slo jeg ifra meg det. ;)

 

Ja, ang hardware - kan jo si med en gang at de har gått ut på dato for lenge siden (les: 4-6år gammelt, men til mitt hobbybruk har det fungert greit. Litt lagg her og der har jeg klart meg med ;) Skal liste opp det jeg vet nå, men trenger ingen kommentarer på hvor dårlig det er! For det vet jeg ypperlig fra før av ^^ Så skal oppgradere hele greia. Hadde bare ikke sett for meg at sku skje akkurat nå!

 

- AMD Sempron 3000+ 1.8GHz Socket 754,

- XFX GeForce 6200A 512MB DDRII,

- NorthQ Strømforsyning Silent 400W

- EPoX EP-8KDA3J Hovedkort for Socket 754

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack (+ noen andre)

 

Driveren på skjermkortet oppdaterte jeg for noen dager siden, men ble også slik da jeg bare brukte cden etter en formatering.

Gah, ser nå hvorfor jeg er jente og ikke gutt! ; D

 

Edit: Har ikke vært slik før i dette spillet, men har jo akkurat kommet en stor update der og, så hvem vet. Kan jo være en bug der også! Men jeg har ikke helt trua på det, så lenge jeg vet at ikke alt er helt up2date i kassa mi

Endret av Satyra
Lenke til kommentar

Sikkert på tide med en oppgradering der ja - men vi får først se om det er noe fysisk galt, eller om det er noe vi kan rette på andre måter. Det er ikke alle artifacts (forstyrrelser i 3D delen av bildet) som nødvendigivs alltid kommer fra skadet maskinvare.

 

Forøvrig tror jeg ikke gutter har noe innebygget bedre data-sense enn jenter ;) Det har vel bare med hva du ender opp bruke tid på det. Det er plenty med gutter som er clueless på data også - men man kan jo ikke forvente at alle skal kunne alt heller. Da er det kjekt å ha frivillige nerder tilgjengelig på hw.no forumet ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Sikkert på tide med en oppgradering der ja - men vi får først se om det er noe fysisk galt, eller om det er noe vi kan rette på andre måter. Det er ikke alle artifacts (forstyrrelser i 3D delen av bildet) som nødvendigivs alltid kommer fra skadet maskinvare.

 

Forøvrig tror jeg ikke gutter har noe innebygget bedre data-sense enn jenter ;) Det har vel bare med hva du ender opp bruke tid på det. Det er plenty med gutter som er clueless på data også - men man kan jo ikke forvente at alle skal kunne alt heller. Da er det kjekt å ha frivillige nerder tilgjengelig på hw.no forumet ;)

 

-Stigma

 

He he, sant det! Så skal få gjort det i nærmeste fremtid- er bare at så lenge det har fungert, har jeg ikke orka og brukt penger på det. Leste det er 5års reklamasjonsrett på skjermkort, så om det er det som er feilen - kan jeg vil reklamere på det da! Hm : p

 

Driver og installerer det programmet som ble nevnt nå, så får jeg se om jeg skjønner noe av det! :) Neida, treng ikke være gutt for å skjønne litt, men innså at det var litt mer komplisert enn hva jeg i utgangspunktet tenkte. Det å demontere ting fra kabinettet f.eks! Det tør jeg ikke å prøve meg på! Men det var forøvrig masse støv, så det har jeg fikser på så godt jeg kunne.

 

Igjen, takk! Gir en update i morra

Endret av Satyra
Lenke til kommentar

Gjorde det nå, jeg. Men resultatene skjønte jeg ikke stort av :p

 

341 3DMarks

SM2.0 Score 159

HDR/SM3.0 Score N/A (fikk ikke haket av her)

CPU Score 657

 

Ser ut som om det er dårlig, og trenger en upgrade. Når det kommer til selve testen, hakket det og på CPU testen var det enorm lagg. Ingen slike fargerike streker på kryss og tvers.

Hva sier dette deg? ;p

Endret av Satyra
Lenke til kommentar

CPU-testen lagger på alle CPU'er.

 

Jeg ville renset kjøleribbene på CPU og skjermkort for støv. Det er tydelig at det er varmt. Du kan jo også laste ned et program for å se temperaturene. Selv bruker jeg Everest Ultimate. Dette programmet koster penger, men du kan laste ned gratis prøveversjon fra siden dems.

 

http://www.lavalys.com/support/downloads

 

I dette programmet kan du enkelt logge temperaturene du har ved spilling.

Lenke til kommentar

Gjorde det nå, jeg. Men resultatene skjønte jeg ikke stort av :p

 

341 3DMarks

SM2.0 Score 159

HDR/SM3.0 Score N/A (fikk ikke haket av her)

CPU Score 657

 

29pzpdj.jpg

 

Ser ut som om det er dårlig, og trenger en upgrade. Når det kommer til selve testen, hakket det og på CPU testen var det enorm lagg. Ingen slike fargerike streker på kryss og tvers.

Hva sier dette deg? ;p

 

CPUtesten "skal" lagge - det er helt normalt.

Men det var ikke meningen at du skulle kjøre testen èn gang. Du bør sette den til å kjøre kontinuerlig i evig loop - og la den kjøre minst en times tid - så kan du komme tilbake og stirre litt på skjermen og se om du finner noen åpenbare feil. Vi er ikke egentig intersserte i score-resultatene. VI bare bruker programmet for å stresse maskinen maksimalt slik at vi kan bekrefte (eller utelukke) at det er varmeproblemer eller skade på skjermkortet. Om du ikke ser problemer etter den har gått slik i minst en time vil jeg tro at problemet ligger i selve WOW - eller en kombinasjon av WOW og driverene/driverinstillinger som brukes.

 

EDIT: OM testen fryser eller crasher så er det også tegn på feil eller varmeproblemer.

 

Jeg er ikke enig med Rrhoads over at du skal gå rett på å rense kjølerene - ikke før vi hra en indikasjon på at det er det som er problemet. Hvis ikke 3Dmark får maskinen til å vise feil også - så er det neppe varmerealtert da 3Dmark stresser komponentene minst like mye og sansynligvis mer. Da ligger evt. feilen et annet sted.

 

Det er forøvrig en veldig dårlig score ja - men det kommer vel neppe som et sjokk. Både CPU og skjermkort er jo veldig utdatert - men om det fungerer til ditt bruk og du er fornøyd med det så må du jo selv avgjøre om det er på tide å oppgradere eller ikke.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

CPU-testen lagger på alle CPU'er.

 

Jeg ville renset kjøleribbene på CPU og skjermkort for støv. Det er tydelig at det er varmt. Du kan jo også laste ned et program for å se temperaturene. Selv bruker jeg Everest Ultimate. Dette programmet koster penger, men du kan laste ned gratis prøveversjon fra siden dems.

 

http://www.lavalys.com/support/downloads

 

I dette programmet kan du enkelt logge temperaturene du har ved spilling.

 

Cpu var full av støv, så den er støvfri nå :)Kjøleribba på skjermkortet var greit. Ok, da skal jeg teste ut det. :) Spørs om det er varmen som tar knekken da. Har spilt med åpent kabinett etter at jeg oppdaget problemene, orka ikke åpne/lukke for hver gang jeg sjekka inni der :p

Lenke til kommentar

Gjorde det nå, jeg. Men resultatene skjønte jeg ikke stort av :p

 

341 3DMarks

SM2.0 Score 159

HDR/SM3.0 Score N/A (fikk ikke haket av her)

CPU Score 657

 

Ser ut som om det er dårlig, og trenger en upgrade. Når det kommer til selve testen, hakket det og på CPU testen var det enorm lagg. Ingen slike fargerike streker på kryss og tvers.

Hva sier dette deg? ;p

 

CPUtesten "skal" lagge - det er helt normalt.

Men det var ikke meningen at du skulle kjøre testen èn gang. Du bør sette den til å kjøre kontinuerlig i evig loop - og la den kjøre minst en times tid - så kan du komme tilbake og stirre litt på skjermen og se om du finner noen åpenbare feil. Vi er ikke egentig intersserte i score-resultatene. VI bare bruker programmet for å stresse maskinen maksimalt slik at vi kan bekrefte (eller utelukke) at det er varmeproblemer eller skade på skjermkortet. Om du ikke ser problemer etter den har gått slik i minst en time vil jeg tro at problemet ligger i selve WOW - eller en kombinasjon av WOW og driverene/driverinstillinger som brukes.

 

EDIT: OM testen fryser eller crasher så er det også tegn på feil eller varmeproblemer.

 

Jeg er ikke enig med Rrhoads over at du skal gå rett på å rense kjølerene - ikke før vi hra en indikasjon på at det er det som er problemet. Hvis ikke 3Dmark får maskinen til å vise feil også - så er det neppe varmerealtert da 3Dmark stresser komponentene minst like mye og sansynligvis mer. Da ligger evt. feilen et annet sted.

 

Det er forøvrig en veldig dårlig score ja - men det kommer vel neppe som et sjokk. Både CPU og skjermkort er jo veldig utdatert - men om det fungerer til ditt bruk og du er fornøyd med det så må du jo selv avgjøre om det er på tide å oppgradere eller ikke.

 

-Stigma

 

Nei, at scoren var dårlig, gjør meg ingenting! ;) Bruker laptop til vanlig, og den er super. Så den stasjonære er det kun wow på! Men klart, vil man ha en super spilleopplevelse, bør man ikke komme til meg ;)

 

Den skal kjøre kontinuerlig ja, ah-a : ) Da skal jeg få sett på det igjen. Skjønte ikke stort av info'n som kom opp der, egentlig ikke stort av programmet heller. :blush: Men om det er feil vil jeg vel kanskje se det? Og om testen kræsjer, da vil vel det kommer opp? For ikke spes interessant å se på at testen går :p

 

 

EDIT: Testen gikk i 1t og 30min sånn ca, og den kunne vel gått lenger. Men stoppa den der.

Endret av Satyra
Lenke til kommentar

er det kun i wow du har problemet kan du prøve å gå ingame, hit enter og skriv:

/console fixedfunction 1

 

logg deretter og og restart WoW.

 

er det kun i wow du har problemet kan du prøve å gå ingame, hit enter og skriv:

/console fixedfunction 1

 

logg deretter og og restart WoW.

Lenke til kommentar

er det kun i wow du har problemet kan du prøve å gå ingame, hit enter og skriv:

/console fixedfunction 1

 

logg deretter og og restart WoW.

 

er det kun i wow du har problemet kan du prøve å gå ingame, hit enter og skriv:

/console fixedfunction 1

 

logg deretter og og restart WoW.

 

Er kun i wow ja..

Og den kommandoen der gjør hva? :)

Lenke til kommentar

Problemet med 3dmark som stabilitetstest er at for hver gang en ny test loader så går tempraturene ned. vil heller anbefale furmark med standard settings for gpu og prime95 for cpu.

 

http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

 

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

 

Takk for gode tips. Når det kommer til hva som er bra og ikke, har jeg null peiling, men jeg skal teste ut dette også. 3DMark fikk iallefall kjøre i 1t og 30m uten at den stoppa..

Lenke til kommentar

Problemet med 3dmark som stabilitetstest er at for hver gang en ny test loader så går tempraturene ned. vil heller anbefale furmark med standard settings for gpu og prime95 for cpu.

 

http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

 

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

 

Takk for gode tips. Når det kommer til hva som er bra og ikke, har jeg null peiling, men jeg skal teste ut dette også. 3DMark fikk iallefall kjøre i 1t og 30m uten at den stoppa..

 

Da vil jeg ihvertfall si at det er mindre sansynlig at vi har med varme eller skjermkortdefekt å gjøre. Jeg tipper at problemet ligger WOW og evt. driveren i kombinasjon med spillet.

 

Da er det kanskje smartest å spøøre direkte på WOW forumet - da sikkert noen andre har opplevd samme fenomenet. Jeg kan desverre lite om feilsøking av WOW spesifikt, så om dette er et problem som er spesifikt for dette spillet kan jeg ikke hjelpe stort - og det mistenker jeg som sagt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Problemet med 3dmark som stabilitetstest er at for hver gang en ny test loader så går tempraturene ned. vil heller anbefale furmark med standard settings for gpu og prime95 for cpu.

 

http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

 

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

 

Takk for gode tips. Når det kommer til hva som er bra og ikke, har jeg null peiling, men jeg skal teste ut dette også. 3DMark fikk iallefall kjøre i 1t og 30m uten at den stoppa..

 

Da vil jeg ihvertfall si at det er mindre sansynlig at vi har med varme eller skjermkortdefekt å gjøre. Jeg tipper at problemet ligger WOW og evt. driveren i kombinasjon med spillet.

 

Da er det kanskje smartest å spøøre direkte på WOW forumet - da sikkert noen andre har opplevd samme fenomenet. Jeg kan desverre lite om feilsøking av WOW spesifikt, så om dette er et problem som er spesifikt for dette spillet kan jeg ikke hjelpe stort - og det mistenker jeg som sagt.

 

-Stigma

 

De andre testene har også kjørt en stund uten problemer.

Average fps er veldig høy i wow, selv med grafikk på low.. Bah, ikke greit med slike feil!

He he.. ;)

Lenke til kommentar

Sendte en mail til komplett med samme bilder, og lurte på om dem visste hva det kunne være. I mailen fikk jeg til svar at det høyst sannsynlig var skjermkortet som var gått og at jeg sku sende det i retur. Er nemlig under 5års garantien..

 

Men så leste jeg at jeg belastes med 190kr i testgebyr om det ikke er en feil der - noe skjermkortet i bunn og grunn ikke er verdt.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Sendte en mail til komplett med samme bilder, og lurte på om dem visste hva det kunne være. I mailen fikk jeg til svar at det høyst sannsynlig var skjermkortet som var gått og at jeg sku sende det i retur. Er nemlig under 5års garantien..

 

Men så leste jeg at jeg belastes med 190kr i testgebyr om det ikke er en feil der - noe skjermkortet i bunn og grunn ikke er verdt.

 

Hva tror dere?

 

Jeg kan bare svare hva JEG hadde gjort (dog jeg har kanskje litt bedre forutsetninger for å teste ting grundig før retur enn de fleste), men jeg hadde ikke sendt kortet tilbake før jeg kunne påvist at kortet laget feil i andre 3D applikasjoner også. Som du sier - om de tester kortet og finner ingen feil (og det gjør de gjerne med en lignende stresstest som 3Dmark eller tilsvarende) så får du det bare tilbake og blir belastet testgebyr.

 

Hvis du ikke er sikker på om 3dMark gav en konklusiv test så finn en annen 3D test. ta gjerne en kikk på verktøyet i denne tråden:

http://freestone-group.com/video-card-stability-test.htm

men du kan i grunnen bruke hvilket som helst 3D demo som du kan loope uendelig og teste en time eller to. Demoen av Crysis for eksempel, eller en av de mange Nvidia 3D demoene.

 

Hvis du ikke får feil også på disse så er det veldig usansynlig at det faktisk er noe galt med kortet fysisk - og da er det ikke rette veien å gå å sende det tilbake på reklamasjon.

 

PS: Ikke bland rekalamsjon i følge norsk lov og leverandørens garanti. Du har neppe 5 års garanti på kortet, men du har 5 års reklamasjonsrett fra norsk lovgivning. Til og med folk som jobber i databutikkker blander ofte disse av erfaring, men hvis du snakker med noen som faktisk kan forskjellen kan det føre til misforståelser om du blander begrepene. Det er nok reklamasjonsrett du evt. skulle benyttet deg av om du sendte det tilbake.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Sendte en mail til komplett med samme bilder, og lurte på om dem visste hva det kunne være. I mailen fikk jeg til svar at det høyst sannsynlig var skjermkortet som var gått og at jeg sku sende det i retur. Er nemlig under 5års garantien..

 

Men så leste jeg at jeg belastes med 190kr i testgebyr om det ikke er en feil der - noe skjermkortet i bunn og grunn ikke er verdt.

 

Hva tror dere?

 

Jeg kan bare svare hva JEG hadde gjort (dog jeg har kanskje litt bedre forutsetninger for å teste ting grundig før retur enn de fleste), men jeg hadde ikke sendt kortet tilbake før jeg kunne påvist at kortet laget feil i andre 3D applikasjoner også. Som du sier - om de tester kortet og finner ingen feil (og det gjør de gjerne med en lignende stresstest som 3Dmark eller tilsvarende) så får du det bare tilbake og blir belastet testgebyr.

 

Hvis du ikke er sikker på om 3dMark gav en konklusiv test så finn en annen 3D test. ta gjerne en kikk på verktøyet i denne tråden:

http://freestone-group.com/video-card-stability-test.htm

men du kan i grunnen bruke hvilket som helst 3D demo som du kan loope uendelig og teste en time eller to. Demoen av Crysis for eksempel, eller en av de mange Nvidia 3D demoene.

 

Hvis du ikke får feil også på disse så er det veldig usansynlig at det faktisk er noe galt med kortet fysisk - og da er det ikke rette veien å gå å sende det tilbake på reklamasjon.

 

PS: Ikke bland rekalamsjon i følge norsk lov og leverandørens garanti. Du har neppe 5 års garanti på kortet, men du har 5 års reklamasjonsrett fra norsk lovgivning. Til og med folk som jobber i databutikkker blander ofte disse av erfaring, men hvis du snakker med noen som faktisk kan forskjellen kan det føre til misforståelser om du blander begrepene. Det er nok reklamasjonsrett du evt. skulle benyttet deg av om du sendte det tilbake.

 

-Stigma

 

Han skrev det var 5år på skjermkort om det var kjøpt av privatperson. Og, igjen skrev han at det var 99% sikkert at det var skjermkortet.. Men så lenge det ikke skjer hele tida, vil jo ikke en slik stresstest slå ut hele tida heller?? Er jo ikke hver gang det skjer i wow heller, av og til.. Periodiske feil er jo ikke det letteste å finne ut av.

 

Men jada, skal prøve litt til.. Takk! =)

 

Edit: Tenker jeg skal prøve en av disse testene i 1døgn evt.. Iallefall lenge. Jeg tenker at det er som jeg nevner over at en periodisk feil ikke dukker opp hele tida. Spilte noen timer i går for å teste, men da skjedde det ingen ting - i dag klikka det med en gang. Så dette er veldig rart!! Usj..

Endret av Satyra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...